Viser opslag med etiketten 69. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten 69. Vis alle opslag

fredag den 17. september 2010

Postnumerolog



Der er gang i den i Århus. Eller skulle jeg sige Aarhus? Vi husker hvordan debatten raser om hvordan ÅAarhus skal staves fremover. Hvordan smilet i smilets by er stivnet. Og selvfølgelig hvordan der planlægges at indføre et helt nyt bussystem og nedlægge både 1'eren og 58'eren. Som om det ikke var nok, ønsker erhvervschef Jan Beyer Schmidt-Sørensen, if that indeed is your real name, at ændre postnumrene således at Risskov, Viby, Højbjerg og Lystrup kommer til at høre under Århus.

"Åh nej, hvad var nu postnummeret?! Postnummeret, siger jeg!"

"Men hvad betyder det?", tænker du. Det betyder at en virksomhed vil ”flytte” fra 8260 Viby J. til 8260 Aarhus S, som du kan læse her. Så langt så godt. Man kan se pointen. Bloggen er dog splittet. På den ene side er det altid godt med mere Århus. På den anden side... Det er jo Viby Jåj vi taler om. Den måske mest præstigefyldte adresse i hele Danmark.


Og hvad med Risskov og Lystrup? To bydele der bærer på et dybt had til hinanden. "Rig-skov" vs. "Gun City". Og hvad med Johnson, kan han overhovedet finde rundt i Århus nu?

torsdag den 1. juli 2010

Busskandale

Gennem længere tid har der været ballade omkring radikale ændringer i de århusianske busplanlægninger. Mest opsigtsvækkende har det været at 1'eren nedlægges. 1'eren, mand! En af de mest klassiske busture, fra Marienlund ved Trøjborg, ned ad Tordenskjoldsgade, ned i midtbyen, og så står du nok af. Du skal vel ikke helt til Tranbjerg, eller? Det kan de sgu da ikke, tænker du. Men jo, det kan de. Beslutningen har mødt stor modstand, men foreløbig uden effekt.

Vintage 1'eren

Men nu falder dråben der får denne blogs bæger til at svømme mere over end verdenshavene stiger. Ifølge pålidelige kilder bliver 58'eren nedlagt! Bussen der kører gennem Gl. Egå! En gang i timen, hver anden time i weekenden. Man behøver ganske enkelt ikke mere. For at citere Claus Borre ved OL i 1988: Det er en skandale!

Sådan kunne man læse i Århus Onsdag i uge 26

At 58'eren nedlægges skyldes muligvis at hele busnettet erstattes af et nyt, men ikke desto mindre. Der er tale om en intet mindre end skandaløs udvikling, og bloggen vil derfor følge den tæt. 58'eren bli'r!

torsdag den 25. marts 2010

Bevar Børnenes Hus!

AITMOOS har pænt holdt sig ude af debatten om hvorvidt Århus skulle staves Århus eller Aarhus. Borgmesteren har startet debatten som kører lystigt i de århusianske (eller aarhusianske?) gader. Vi kan imidlertid se perspektiver i begge dele - det er lidt lige som at kunne lide både Beatles og Stones, eller Blur og Oasis.

Men nu er AITMOOS nødt til at sætte foden ned. Århus kommune vil lukke Børnenes Hus. Årsag: Kommunen mener ikke at det er sådan børn skal lege, forlyder det. Hvad er nu det? Som Børnenes Jord er her et grønt frirum for byens børn hvor de kan slippe væk fra ting som Wee og Guitar Hero og rigtig lege som da mor var dreng. Hvor de komme fri af stenbroen og måske se en blomst og klappe en kanin. Siden hvornår har nogle tørre kommunalpolitikere overhovedet haft forstand på sjov og spas? Det er ren Byggeren, du.


AITMOOS erklærer åbent at vi støtter kampen for at bevare Børnenes Hus. Intet mindre! Glem det, Århus/Aarhus. I kan lukke rådhuset!

torsdag den 27. august 2009