Viser opslag med etiketten bob dylan. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten bob dylan. Vis alle opslag

onsdag den 21. januar 2015

Bitter kaffe

Ak. 2015 har foreløbig vist sig at være et anus, øh... annus horribilis for byen, de kalder "Aarhus". Det er med sorg i tastaturet, at AITMOOS må viderebringe endnu en bitter nyhed. Nu er endnu et af byens varetegn væk. Sigfred's Kaffebar er gået konkurs.


Det er ellers ikke mere end 6 mdr. siden, at den gøglede kaffebar udvidede med en filial i, ja, Skagen, som ellers primært er kendt for Skagen Smackdown. Dengang havde man ellers lige lukket Sigfred's Kaffebar i Vangsgaards Boghandel, men som man kunne læse på stiften.dk:

Hrmf. Men nu er det så slut. Nøglen er drejet om, den sidste kop kaffe er brygget. Endnu et af Aarhus' særkender er forsvundet. Og vi er stadig kun i januar, folkens.

tirsdag den 17. juni 2014

Koncerter i Aarhus - en kommentar

Alle Aarhus-elskere har siddet og knurret bittert over alle de koncertnavne, som perifere forstadshaller, som Boksen i Herning, Værket i Randers og fængslet i Horsens, har kunnet hive op ad hatten. Stones, Tom Petty, Metallica, Donovan... kunstnere, der selvfølgelig burde spille i Aarhus, eller i det mindste bare i København så; hvis Aarhus ikke kan få dem, skal ingen jyske byer have dem!


Okay, Elton John har spillet på Atletion (ja, så længe er det siden), Beach Boys har også spillet her... og Bob Dylan og Rod "the mod" Stewart kommer også til Aarhus, faktisk bliver billetterne revet væk.

Det kan da også godt være, Northside Festivalen er blevet populær. Men den er helt sikkert noller. "Alternative" rocknavne, der var store for 5-10 år siden. Jeg mener, dette års festival sluttede af med de forfærdelige Arcade Fires enerverende teaterrock!


Derfor varmer det i hjertet, når sådan noget her sker: Helmig og TV2 åbner dette års festuge - gratis!

 Aarhus fik det så vildt, at koncerten blev udsolgt på 45 minutter. Ja da!! Byens helte slår til igen!
Hvis de store navne ikke gider komme til Aarhus, så ordner vi det kraftenstejlme bare selv. Lidt ligesom, hvis man ikke er så god til at lave damer, og man så bare går hjem og gokker lidt. Problem solved! Pyt med, at det er et to år gammelt koncept. AITMOOS hylder det!


Apropos Helmig og TV2, så har AITMOOS en overraskelse i ærmet, som man kan læse om på bloggen i weekenden eller starten af næste uge? Hvad er dog dét, tænker du? Jaaah, vi får se, då. Vi får se!!

torsdag den 20. marts 2014

Her er dit liv - Poul Krebs

AITMOOS vil gerne bringe en uforbeholden undskyldning. I bloggens lange levetid har vi ganske enkelt overset, at Poul Krebs var fra Aarhus. Det er skandaløst! På talrige opfordringer (1 styks) kommer derfor her et indlæg som en slags plaster på såret. Forbered dig på at møde manden, du ikke vidste var fra Aarhus: Krebsen.

- Kom me'et

Poul Krebs er opvokset i det sorgløse Aarhus Nord, hvor han i sine unge dage angiveligt var en talentfuld håndboldspiller på Skovbakkens førstehold. "Med dette hold deltog Krebs bl.a. i Europa Cuppen," som det tørt konstateres på Wikipedia.

Det var dog ikke som håndboldspiller, at Krebsen skulle finde sin lykke, men derimod i musikkens verden, hvor det folkelige gennembrud kom med albummet "Små Sensationer" i 1995. Hvem husker ikke at sidde og se musikprogrammet Puls, hvor der nærmest dagligt blev vist videoer med manden med det modne publikum, selvom det var et ungdomsprogram. Sange med mundrette titler som "Sådan nogen som os", "Johnny han var lige ved at blive sindssyg" og ikke mindst bangeren "Morrison, Dylan og Elvis".


"Kan ikke glemme det nummer. Vil høre det igen!", er der så sent som for nyligt blevet sagt om dette nummer

Denne signatur havde fornøjelsen af at gå på skrivekursus på Aarhus Daghøjskole med noget så sjældent som en jævnaldrende Krebsfan tilbage i 2001. Vi kunne jo kalde ham "Kasper". "Kasper" skrev engang en beretning, hvor han alene var taget den lange vej fra Odder, hvor han boede, til Samsø for at opleve et velgørenhedsarrangement, som Krebsen deltog i. Det drejede sig om projektet med det beskedne navn Showstars, hvor musikere og film- og fodboldstjerner mødtes og spillede musik og fodbold. Vi snakker altså gutterne fra EM 92, drenge: Schmeichel, Piechnik, Høeghen, Laudrup osv. Musikerne? Krebs, Falch, Amin Jensen, you name it. I "Kaspers" levende beretning kunne man høre, hvordan Amin Jensen gik over og købte to hotdogs midt under kampen, mens hans stod på mål. Målet var tomt! Det er humor på højt plan, det er show og det er stars.

Falch (til Mads Mikkelsen): - Kom lii' og læg dig ...
Mads M (tænker) - ...
Krebs (tænker) - Ja tak!
Rystende stærkt billede fra Showstars

Showstarz

Krebsen - eller er det Ian Brown? - klar til at være en ægte showstar

I 2011 fik Krebsen opfyldt en mangeårig drøm, da han indspillede det engelsksprogede album "Magnolia Dreams". Han tog dog ikke navn til sit engelske navn Poul Crayfish, som Henning Stærk ("Henry Strong"), endda Krebsens tidligere korsagner, og Esther Brohus ("Esther Bridgehouse") ellers tidligere har haft succes med. Måske havde et sådant navneskifte betydet, at Gaffa havde været mere rundhåndet med karaktergivningen. Nu blev det så til 3 stjerner ud af 6, men som man kan se fra kommentarfeltet, var det ikke noget, Krebsens fanskare lod sig mærke af:

Nynne63 giver albummet "6 stjerne" - og jo, hun HAR hørt hele albummet! 

Men der kom også nye fans til:
  
fjoggedelic glæder sig til at høre albummet, efter at have været skeptisk i starten (vi husker her, at Krebsen har udgivet et album ved navn "Usund Skepsis"), men han er også kun "stegen på Krebs toget" efter det sidste album

Krebsen hygger sig i sit studio på Samsø, hvor blandt andet Popstars-vinderne, Jon og Eye-Q, har indspillet deres materiale. I de senere år er Krebsen begyndt at sporte et mere "indie" look, med hat og kraftige briller, hvilket får ham til at minde en lille smule om hans ven, Falchen, som også er en ven af bloggen.


Det er for vildt, at Poul Krebs er fra Aarhus. Vildt! AITMOOS vil gerne foreslå, at Poul Krebs samler alle sine venner og laver et gedigent rockalbum, som han kalder "Krebsens Vennekreds". Værsgo, Poul. Du læste det her først.

- Godt råd, AITMOOS. Jeg ta'r det med på vejen.
(Vi hører den lige igen)

 

lørdag den 21. november 2009

Julebob

Det er snart jul og vanen tro fejrer AITMOOS den i Århus. Egentlig har jeg været ret træt af denne højtid i de sidste 15 år, men efter at have set denne video har jeg fået julestemningen tilbage:



Ja tak. Jeg får lyst til at lade mit hår gro langt og glat, jeg får lyst til at købe den X-Mas julekalender jeg så i Netto for nylig - en ramme med 24 X-Mas juleøl, en til hver dag op til juleaften - og drikke dem på én gang, i ægte chokoladekalenderstil. Faktisk minder klippet mig om engang til en jule-Club Drive på Musikcaféen hvor der blev spillet "mus", kastet med pebernødder og hevet julepynt ned til den store guldmedalje. Skåååål.

Skål i Blå Julecola

tirsdag den 17. november 2009

Den århusianske Dylan



Steffen Brandt genfortolker Bob Dylan på århusiansk. Videoen er en tydelig reference til Dylans legendariske video til 'Subterranean Homesick Blues' fra 1965. I Brandts version er det dog ikke Allen Ginsberg der står og danser som en vildmand, men Jørgen Leth der, på sin gamle hjemmebane Aarhus Cyklebane, giver et nap med. Det virker, faktisk er det langt bedre end man umiddelbart skulle have troet.