Viser opslag med etiketten livet er fedt. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten livet er fedt. Vis alle opslag

onsdag den 4. august 2021

16

Du kender dem godt. De berømte albums, som altid topper musikmagasinernes lister over de bedste debuter: "Stone Roses", den første Brødrene, bananpladen, "Big Pink" og selvfølgelig den legendariske 3P.


Kan du huske 3P, kære læser? Nå, okay.
 
Typisk vil en debutplade være baseret på sange, der er skrevet over en lang periode, og gruppen vil have en form for nyhedsværdi, der gør den ekstra interessant. De fleste bands laver aldrig en plade, der er lige så god igen. Men andre bands har ikke så travlt. De tager det stille og roligt. Hvorfor ikke vente med at lave sin bedste plade? Man kunne jo f.eks. være fræk og vente med at peake helt til det 16. studiealbum. Men hvem kunne dog finde på det, spørger du? Ja, hvem mon.

- Nå, lad mig så høre, om du kan gætte det.

Der er selvfølgelig tale om Bamses Venner 16, som udkom i 1990. Åbningsnummeret er den majestætiske "Ingen som dig", hvor vor mand Bamse crooner sig igennem en tekst, der er så erotisk ladet, at kun filmen "Body Heat" kan være med på det niveau:

10.000 tak for i nat lille skat
Jeg er fuldstændig færdig og udkørt og mat
Du tapper mig nådesløst for energi
Ikke 10 vilde heste ku trække dig fri
Hvor får du de kræfter og den fantasi?
Der har gjort mig afhængig, det' næsten magi
Hvad er det du gør, så jeg aldrig får nok
Bare en nat uden dig og jeg går i chok
 
Der er ingen som dig
Du gør noget ved mig
Blodet bruser
Sanserne suser

Jeg går som i trance, hver eneste dag
Og tænker på dig og på det som vi kan
Mit hjerte det hamrer, der brænder en ild
Mit sind er i oprør, jeg er panisk og vild
Jeg prøver at sove, slå tiden ihjel
Til jeg ser dig igen, men helt uden held
Du er i systemet, min sjæl er besat
Vågner badet i sved, hvornår blir det nat?
 
Der er ingen som dig
Du gør noget ved mig
Blodet bruser
Sanserne suser
 
Du gør mig lidt bange, det skræmmer mig noget
At jeg savner dig mest næsten før du er gået
Jeg dør lidt hver gang, du berører min krop
Bliver afsindig, og alligevel kan jeg aldrig få nok
Jeg håber og be'r til, du kommer i nat
Du gør mig helt færdig og udkørt og mat
Du tapper mig nådesløst for energi
Du lover du aldrig vil slippe mig fri
 
Der er ingen som dig
Du gør noget ved mig
Blodet bruser
Sanserne suser
 
 Wow, Bamse. Hun må satme ku' nogle tricks. 
 


 
Bamse må have haft en god fornemmelse med det nummer, i hvert fald blev der produceret noget så eksotisk som en musikvideo, som gengiver noget af den saftige stemning. Bamse sporter et look, som Kurt Cobain stjal et års tid senere, og de sort-hvide billeder fra studiet er stensikkert blevet hugget af Oasis, da de skulle lave deres video til "Wonderwall".  


 

Pladens bedste nummer er dog ubetinget "Sommeren '67". Med den drømmende intro på 12-strenget guitar, der lyder som Brighter, og den pøllede dansktop-guitar, der teaser sangmelodien, er man med det samme klar over, at der er tale om en banger. Læg dertil en nostalgisk og let resignerende tekst, der længes tilbage tilbage til dengang, samt en guitarsolo, der kan gøre selv George Harrison misundelig. Fucking kongenummer, som skulle have været et kæmpehit. Det ved Jørgen de Mylius selvfølgelig godt, så han sørger for at spille det jævnligt på P5. Ja tak.

 

 

Selvfølgelig blev udgivelsen dækket intenst, og der blev sågar produceret et tv-indslag til lokalstationen TV3, hvor Vennerne sidder foran Mackie's Pizza - hvor ellers? - og snakker om den nye plade, som angiveligt tog fem uger at lave. Entusiasmen er til at tage og føle på, men trommeslageren ligner Bruce Foxton fra The Jam, og det er værd at tage med.

 

Men ... hvad med resten af pladen, spørger du. Er den lige så god som de to første to numre? Tja, hvad tror du selv?

torsdag den 1. august 2013

En anbefaling

I sommeren 2012 foretog AITMOOS en intensiv dækning af åbningen af A-bar, eller Australian Bar, som led i succesføljetonen "På druk i Aarhus". AITMOOS-redaktionen har i den forbindelse for nyligt modtaget følgende anbefaling:


Mennesker? Billige øl?! Gode damer!?! Det lyder som et sted for både AITMOOS, og ikke mindst bloggens læsere! For det er vel ikke den faste læser, Anonym, der har været på spil? Eller... er det?

torsdag den 22. april 2010

Hvad siger de? - 4


Nej, der er ikke tale om et trickfoto. Det er bare verdens bedste billede. Hvad bliver der mon sagt d'herrer imellem?

onsdag den 3. februar 2010

Opvarmning til Parken

Okay, måske har sagaen om Martin Jørgensen fyldt lige rigeligt på bloggen i den seneste tid. Og lad os nu se hvad han kan, det kan jo (desværre) ikke udelukkende gå op i nostalgi. Lad os dog lige varme op til kampen mod FCK i Parken om en måneds tid. Det er en søndag kl. 18.00. Du kan godt allerede ligge dig i kø udenfor Parken for at sikre dig billet til udebaneafsnittet. I så fald vil du kunne se denne skribent agere og gestikulere cirka på samme måde som i følgende klip:


HU HU Hooligan!

mandag den 30. november 2009

Årh? HUS!

Som læsere af denne blog vil vide er Århus på alle måder andre byer overlegen. Nu har byen så gjort det igen!

Sensationel måge set på Århus Havn


"Hva' så der, Århuuuuuus!"

Ikke siden en hval var forbi havnen for nogle år siden har der været et mere prominent dyrebesøg i Århus. Det drejer sig, som man måske kan se, om den gråvingede måge der har været en tur forbi Århus havn. Normalt findes den kun i stillehavsområdet. Det fremgår i øvrigt at det er mågen i sig selv der er sensationel og f.eks. ikke at mågen sensationelt er blevet set på Århus Havn. Nuvel. Efter at have vist sig tog den flugten og gemmer sig nu for diverse ornitologer. Tease!

onsdag den 23. september 2009

Danmarks bedste fan?

Ja ja. Det skal da ikke være nogen hemmelighed at AITMOOS nok drejer sig om Århus - men det er en (ugengældt?) kærlighed på afstand, i og med at bloggen har hovedkvarter i Dronningens København. Dette har betydet et noget anstrengt forhold til det falske "byens hold" - FCK - med dets nedre C, Løven Leo, stramme trøjer, Horse Pub osv. Så hvorfor skal jeg nu også inficere bloggen for alle der elsker Århus med den slags københavnersnak?

Selvom man holder med FCK kan man vel et eller andet sted godt være en flink fyr. Og af og til møder man da også et par fulde FCK'ere i byen der tror de kan teksten til "Stolte AGF". Dog mangler jeg at møde dét menneske med FCK-relation jeg allerhelst vil møde. Og nej, det er hverken Don Ø, Jokeren eller Brian Mikkelsen. Han er lige her, i klippet nedenfor. Efter ca. 14 sekunder, efter at Ålborg-taberen Silberbauer har spillet på kødfløjte ud til publikum.



I hvad der bedst kan betegnes som en lykkerus står han der, alene, med langt, tyndt rødt hår, bag målet hos de såkaldt "hardcore" fans fra Horse Pub. Med en næsten tom fadøl ryster han voldsomt på hovedet med lukkede øjne mens han taktfast fører sin knyttede højre næve op og ned og op og ned, samtidig med at han vrikker med hofterne som var han Elvis.

Her kunne være indsat en "sjov" billedtekst - men på den anden side siger et ansigtsudtryk mere end 1000 ord

Men hvem er denne mand? Sidder han bag skærmen og følger bloggen i smug mens han hungrer efter flere anekdoter fra Århus? Hvis du læser med, ærede FCK-fan, så kontakt AITMOOS og vi sponsorerer gerne en tur i Parken med fadøl osv. Bare du lover at juble på samme måde når FCK scorer. Nyd ham også gerne i slowmotion her.

mandag den 31. august 2009

Festugeminde: AGF - BIF 3-0

Nuff said. Fesugen 2005. Duncan spiller sin vel nok bedste kamp for AGF, da de hviie den 28. august skyder årets Festuge i gang ved at slå de forsvarende mestre 3-0. Et halvt år senere blev han solgt til selv samme mestre og AGF rykkede ned sidst på sæsonen - men hvorfor skal jeg nu ødelægge det gode Festugehumør? I en tid hvor AGF ligger nr. 1 er det måske meget godt at huske tilbage på AGF f.n. - før nedrykningen - for at bevare begge ben på jorden og lægge medaljedrømmene til side for et kort øjeblik. Men så heller ikke længere.

Det er desværre ikke lykkes AITMOOS at finde levende billeder fra dagens Festugeminde. Dog skal du ikke snydes for lidt underholdning. I dag spiller Duncan aka "Judas" aka "Bagerens søn" stadig for den triste klub på Vestegnen og er derfor bandlyst fra at deltage i Århus Festuge. Det har aldrig været nogen hemmelighed at Dunken har haft en sød tand, som det tydeligt ses på billedet ovenfor - her kan du ved selvsyn se hvor glad han er for dessert. Læg i øvrigt mærke til de jokes som den nyligt udsprungne homofob Mike "Bøssekarl" Jensen, hvis enorme pande ville være det perfekte lærred at gense 3-0-kampen på, laver med Danmarks dejligste Dunk. Han virker som en super fyr, ham Mike.