Viser opslag med etiketten den gamle by. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten den gamle by. Vis alle opslag

tirsdag den 6. august 2013

Opfølgning på en tur til Aarhus

I weekenden var AITMOOS-redaktionen taget en tur til Aarhus for at se, hvad der rører sig i byen. Have føling med masserne, du ve'. Blandt andet bød udflugten på en cykeltur ind til Aarhus på en lille damecykel. Elcyklen var desværre optaget. Du kender turen; ned ad Nordre Strandvej og hen til Risskov. Ahhh, duften.

- Ahh, ja, det dufter af Risskov! Surt, sødt og stærkt. Og lidt af tis. Nostalgi!
Denne cykeltur bringer, som bekendt, én forbi Den Permanente. Redaktionen var spændt på fremmødet på det legendariske badested, især efter AITMOOS' krigserklæring mod DMI, der kom efter længere tids frustration over DMI's særdeles ringe performance, hvilket bloggens læsere dog er blevet forskånet for. Og, ja, boykotten havde båret frugt. Der var således ikke en eneste badende på en lørdag formiddag kl. 12.30. Kun nogle få kajakroere, nærmest en hån mod DMI. AITMOOS-redaktionen var godt tilfreds.

- Boykotten af DMI forløber tilfredsstillende.
- Ja, thumbs up, Paulie, thumbs up!
  
AITMOOS-redaktionen har desuden modtaget følgende tip: Den norske hjemmeside Yr.no (stærkt navn), skulle være langt mere pålidelig end slatne DMI. Hermed en opfordring til at bruge denne hjemmeside. Ses i helvede, DMI! Hvordan mon vejret bliver der?


Turen bød på den obligatoriske tur til Badstue Rock, hvor der selvfølgelig blev kigget max på brugte cd'er. Derefter en tur i Den Gamle By, hvor Tommy Kenter blev spottet i en helt enorm kridhvid skjorte. Endnu en succes.

- Åhh, ja, her er pragtfuldt i Den Gamle By!
Så alt i alt en succesfuld tur til '8000'. Nu har bloggen helt sikkert samlet inspiration til de næste mange kommende blogindlæg. Den her går ud til DMI:


torsdag den 13. januar 2011

The Who i Den Gamle By

Rolig nu. Der er desværre ikke tale om at The Who spiller i Den Gamle By. Til gengæld er det lykkedes museet at få fingre i en sjælden piratoptagelse af The Who’s koncert i Vejlby-Risskov Hallen fra september 1970. Som AITMOOS tidligere har fortalt spillede ikke blot The Who, men også Rolling Stones og Jimi Hendrix i Vejlby-Risskov Hallen i selv samme måned. Det var dengang Århus var stor nok til at arrangere koncerter, som man nu må til Herning for at se.


 
- Har I hørt det? Man kan høre Who-koncert i Den Gamle By...!


Koncertoptagelsen bliver spillet som baggrund til udstillingen ”My Generation” om rockmusik og LP-covers fra 1965-74. Den vises i Pavillonen i Den Gamle By. Det skal AITMOOS ind og se. Hvis du tager derind møder du sandsynligvis en mand der går under kælenavnet "Den gamle mod". Han kan fortælle dig masser af røverhistorier og hvordan det var at være mod-revivalist sidst i 70erne og være inde og se The Who-filmen Quadrophenia. Eller Er du gal, mand som den jo hed på dansk.

 
- Århh... jeg er gammel mod!

Så på med parkaen (eller skulle jeg måske nærmere sige din frynsede læderjakke?) og dit target badge, ind og se The Who i Den Gamle By. Nedenfor er en smagsprøve på hvordan det kan have lydt i Vejlby-Risskov Hallen i 1970.


tirsdag den 14. december 2010

Jul i Århus - Den Gamle By

I vores rundtur omkring de mange forskellige måder at fejre jul på i Århus, er vi nu nået til den gode, gammeldaws variant af julen.



Ah ja, Den Gamle By. Her får du julen som i gamle dage. Derfor var det oplagt at filme julekalenderklassikeren "Jul i Gammelby" her. Af andre prominente tv-serier der er blevet optaget her kan nævnes Gøngehøvdingen, hvor Pallesen og Pilmark rendte rundt i sneskum til knæene, og den svage opfølger til Jul i Gammelby, "Hallo det er jul!" fra 1995. Det var noget med en telefon, en gullaschbaron og en samlebåndsproduktion (hvilke rim!) af træsko. Stærkt koncept, som dog ganske uforklarligt ikke viste sig at holde vand.


God, lang intro.

Den Gamle Bys hjemmeside kan man danne sig et overblik over de mange begivenheder der finder sted i julemåneden:

"I Købmandsgården møder du tjenestepiger og karle. I butikken er butikssvenden.
I hjemmet i Havbogade hygger husmoderen og tanten om gæsterne.
I Eilschous Boliger koger præsteenken og jomfruen risengrød, læser op af juleevangeliet og synger salmer.
I gaderne kan du afhængigt af ugedage møde lirekassemanden, trommeslageren og fattige børn i 1927, der sælger sprællemænd. På festpladsen er der gang i tombolaen og gøglerne sætter sving i luftgyngerne.
Bryggerlavet brygger den gode juleøl, mens postassistenten stempler dine julekort på posthuset."

Gøglere viser ildshow i weekenderne, yiw, yiw, yiw!

Der er kort sagt tale om et persongalleri der er som taget ud af en sangtekst af Johnny Madsen.

"Nu vil jeg gerne synge et nummer der er inspireret af julen i Den Gamle By. Det hedder "Tjenestepigen, karlen, butikssvenden, husmoderen, tanten, præsteenken, jomfruen, lirekassemanden, trommeslageren, de fattige børn, sprællemanden, gøglerne, bryggerlavet og postassistenten"

Tag til Den Gamle By hvis du gerne vil opleve julen som den var i en svunden tid som aldrig har eksisteret. Dengang julen bare var mere hyggelig. Dengang julen var som det beskrives i "Sikken voldsom trængsel og alarm". Dengang nissen var mere uhyggelig end du overhovedet kunne forestille dig.

"Kom herhen, min dreng"

Dengang fader sad i stolen og læste højt fra "Peters Jul". Dengang der var hvid jul hvert år. Og ikke mindst, dengang æggesnaps var lavet på rå, upasteuriserede æg.