Viser opslag med etiketten renee toft. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten renee toft. Vis alle opslag

mandag den 26. januar 2015

Drømmeparabol

Vi har alle sammen siddet en melankolsk, tømmermændsramt eftermiddag og lyttet til "Málaga" med bloggens og Aarhus' helt nr. 1, Helmig, og tænkt, "hvor mange gange i træk er det tilladt at lytte til den sang, før det bliver for meget"? Svaret er selvfølgelig "mange", og derefter har man tænkt videre, "hvordan skriver man så godt et nummer? Det er jo ufatteligt"! AITMOOS bringer dig fortællingen om, hvordan Aarhus' "Wonderwall" kom til verden.


Sangen blev født en aften, hvor Helmig sad og så fjernsyn, og der kom billeder fra Málaga i skumringstiden frem på skærmen.

- Der sad jeg i stuen med min guitar, og så kom temaet bare op, det var som om det passede til billederne: ”Så godnat Málaga, du du du du du…”

- Jamen, så godnat, da.

- Det blev en lidt drømmende tekst om de steder, jeg har været, og de stemninger, jeg var i. Når jeg synger ’jeg ligger i min drømmeparabol’, så har jeg stadig ikke helt styr på, hvad fa’en det egentlig betyder. Men den skrev sig på den måde, og så måtte jeg jo tage det for gode varer, siger Helmig til websitet med det tillokkende navn, solkysten.eu (tydeligvis opkaldt efter Den Permanente).


- Da jeg sad på afstand og skrev ”Málaga”, kunne jeg mærke, at det er i Aarhus, det startede for mig, og bevidsthedsmæssigt er det nok også her, det slutter. Her er jeg fra, og det er dybest set også her, jeg hører til. Men jeg er stadig et rejselystent menneske.

 
Tak for sangen, Thomas. Fandme tak, skal du ha'.

onsdag den 24. december 2014

søndag den 15. september 2013

Tanker om en skilsmisse

Der er gået chokbølger gennem Aarhus. Gennem bloggen. Gennem håbet. Gennem drømmehjertet. Lykken er bristet. I starten af september kunne man læse følgende på forsiden af de landsdækkende aviser:


Det er et hårdt slag for alle, ikke bare Aarhus, men for AITMOOS. Nåh ja, og for Thomas og Renée, selvfølgelig. Det er ikke nogen hemmelighed for faste læser (sic) af bloggen, at kendisparret har været en stor inspiration for Aarhus In The Middle Of Our Street. Et tilbagevendende tema. De aarhusianske Beckhams. De virkede jo ellers så lykkelige!


Derfor var den første reaktion da også benægtelse: "Det kan ikke passe!" Det er jo ikke mere end et år siden, at man på Ekstra Bladet kunne læse denne stærke overskrift:


Er det så underligt, at man bliver forvirret? Nuvel. Så kommer kynikeren: "Man havde det nu nok alligevel på fornemmeren". Men så kommer det spørgsmål, som altid vil melde sig: "Hvorfor?". Vi ved det ikke. Medierne har ellers flydt over med historier om bruddet og hvorfor det skete. Det manglede da også bare, her i den mest profilerede skilsmissehistorie siden det, som ellers blev kaldt "Årtiets skilsmisse", nemlig det chokerende brud mellem Tøffe og Betiina (sic).


AITMOOS-redaktionen har dog valgt at ignorere disse historier, som, i modsætning til AITMOOS, sikkert bygger på falske rygter og løse historier. Redaktionen vil desuden prøve at lade være med at vælge side, selvom vi nok må erkende. at hjertet banker en ekstra gang for "Tommy Boy", der jo er fra Egå og gik på Sølystskolen, ligesom en stor del af AITMOOS-redaktionen gjorde.

- Jeg lærte en stor del af min grafiske æstetik på Sølystskolen i Egå, det kommer mig til gode den dag i dag

I hvert fald er vi forargede over, at danskerne tilsyneladende "griner" af skilsmissen på det "sociale medier", hvordan det så ellers rent fysisk kan lade sig gøre. Og desuden gør sig forhåbninger om at lægge billet ind på at score "Thommas eller René" (sic).

- Lige hørt at Thommas Helmig og René Toft skal skilles :( ... Men måske man skulle ligge billet ind ;))) ... Han er jo lidt for lækker ;))) ... Smiler !

For god's sake, liget er ikke engang koldt endnu! Og hvad sker der med de smileys ";)))"? Er det for at symbolisere en dobbelthage?? Anyways... Op med håret, Thomas og Renée. For AITMOOS har Helmig jo også været "skilt" længe...

onsdag den 1. juni 2011

Århus i hjertet

Der er netop kommet en bog om Aarhus. Bogen hedder "Århus (sic) i hjertet" og har tilsyneladende samme udgangspunkt som AITMOOS. En perlerække af aarhusianske kendisser, som bloggen tidligere har omtalt, er med i bogen, for eksempel Jørgen Leth og Renee Toft. Ja, faktisk kunne man mistænke forfatterne bag bogen for at have hugget idéen fra AITMOOS:

"Jeg gør meget ud af at fastholde mig selv som århusianer, selv om jeg nu bor i København, og jeg synes, at alt med Århus er fedt," fortæller TV 2s krigsreporter Rasmus Tantholdt til bogen. Det lyder som noget vi har set før på bloggen, men lad det nu ligge.

- Hmmm....

Her på redaktionen har vi ikke læst bogen (faktisk har vi ikke engang fået tilbudt et gratis eksemplar), men ifølge denne artikel fra stiften.dk er bogen i høj grad værd at læse:

"[...] bogen, om hvilken det kun kan siges, at en pris på 299 kroner forekommer meget billigt for så spændene (sic) portrætter og meninger".

Flot skrevet, som en boganmeldelse fra 7. klasse. Gratis reklame, anyone? Også Dronningen er med i bogen, hun fortæller at hun tager til Marselisborg Slot så ofte, som det overhovedet kan lade sig gøre.

"Vi er her i det hele taget så meget, vi kan nå. Og holder meget af det. Jeg glæder mig hver gang, når vi begynder at tælle ned til, at vi skal af sted til Århus," siger dronning Margrethe til bogen.

Hmmm...


"Bogens portrætfotos er samtidig i særklasse. Hver enkelt person skildres på fotosiden eksklusivt særegent, hvilket vel sagtens må være ideen med genren".

AITMOOS vil lade det op til sine læsere hvorvidt de skal læse denne bog. En bog der har "Århus i hjertet" er selvfølgelig velkommen i AITMOOS' hjerte.

Jørgen Leth tænker: "Arh, så vil jeg nu hellere læse AITMOOS, simpelthen"


torsdag den 26. august 2010

Den Renée fryd

I aften kan du på tv2 se en dokumentar om en af bloggens helt store heltinder: Renée Toft Simonsen. Kl. 20.35 kan du således se programmet Renée Toft Simonsen - hele historien. Helt tæt på 80'ernes ansigt. 80'ernes ansigt! Og ikke mindst Århus' ansigt. Man kommer da heller ikke udenom at hun var sødde.


Desuden satser vi stærkt på at også Helmig ham selv er med i programmet. Mon ikke...



Du skal se det. Om ikke andet så bare for at høre det.

tirsdag den 13. juli 2010

Kongeparret af Århus

Det er sommer, og dronningen bor sandsynligvis i sit sommerhus, Marselisborg. Sidst bloggen tjekkede lå kongeskibet (godt ord) Dannebrog (endnu bedre ord) i hvert fald trygt til kaj i Århus Havn.


Men som det tidligere er blevet fastslået her på bloggen, er der ét par der er det ægte royale ægtepar i Århus: Thomas og Renée. Der er dobbelt op på udseendet og ikke mindst accenten i det ægteskab. Uh! Bedst eksemplificeret i videoen til Helmigs "She's Leaving" fra 2001:



Det er så kinky. Desværre er hele nummeret ikke lagt ud på youtube, men i dette andet klip ser vi den legendariske scene hvor Thomas smadrer sin guitar for at få Renées telefonnummer. For at det ikke skal være nok får vi også demonstreret de to elskendes smukke århusianske kærlighedssprog hvor Renée blandt andet får sagt at hun jo "gør det gratis" for Thomas.



Det bliver ganske enkelt bare ikke bedre. Leve! Og hva' Helmig, ses vi til Grøn Koncert?

fredag den 9. april 2010

Hvad siger de? - 2


Århus' kendispar nummer 1. De århusianske Beckhams. Nok bor dronningen om sommeren på Marselisborg, men vi ved jo godt at det er Århus' royale par. Alle vil være dem. Alle vil i seng med dem.

Men hvad siger de på billedet? Kom med et frisk bud!