Viser opslag med etiketten hvalen. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten hvalen. Vis alle opslag

lørdag den 29. juli 2017

Reunion

Hov? Så gik der sørme to et halvt år, hvor her var lige så stille som i udebaneafsnittet, når FCN er på besøg på Arhus Sta... Nå, nej, NRG... Øh... Ceres? Park. Rygterne løb langs husmurene. Var folkene på AITMOOS-redaktionen blevet uvenner? Var de flyttet til Tranbjerg eller ligefrem LA? Skyldtes det måske en skriveblokering? Onde tunger talte ligefrem om, at de manglende indlæg skyldtes, at stiften.dk fik flere og flere betalingsartikler, så skribenterne på AITMOOS ikke kunne finde inspiration til deres indlæg? Dette ondsindede rygte havde naturligvis intet på sig.

49 kr. pr. måned? Tror I, vi er millionærer? 
Forresten har AITMOOS overvejet at kaste sig ud i noget crowdfunding. Bidrag kan sendes i en frankeret kuvert til ...


Forklaringen er selvfølgelig, at Aarhus har klaret sig fint uden bloggen. Historierne har overgået fantasien. Der var den nylige sag om protesterne mod AROS-kunstværket i Mindeparken, hvor der blev sprøjtet maling ud over landskabet for at vise folk, hvad klimaforandringerne vil resultere i. Ge-ni-alt. Ikke siden skilsmissen mellem Helmig og Renée har der været så meget furore i byen.

 
Autentisk billede af AROS-kunstværket i Mindeparken

Så er der også den glædelige nyhed, at Letbanen (som AITMOOS i al beskedenhed har dækket siden dag 1, LÆNGE før det blev hipt) har besluttet at få byens søn, og en af bloggens absolutte helte, Jørgen Leth, til at lægge stemme til informationen i højtalerne. Det er et oplagt partnerskab, som AITMOOS naturligvis ikke vil tage æren for, men vi gør det alligevel. Klap klap klap.


Så var der selvfølgelig også historien over dem alle: Om dengang selveste hustrumishandleren Johnny Depp festede på Under Masken. Dén historie kunne ikke engang AITMOOS have fundet p... opsnuset. Men den virkelige historie var, at der blandt gæsterne var en person, der bar en beklædningsgenstand af et helt bestemt lokalt tøjmærke, man ikke havde set i byen siden midten af nullerne. That's right. Der er selvfølgelig tale om modemærket Punk Royal.

Johnny Depp ved Under Masken i Aarhus. Man lægger ikke mærke til det først, men i den røde ring på billedet til højre kan man svagt ane Punk Royal-logoet på jakken. Nedenfor kan du se det endegyldige bevis for, at der er tale om en ægte Punk Royal-jakke.
Her kan du så se den famøse Punk Royal-jakke fra Under Masken. 
Du kan især se logoet i den røde ring på billedet til højre.


Ja, der er i sandhed sket meget på de to et halvt år, der er gået. Johnny Depp kommer og går (og slår), men AITMOOS består. Glæd dig til flere artikler. Forhåbentlig bliver den prisvindende artiklelserie 'På druk i Aarhus' også snart genoplivet. Indtil da: Ka' du ha'et?


tirsdag den 2. november 2010

Guide til Århus: Havnen

Når man kommer gående hen ad stranden neden for Risskov kan du ikke undgå at lægge mærke til havnen ud for Århus. Specielt de karakteristiske blå kraner der rager op i horisonten ligner noget fra Star Wars, de såkaldte "AT-AT Walkers".

"De skal ligne kranerne på Århus havn, koste hvad det vil!"


Rygter vil vide at unge hip-hoppere, og i enkelte tilfælde deres ikke-hip-hoppede venner, i ny og næ klatrede op i kranerne og røg marihuana deroppe om aftenen. De måtte dog flygte derfra i hast da der blev tændt lys. Zoom, ned ad de smalle stiger, uha, der var langt ned. (Har jeg hørt).

Det er dog ikke kun røg fra en marihuanacigaret man har kunnet se på Århus Havn. Der har været adskillige brande på havnen, senest den 20. oktober 2010 hvor der opstod brand i et pakhus. Den største brand var i juli 2008, hvor der stod 30-40 meter høje flammer op fra nogle tanke med palmeolie. Den sorte røg kunne ses langt væk. Det var noget der skabte angst i Århus.

"Ej, er det nu de der hip-hoppere oppe i kranerne igen?"

Ud over brande og kraner er havnen især kendt for er de besværlige tilkørselsforhold, hvor man skal køre slalom frem og tilbage, foruden at holde øje med om der kommer et tog forbi. Nogle der af og til har formået at finde hen til havnen har været hvaler, både en pukkelhval i 1995 og en såkaldt vågehval i 2002.

"Woop woop, Århuuuus..."

Derudover husker vi selvfølgelig alle da den gråvingede måge var en smuttur forbi havnen. Det kan være den ville i byen dernede, enten på Broen eller Studenterhuset. I så fald er den fløjet forgæves. Studenterhuset har flyttet adresse væk derfra, og selvom Broen åbnede under det nye navn "Spektrum", var det en stakket frist. Den gamle Kalundborgfærge skal være flydende natklub i forskellige byer i såvel Danmark som det øvrige Skandinavien. Færgen forlader derfor Århus Havn. Skuffende - ikke mindst for hvaler og måger som kommer langvejs fra for at gå byen der.

mandag den 30. november 2009

Årh? HUS!

Som læsere af denne blog vil vide er Århus på alle måder andre byer overlegen. Nu har byen så gjort det igen!

Sensationel måge set på Århus Havn


"Hva' så der, Århuuuuuus!"

Ikke siden en hval var forbi havnen for nogle år siden har der været et mere prominent dyrebesøg i Århus. Det drejer sig, som man måske kan se, om den gråvingede måge der har været en tur forbi Århus havn. Normalt findes den kun i stillehavsområdet. Det fremgår i øvrigt at det er mågen i sig selv der er sensationel og f.eks. ikke at mågen sensationelt er blevet set på Århus Havn. Nuvel. Efter at have vist sig tog den flugten og gemmer sig nu for diverse ornitologer. Tease!