Viser opslag med etiketten smilets by. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten smilets by. Vis alle opslag

mandag den 7. marts 2011

Hvor blev smilet af

Som den dedikerede læser kan huske har AITMOOS tidligere delt sin frustration over at Aarhus ikke længere skulle være "Smilets By". Hvorfor dog ikke? Man fandt på tilnavnet efter et bestyrelsesmøde i Aarhus Turistforening den 17. marts 1938, hvor man planlagde at gøre et fremstød for byen. Man ville blandt andet udsende en folder i 50.000 eksemplarer med titlen "Aarhus - Sommerens og Smilets By", som du kan læse i det fascinerende Aarhus Leksikon - et leksikon som AITMOOS har tænkt sig at benytte sig flittigt af fremover.


  - Jeg smiler, altså er jeg (... fra Aarhus).

Ved hjælp af grundig research har AITOOS-redaktionen nu fundet frem til at der i 2002 blev udgivet en sang der hed "Hvor blev smilet af" om Smilets By, Aarhus. Bemærk at der i titlen ikke er tale om et spørgsmål, men en tør konstatering. Sangen blev endda udgivet på en flot, nærmest picturedisc-agtig cd:


Vel nok den fineste Aarhus-udgivelse, foruden den legendariske blå-hvide AGF 10" fra 1997. Den mangler faktisk i AITMOOS' arkiv, flovt nok.


Anyways, du kan se og høre "Hvor blev smilet af" nedenfor. Denne stærkt overproducerede sag der lidt lyder som et kasseret bud på en slagsang til håndbold-EM. Og så kan du tænkte lidt over at tilnavnet "Smilets By" ifølge leksikonet ikke fik nogen særlig god modtagelse, hverken i pressen eller hos byens borgere. "Man fandt det fordringsfuldt eller ligefrem latterligt, men det har haft den tilsigtede virkning at gøre Århus kendt." Ouch.


fredag den 26. november 2010

Kunst-ig Ceres Royal

Du kan lide Ceres. Du elsker kunst. Du er vild med at byde på auktioner. Hvorfor ikke slå tre fluer med et smæk? Ceres sælger ud af arvesølvet i form af sin samling af møbler, kunstværker og samlerobjekter som bryggeriet har fået skrabet sammen i de 150 år det lå i Århus.

"Kunstgenstande? Det må vi vist hellere fejre med en Ceres"

Ceres' kunstskatte dækker over sofaer og lænestole af Børge Mogensen, Ole Wanschers konferencemøblement fra direktionslokalet, Hingelberg sølv, PH-lamper og smukke sifonflasker. Fine sager. Det som dog virkelig får bloggens blod op at koge er det sølvtøj med Ceres-monogram som bliver udbudt. Ganske enkelt et must i ethvert århusiansk hjem.

Auktionens dyreste værk er maleriet 'Queen Margrethe II', som er malet af en vis hr. Andy Warhol og vurderet til den svimlende sum af 75.000 kroner. Maleriet er så at sige selve legemliggørelsen af Ceres Royal.

"Ihh, så meget havde jeg alligevel aldrig troet man kunne få for et af mine malerier"

Da det forlyder fra pålidelige kilder at formanden for AGF's fanklub har skiftet sin rustikke Ceres Royal kasket ud med en nissehue med rottehaler, kan det være at den gamle, uvurderlige kasket også bliver udbudt til auktionen? Det ville i så fald være en uhørt stor gestus. Dog er det tvivlsomt, da formanden, som man kan se, har lavet en "omvendt Pyrus" blandet med en "Kandis"; man kan således ane den gråsprængte kasket inde under nissehuen.

Nuvel!

"Yo, go' stil dér, formayn"

AITMOOS byder dig: byd.

tirsdag den 25. maj 2010

Smiley Smile

Som nævnt i et tidligere indlæg har borgmesteren besluttet at Aarhus ikke længere skal have smilet som logo. Folk forstår det angiveligt ikke. Her på bloggen har vi dog luret ønsket udspringer af den forestående navneændring. Det er simpelthen fordi bogstavet Å indgår i logoet. Hvis smilet tilføres et ekstra A vil det resultere i at der kommer for mange tænder i smilet, det vil jo se helt latterligt ud.

- Nej nej nej, hvordan er det det ser ud!
Nej, der er simpelthen ikke plads til det ekstra A i smilet.

Du er gennemskuet. Om igen, Wammen.


AITMOOS elsker dog stadig Smilets By.