Viser opslag med etiketten sølvræven. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten sølvræven. Vis alle opslag

onsdag den 26. juli 2023

Sherlock Holmes og den økonomiske ruin

De mange faste læsere af bloggen vil vide, at der i Aarhus ligger et åndehul, som har lagt lokaler til mangen en legendarisk hændelse. Der er selvfølgelig tale om Sherlock Holmes Pub, i folkemunde kaldet S.H., som nu desværre ser ud til at være gået konkurs. Det er ganske enkelt en katastrofe, ikke blot for Aarhus, men især også for AITMOOS. Allerede i 2009 dækkede vi den rørende og sælsomme historie om den døvstumme fra SH, og året efter udlagde vi, hvordan striden mellem Sherlock Holmes og nabopubben, The Golden Lion, havde artet sig. Rygtet om SH's konkurs har bredt sig som en steppebrand, og folk begyndte at stille det naturlige spørgsmål: Hvor er Sølvræven i det her?

Klik på den for at gøre den større
(det sagde hun også i går)
 
For nye læsere af bloggen skal det siges, at Sølvræven - og hold nu godt fast - var den tidligere ejer af SH. Og ja, vi skrev "tidligere ejer". AITMOOS kan således afsløre, at Sølvræven solgte SH i 2012. Den epokegørende oplysning fik vi fra en tilsyneladende pålidelig kilde, der kalder sig Linkedin.

Dette kommer selvfølgelig som et ekstrastort chok oven på nyheden om pubbens, eller skal vi sige "restavirksomhedens", konkurs, men sandheden må og skal frem. Hvor er Sølvræven så i dag? Han går såmænd under det borgerlige navn Dann, og man har kunnet læse i Stiften (hvor ellers?), at hans nye virksomhed går sådan lidt op og ned.

03. maj 2022: Waheeey, hold da kæft, det går sgu da godt!

28. marts 2023: Satans!

Et af de store tiltrækningspunkter for pubben var, at man i tidernes morgen kunne få en Guinness til den nette sum af 30 kroner mellem klokken 15 og 19 hver dag. En helt vanvittigt god pris. En dag fik Sølvræven dog den idé at hæve priserne med 5 kroner per genstand, hvilket fik en stamkunde til at gå op i baren og kalde Sølvræven for "kapitalistsvin". Groft. Hvad tænker Sølvræven nu om konkursen? Han kan ikke være tilfreds.

 
AITMOOS-redaktionen har sandt at sige ikke besøgt pubben længe, men sidst vi var der, var der ægte livemusik på programmet. Mange havde håbet på noget Bert Jansch-agtigt folk, men i stedet blev vi begavet med et dansk coverband, der spillede alle de kendte lejrbålshits. Coverbandet sluttede et stærkt første sæt med en lang og lettere eksperimenterende udgave af "Wonderwall". Da bandet holdt pause, gik skribenten her op til sangeren og spurgte, om man lige måtte sige noget. "Ja?", sagde sangeren. "Du synger lidt lige som ham fra Brødrene Olsen," sagde skribenten. "Årh!", udbrød sangeren, som tog sig til brystet, mens resten af bandet brød ud i latter. En stærk aften.

Autentisk foto fra ovennævnte anekdote. Bemærk, hvordan sangeren får sig en lille Guinness.
 
Men hvad fuck skal der så ske med SH? Er det endnu en æra i Aarhushistorien, der er lakket mod enden? Der skulle være flere interesserede købere, men hvad skal det blive til? Får SH lov at bestå, eller bliver det lort? Og hvad med voksdukkerne? AITMOOS er håbefuld, men frygter det værste. Indtil videre kan du fornøje dig med dette interview med den tidligere ejer fra 2005, hvor Stiftens journalist måske nok formår at stave hans fornavn korrekt (det både staves OG udtales DANN), men hvor hans kaldenavn udelades: Sølvræven.


Ak. Det blev altså hverken The Golden Lion eller Professor Moriarty, der fik gjort kål på Sherlock Holmes. I stedet måtte SH tilsyneladende lade livet til ussel mammon. Altså tilsyneladende ...

Der er lys i mørket.

torsdag den 12. august 2010

Sherlock Holmes versus The Golden Lion

Overskriften antyder måske at der er tale om en af Sir Arthur Conan Doyles fortællinger om den excentriske detektiv. Gæt igen. Der er tale om en Århus-historie der er om muligt endnu mere dramatisk end noget Conan Doyle nogensinde kunne have udtænkt. Dæmp lyset, skænk en cognac og sæt dig til rette i lænestolen. Læs med.


Sherlock Holmes Pub i Frederiksgade slog dørene op for første gang i 1992. Konceptet var simpelt: Bring den engelske pubkultur til de århusianske ølmaver. Hvad bedre end at opkalde stedet efter den ærkebritiske, verdensberømte detektiv? Det skulle da lige være at al interiøret refererer til Sherlock Holmes. Billeder, memorabilia, tøj... Det er ikke nødvendigt med et forstørrelsesglas for at se hvor inspirationen stammer fra.


Århusianerne valfartede til. Tilbud som en stor Carlsberg (...ikke Ceres, desværre) for 20 kr og importøl (læs: Guinness) for 30,- hver dag indtil klokken 19.00, var for godt til at afslå. Fredag eftermiddag var det det rene ragnarok, med fulde gymnasieelever der brækkede sig og væltede ned af den lille trappe til toiletterne, alt imens Travis og The Verve bragede ud fra højtalerne. Folk kom op at toppes om rettigheden til røret, så man kunne blive ved med at drikke billige fad til langt efter kl. 19. Ah, røret. Kilden til drømme.

"The pipe, the pipe - that is what we like"

Om lørdagen troppede folk op for at se Premier League fodbold, med mindre der var en god rugbykamp. Så måtte man se sit fodbold et andet sted. Hele scenariet blev styret med hård hånd af manden bag, "Sølvræven", som sad oppe ved disken og talte sine penge.

Det lyder godt, og det var det også. Desværre blev det ikke ved. "Sølvræven" besluttede at sætte fadøllene op til 25 kr., og straks var helvede løs. Stamkunderne gjorde oprør, skældsord som "kapitalistsvin" føg om ørerne på den stakkels sølvræv. En række bartendere fik nok og besluttede sig for at lave deres eget sted. De købte den konkurrerende nabopub, "George Washington" og åbnede en ny pub. De kaldte den: The Golden Lion. Som for at håne Sølvræven. Med sig tog de en lang række af de faste kunder. Holmes var tydeligt rystet. Skulle dette morderiske bedrag blive hans endeligt?


Som man ved overgiver Holmes sig ikke sådan lige. Pubben slog igen ved at oprette et særligt rum, hvor man kan komme helt tæt på nogle naturtro modeller af Holmes og Watson, som sidder og drikker te. Ikke engang Madame Tussauds kunne have lavet det bedre. Det var et mesterligt træk - atter engang havde Sherlock Holmes the upper hand.

"The wages of sin, Watson - the wages of sin!"

AITMOOS glæder sig til at se hvad næste del i følgetonen om Sherlock Homes og The Golden Lion bliver. Hvis du ikke kan vente kommer her et tip. Fra på fredag kl. 19.45 sender DR2 igen den fremragende tv-serie om Sherlock Holmes, med den definitive karakterskuespiller Jeremy Brett i hovedrollen. Han er Holmes; manisk, lunefuld og forført af narkotika. Da det alligevel er slut med de billige øl klokken 19, kan du lige nå hjem fra pubben og se det.


"My mind rebels at stagnation"

onsdag den 11. november 2009

Silver som borgmester!

Det er snart kommunalvalg. Gab, tænker man. Nu har vi moret os over de besynderlige valgplakater fra Schiller Instituttets Venner (hvem husker ikke det kryptiske slogan "Efter Finanskrakket - Magnettog over Kattegat" fra sidste valg?). Så er der Nihilistisk Folkeparti der umiddelbart virkede lovende, men efter at have set et indslag med dem, står man tilbage med en flov smag i munden. Magen til træt heavy metal-attitude og pinlig Roskilde Festival-humor. Nej tak. Så er der selvfølgelig den kontroversielle Wallait Khan's parti, Demokratisk Fællesskab. Den tidligere voldssigtede mand der sprang fra SF til Venstre og i øvrigt var borgmester i Pakistan samtidig med at han ville have en borgmesterpost i København. Se, dét er politik.

"Jeg vil være kalif i stedet for Kaliffen!"

Men hvem skal man stemme på hvis man bor i Århus? Valget står klart: Stem på Silver! Den 47-årige Obama-fan der blev gråhåret som 18-årig og har rørende slagord som "Århus tilbage til folket", "Vi skal gøre drømme til virkelighed" og "Vi skal tænke på andre end os selv". Det er mærkesager som AITMOOS kun kan støtte op om. Tømt for politisk indhold, jovist, men en borgmesterkandidat der stiller op udelukkende på baggrund af sin hårfarve fortjener i den grad anerkendelse. Overvej at sætte din stemme på en ægte sølvræv. Silver som borgmester.

Silver was the first of the gang with a gun in his hand...