Viser opslag med etiketten memorabilia. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten memorabilia. Vis alle opslag

mandag den 30. maj 2011

Skilt

Der er noget med skilte for tiden. For blot få dage siden bragte AITMOOS dig nyheden om at du nu på Nørrebro i København på et skilt i en skiltepark kan se hvor lang afstand der er til Aarhus. 304 kilometer. Og skiltetemaet fortsætter. Således udloddede Stiftstidende et vaskeægte Århus-skilt til dem der kunne komme med den bedste begrundelse for at de skulle have et. Noget af en præmie.


Skiltene skal skiftes ud fordi Aarhus jo som bekendt ikke længere hedder Århus. Århus er så at sige blevet "skilt"... ahem.

Hvis du ikke skulle være en af de heldige der fik et Århus-skilt, så fortvivl ej. AITMOOS bringer dig endnu engang klassikeren over dem alle, noget af det stærkeste Aarhus-relaterede merchandise (oop?) der nogensinde er lavet. Fra en mand der i hvert fald ikke er skilt. (Altså lige pt.)

søndag den 18. juli 2010

Lunden revisited

En dag i juli tog AITMOOS-redaktionen en tur tilbage i tiden, ud til Lunden. Området lignede sig selv, men der var dog ting der ikke var som de var dengang. Det tyder på at dagene hvor ungdommen i Århus og omegn samledes omkring bålet for at drikke er forbi.

AITMOOS præsenterer her en billedreportage af Lunden anno 2010. Klik for store billeder.


Bålpladsen lå til højre i billedet, men den er væk nu. Det var her at en dreng drak tændvæske i 1997. Han overlevede dog og lever så vidt AITMOOS er orienteret i bedste velgående i København den dag i dag. Han fik tilnavnet "Tændvæske-Bo" efter episoden. Læg mærke til Marinaen i baggrunden.

For at komme hen til gyngepladsen skal man gå ind på en gangsti der ligger bag busken til højre. Kig opad. Det kan godt være lidt spooky, lidt ligesom der i "It" hvor børnene går ned til den sump hvor klovnen bor. Ej, okay.



Her er stedet hvor man gyngede. Den røde bøje man hang sig i er dog væk i dag. Bag træet til venstre brækkede min klassekammerat Lars sig, tilbage i 6. klasse. Vi havde pjækket fra skole og taget hjem for at lave noget kagecreme efter en opskrift fra Hjemkundskab, da vi ikke havde penge til at købe slik for. Efter at have spist kagecremen (vi lavede selvfølgelig dobbelt portion), tog vi ned for at gynge i Lunden. Resultatet var at Lars brækkede sig og måtte gå hjem, og han efterlod undertegnede storgrinende alene i Lunden.

Det var også her denne skribent smagte hash for første gang. Månen har aldrig været større...



Resterne af gyngen hænger der faktisk stadigvæk den dag i dag. Her brækkede Sys fra klassen begge sine arme en dag hvor hun var taget ned for at gynge, alene. Stakkels Sys. Hun fik dog ingen varige mén.



Lunden. Ren ærefrygt.

onsdag den 4. november 2009

På druk i Århus: Blå Cola

Fortæl en københavner at du godt kunne drikke en Blå Cola lige nu og vedkommende vil sandsynligvis kigge på dig med et lige så tomt og spørgende blik som det MacGyver altid er sikker garant for. En indfødt århusianer vil vide at der naturligvis er tale om en Ceres Royal Export. Denne læskende guldøl som kan få voksne mænd til at græde og teens til at gå amok nede ved Åen. Den er Danmarks mest solgte stærkøl og bærer stolt sin alkohol vol. pct. på 5,8%.

"En Blå Cola...? Okay, jeg skal bruge en liter terpentin, et træben og saften fra en brændenælde."

Jeg stødte først på dens gyldne dråber engang til forfest før en halvfest i, ja, hvor ellers, Skæring. Ikke nok med at det var mit første stævnemøde med den Blå Cola, det viste sig at der i anledning af forfesten (en disciplin der altid er blevet taget uhyre seriøst i den ellers så triste forstad) var blevet investeret i et fadølsanlæg. Den ene 'cola' efter den anden blev skænket, samtidig med at den ene teenager efter den anden måtte ud på toilettet og brække sig. Folk løb rundt i strømpesokker på den rimfrosne græsplæne og råbte i ekstase, mens de kiggede med vilde øjne op på den stjerneklare himmel - som havde de drukket af selve lyksalighedens kilde.

I årerne derefter er Royal'en blevet en trofast følgesvend på byturene i Århus, ikke blot hos mig, men for så godt som alle århusianere. Hvis man kan tale om en århusiansk nationaløl, er der næppe ret mange andre kandidater. Hvem husker ikke da Ceresbryggeriet valgte at skifte deres gamle, flotte murstensskorsten ud med en højere slank og moderne Royalblå, vist nok til ære for Prismet ved den gamle by. Desuden berigede de gaderne i Århus med merchandise. Jeg erindrer at have set flere elever fra min folkeskole gå rundt i Ceres Royal t-shirts. Derudover blev der fremstillet kasketter med det royale logo som blev båret med stolthed af en vis MetroExpress-sælgende stamgæst på Sherlock Holmes Pub, samt ikke mindst formanden for AGF's fanklub.

Den slidte kasket efterlader et stærkt indtryk af ægte århusiansk autencitet. Læg mærke til hvordan den mørkeblå farve efterhånden er blevet koksgrå. Lige så stærkt som øllen, kunne man fristes til at sige.

Jo, den Blå Cola har mange fans i Århus, og forståeligt nok også i resten af landet. Den fås både i flaske og på fad, men alle ved at den bør nydes direkte fra dåsen. Iskold.


mandag den 5. oktober 2009

Gribben er fløjet

Scavenger. Ordet oversættes bedst til ådselæder, men kan også betyde gadefejer eller klunser. Meget passende kunne man i pladebutikken Scavenger klunse 2. hand plader til en billig penge. Eller som en anden ådselæder, det kunne være en grib, kaste sig over levningerne fra andre menneskers pladesamlinger. Efterfølgende kunne man så fortære dem hjemme på sit værelse og fordøje indtrykkene fra musikken mens man slog mave. Okay, nok med metaforerne.

Imidlertid svigtede størstedelen århusianerne dad-rocken. Efter mange års desillusion måtte Scavenger i 2008derfor desværre dreje nøglen om. Hvil i fred, oh gamle ørkenræv.

Ak, det nytter ikke at klikke på døren. Scavenger er lukket. The dream is over!

tirsdag den 1. september 2009

"Den røde Baron"


Nu hvor selveste Oasis er gået i opløsning er det rart at vide at der stadig er noget der hedder broderkærlighed. Undertegnede måtte knibe en tåre da jeg modtog en personlig autograf fra selveste den røde baron, Kim Madsen, fremskaffet af min storebror under en træning fra Fredensvang. Det er sådan cirka på højde med at finde Maradonas autograf på eBay.

Der skal lyde et varmt tak fra AITMOOS og et ønske om god bedring til Kimsedrengen nu hvor han er skadet. Bliv med med at holde det nul, Kimmo.