Viser opslag med etiketten punk royal. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten punk royal. Vis alle opslag

mandag den 16. maj 2022

Maskebal

Okay ... Okay. AITMOOS-redaktionen er i chok. I chok! Som man kan læse i Stiften - hvis den da ikke er gået ned pga. en massiv læserinteresse pga. den chokerende nyhed - er Under Masken blevet solgt. Fuck, hvor er det sindssygt, som Peter Graulund engang sagde. Stedets ejer siden åbningen i 1995, Hans Krull, har langet den sidste omgang nachos over disken.Vanvittigt.

Faste læsere vil selvfølgelig huske, at det var på Under Masken, at en mand i en Punk Royal-jakke blev set så sent som i 2017. I sandhed et kosmopolitisk værtshus. Vi håber, at den nye ejer ikke fucker det op.

mandag den 25. januar 2021

Til minde om: Gøglerskolen

 I mange år var der en enkelt beklædningsgenstand, som lå øverst på ønskelisten for alle, der var en del af det aarhusianske punkmiljø i 90'erne. Glem alt om nittebælter, piercing i øjenbrynet eller sorte, udtrådte militærstøvler fra Army Store. Det mest eftertragtede, du overhovedet kunne gå rundt med, når du skulle sidde og drikke dine Aldi-øl nede ved Trappen nede ved åen, eller når du skulle på Æsken, var: den mytiske hættetrøje, hvor der på ryggen stod slet og ret: Gøglerskolen.

Hættetrøjerne var sandsynligvis af mærket Fruit of the Loom. Hvis du nogensinde har ejet en band t-shirt, har den med al sandsynlighed været af dette mærke. 

Skolen startede i 1989: "Nogle af bz'erne gik på Gøglerskolen dengang. De var der bare ikke, fordi de var til demonstrationer. På Gøglerskolen lærte de ellers, hvordan de skulle undgå konfrontationer under demonstrationerne. De kunne jonglere med kegler i stedet for at kaste med lokummer," som en underviser kan fortælle. Ved hver eneste koncert på Musikcaféen, i Børnenes Hus eller lignende kunne man være sikker på, at lydmanden og en stor del af publikum bar en sådan hættetrøje. For eksempel skrev Information om en koncert med gøglerbandet Oh No Ono i 2005: "Meget passende bevægede en fyr, med det lange hår fyldt med åbnemekanismen fra dåseøl, og iklædt en hættetrøje med ordet Gøglerskolen trykt på ryggen, sig længere og længere op foran."Ja, meget passende.

 

Ah ja, man husker det jo fra sine egne glade dage. Altid var der en gøgler af guds nåde, der gik rundt i demonstrationerne og jonglerede med kegler eller spillede djævlespil. Eller pustede med ild sågar. Vildt uhyggeligt, når man sad til et politisk landsmøde ude i Viby et sted og havde røget en dyrepasser fra Københavns hjemmedyrkede, økologiske pot. Har jeg hørt.

Desværre kan man vist ikke få fingre i en af de lækre trøjer længere. Men det kan kun være et spørgsmål om tid, før der er en designer, der laver et genoptryk. Hvis Punk Royal kan komme tilbage, så kan Gøglerskolen også.

lørdag den 29. juli 2017

Reunion

Hov? Så gik der sørme to et halvt år, hvor her var lige så stille som i udebaneafsnittet, når FCN er på besøg på Arhus Sta... Nå, nej, NRG... Øh... Ceres? Park. Rygterne løb langs husmurene. Var folkene på AITMOOS-redaktionen blevet uvenner? Var de flyttet til Tranbjerg eller ligefrem LA? Skyldtes det måske en skriveblokering? Onde tunger talte ligefrem om, at de manglende indlæg skyldtes, at stiften.dk fik flere og flere betalingsartikler, så skribenterne på AITMOOS ikke kunne finde inspiration til deres indlæg? Dette ondsindede rygte havde naturligvis intet på sig.

49 kr. pr. måned? Tror I, vi er millionærer? 
Forresten har AITMOOS overvejet at kaste sig ud i noget crowdfunding. Bidrag kan sendes i en frankeret kuvert til ...


Forklaringen er selvfølgelig, at Aarhus har klaret sig fint uden bloggen. Historierne har overgået fantasien. Der var den nylige sag om protesterne mod AROS-kunstværket i Mindeparken, hvor der blev sprøjtet maling ud over landskabet for at vise folk, hvad klimaforandringerne vil resultere i. Ge-ni-alt. Ikke siden skilsmissen mellem Helmig og Renée har der været så meget furore i byen.

 
Autentisk billede af AROS-kunstværket i Mindeparken

Så er der også den glædelige nyhed, at Letbanen (som AITMOOS i al beskedenhed har dækket siden dag 1, LÆNGE før det blev hipt) har besluttet at få byens søn, og en af bloggens absolutte helte, Jørgen Leth, til at lægge stemme til informationen i højtalerne. Det er et oplagt partnerskab, som AITMOOS naturligvis ikke vil tage æren for, men vi gør det alligevel. Klap klap klap.


Så var der selvfølgelig også historien over dem alle: Om dengang selveste hustrumishandleren Johnny Depp festede på Under Masken. Dén historie kunne ikke engang AITMOOS have fundet p... opsnuset. Men den virkelige historie var, at der blandt gæsterne var en person, der bar en beklædningsgenstand af et helt bestemt lokalt tøjmærke, man ikke havde set i byen siden midten af nullerne. That's right. Der er selvfølgelig tale om modemærket Punk Royal.

Johnny Depp ved Under Masken i Aarhus. Man lægger ikke mærke til det først, men i den røde ring på billedet til højre kan man svagt ane Punk Royal-logoet på jakken. Nedenfor kan du se det endegyldige bevis for, at der er tale om en ægte Punk Royal-jakke.
Her kan du så se den famøse Punk Royal-jakke fra Under Masken. 
Du kan især se logoet i den røde ring på billedet til højre.


Ja, der er i sandhed sket meget på de to et halvt år, der er gået. Johnny Depp kommer og går (og slår), men AITMOOS består. Glæd dig til flere artikler. Forhåbentlig bliver den prisvindende artiklelserie 'På druk i Aarhus' også snart genoplivet. Indtil da: Ka' du ha'et?