Viser opslag med etiketten fadøl. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten fadøl. Vis alle opslag

mandag den 26. januar 2015

Drømmeparabol

Vi har alle sammen siddet en melankolsk, tømmermændsramt eftermiddag og lyttet til "Málaga" med bloggens og Aarhus' helt nr. 1, Helmig, og tænkt, "hvor mange gange i træk er det tilladt at lytte til den sang, før det bliver for meget"? Svaret er selvfølgelig "mange", og derefter har man tænkt videre, "hvordan skriver man så godt et nummer? Det er jo ufatteligt"! AITMOOS bringer dig fortællingen om, hvordan Aarhus' "Wonderwall" kom til verden.


Sangen blev født en aften, hvor Helmig sad og så fjernsyn, og der kom billeder fra Málaga i skumringstiden frem på skærmen.

- Der sad jeg i stuen med min guitar, og så kom temaet bare op, det var som om det passede til billederne: ”Så godnat Málaga, du du du du du…”

- Jamen, så godnat, da.

- Det blev en lidt drømmende tekst om de steder, jeg har været, og de stemninger, jeg var i. Når jeg synger ’jeg ligger i min drømmeparabol’, så har jeg stadig ikke helt styr på, hvad fa’en det egentlig betyder. Men den skrev sig på den måde, og så måtte jeg jo tage det for gode varer, siger Helmig til websitet med det tillokkende navn, solkysten.eu (tydeligvis opkaldt efter Den Permanente).


- Da jeg sad på afstand og skrev ”Málaga”, kunne jeg mærke, at det er i Aarhus, det startede for mig, og bevidsthedsmæssigt er det nok også her, det slutter. Her er jeg fra, og det er dybest set også her, jeg hører til. Men jeg er stadig et rejselystent menneske.

 
Tak for sangen, Thomas. Fandme tak, skal du ha'.

tirsdag den 29. maj 2012

Thomas og Steffen

Rolig nu. Jævnfør overskriften er der ikke tale om, at den rygskadede landsholdsmålmand, Thomas Sørensen, skal erstattes af AGF-keeper Steffen Rasmussen, bedre kendt som Slowhand.


Ikke desto mindre er der tale om en opsigtsvækkende nyhed. AITMOOS har tidligere berettet om, at Helmig og A.G. blev venner igen ovenpå den famøse Wig Wam-skandale. Nu er der imidlertid en musikalsk nyhed, der har sat chokbølger gennem Aarhus.

- Større end Helmig og A.G.? Surely you must be kidding.

Thomas Helmig og Steffen Brandt. De eneste eneste to. Konger af Aarhus. Musikalske legender. Kan vi finde på mere? Du ved allerede nu, hvad det drejer sig om. Helmig og Brandt danner et regulært all-star-band. Ikke overraskende er det en melding, der har sat AITMOOS-kontoret i en tilstand af eufori.
 
 "Nu hvor du har Brandt mig af..."

Koncerten, der finder sted i forbindelse med Festugen d. 30. august, vil bestå af en blanding af nye og ældre numre fra Helmigs og Brandts bagkataloger. Udover at det er svært at forestille sig, hvordan det rent faktisk skal foregå, er det en tanke, der giver hidtil uanede mængder af ståpels. Bare det at tænke på alle de underspillede jokes der vil komme fra scenekanten.

- Bad luck, Tina, jeg tager chancen med Helmig i stedet.
- Ej okay, hvor noller. Kan du så ikke lige give mig Michael Falchs nummer?

Hvorvidt AITMOOS rent faktisk vil befinde sig til dette arrangement, er dog mere end tvivlsomt. Som så mange andre ting her i livet, og især når det drejer sig om Aarhus, er forventningens glæde som regel den største. Ikke desto mindre er der vel tale om det største musikalske samarbejde i Aarhus nogensinde, og over en bredere kam, det stærkeste all-star-band siden Travelling Wilburys. Tag vare på hinanden, boys.

onsdag den 8. juni 2011

På druk i Aarhus: Hurtige fadøl!

Hvem har ikke prøvet det. Man står i kø, måske til en halfest i Skæring, måske på et fodboldstadion, og venter på at komme til at give 60 kroner for en 4 cl. fadøl. Det tager en evighed at skænke øllene op. Men en opfinder fra Aarhus har løsningen. Turbo-fadølsanlægget som kan skænke seks øl på seks sekunder. Den tager vi lige igen. Seks øl på seks sekunder! Ikke siden "røret" på Sherlock Holmes Pub har man set noget lignende.

På Heidi's:
- Fem fadøl, ta... jamen. Jeg har jo blot lige bestilt dem!

Intet mindre end revolutionerende, og ikke overraskende at det er en aarhusianer der står bag opfindelsen. Allerede i september 2009 kunne du se Claus Elgaard berette om opfindelsen i TV2 Østjylland, ellers kan du se det her.

- Ooooh, det ser satme godt ud, det der!

Nu er fadølsanlægget så kommet på Communale, bedre kendt som NRGI Park. Det fik taget sin mødom i kampen fredag den 20. maj 2011 mod Næstved, men fans'ne var så mad efter at drikke fadøl at maskineriet brød sammen. Ak. De gyldne dråber fra Royal Unibrew dryppede ned som guddommelig regn.

- Slurp slurp slurp

Du kan se det hele i indslaget her nedenfor. Drik, drik, drik, drik, drik! (Lad dig ikke skræmme af den Silkeborg-fan i starten af indslaget, han forsvinder hurtigt igen).


mandag den 3. januar 2011

Her er dit liv: Flemming Knudsen

Efter Bamses triste og alt for tidlige farvel vælger AITMOOS at se fremad ved at fokusere på en af dennes venner og navnebror: Flemming Knudsen. Den old-school socialdemokrat med samme frisure som Anker Jørgensen. Tidligere byrådsmedlem og borgmester i Århus. Ja, Århus. Flemming er nemlig imod navneskiftet til Aarhus, så derfor skriver vi altså Århus.


 
- Det' i orden det der, AITMOOS, det' i orden.

Flemming Knudsen blev født 31. maj 1946 og blev valgt ind i Århus Byråd allerede som 20-årig i 1966. Kedeligt, vil manges første indskydelse være, men Flemming er alt andet end kedelig. En stor interesse for sport har betydet at man har kunnet møde manden rundt omkring på stadions i Århus, både AGFs og Århus Fremads. Hvem husker ikke da Flemming ikke havde fået nok penge med til fadøl på Riisvangen Stadion, og meddelte over speakeranlægget at øllene derfor var sat ned fra 30 til 20 kr. stykket? Det, kære læsere, er en mand af folket.



Desuden har man ofte kunnet træffe Flemming K rundt omkring i diverse øltelte til Århus Festuge eller jazzfestivallen. Imidlertid var der nogle der ikke kunne tolerere at byens borgmester bevægede sig rundt blandt pøblen og nød en øl med jævne folk. Flemming blev derfor døbt til "Ølknudsen" eller "Flemming Fadøl". Godt fundet på, jovist, men også et cheap shot. Han vandt dog især AITMOOS' hjerter da han, stik imod sit sidste øgenavn, opfordrede århusianerne til at bestille Ceres på flaske frem for fadøl.

»Nu skal vi stå sammen om Ceres TOP og forlange den alle steder - også i stedet for Royal fadøl! Køb TOP på flaske og støt byens øl, som de gjorde i Randers, da Thor lukkede,« skrev rådmanden i sit indlæg på Facebook-gruppen ”Bevar Ceres i Århus” den 29. oktober 2008.
 
Minsandten om ikke også Flemming blev udnævnt til ridder af Dannebrog. En stor ære, men næppe så stor som at blive slået til ridder af Århus, hvilket skete med bogudgivelsen "Ridder Flemming af Århus", der kom på gaden i september 2009. Nyd klippet nedenfor, hvor Flemmings karisma brænder igennem skærmen til tonerne af happy jazz og de kolde dråber af Ceres. På fad...


torsdag den 12. august 2010

Sherlock Holmes versus The Golden Lion

Overskriften antyder måske at der er tale om en af Sir Arthur Conan Doyles fortællinger om den excentriske detektiv. Gæt igen. Der er tale om en Århus-historie der er om muligt endnu mere dramatisk end noget Conan Doyle nogensinde kunne have udtænkt. Dæmp lyset, skænk en cognac og sæt dig til rette i lænestolen. Læs med.


Sherlock Holmes Pub i Frederiksgade slog dørene op for første gang i 1992. Konceptet var simpelt: Bring den engelske pubkultur til de århusianske ølmaver. Hvad bedre end at opkalde stedet efter den ærkebritiske, verdensberømte detektiv? Det skulle da lige være at al interiøret refererer til Sherlock Holmes. Billeder, memorabilia, tøj... Det er ikke nødvendigt med et forstørrelsesglas for at se hvor inspirationen stammer fra.


Århusianerne valfartede til. Tilbud som en stor Carlsberg (...ikke Ceres, desværre) for 20 kr og importøl (læs: Guinness) for 30,- hver dag indtil klokken 19.00, var for godt til at afslå. Fredag eftermiddag var det det rene ragnarok, med fulde gymnasieelever der brækkede sig og væltede ned af den lille trappe til toiletterne, alt imens Travis og The Verve bragede ud fra højtalerne. Folk kom op at toppes om rettigheden til røret, så man kunne blive ved med at drikke billige fad til langt efter kl. 19. Ah, røret. Kilden til drømme.

"The pipe, the pipe - that is what we like"

Om lørdagen troppede folk op for at se Premier League fodbold, med mindre der var en god rugbykamp. Så måtte man se sit fodbold et andet sted. Hele scenariet blev styret med hård hånd af manden bag, "Sølvræven", som sad oppe ved disken og talte sine penge.

Det lyder godt, og det var det også. Desværre blev det ikke ved. "Sølvræven" besluttede at sætte fadøllene op til 25 kr., og straks var helvede løs. Stamkunderne gjorde oprør, skældsord som "kapitalistsvin" føg om ørerne på den stakkels sølvræv. En række bartendere fik nok og besluttede sig for at lave deres eget sted. De købte den konkurrerende nabopub, "George Washington" og åbnede en ny pub. De kaldte den: The Golden Lion. Som for at håne Sølvræven. Med sig tog de en lang række af de faste kunder. Holmes var tydeligt rystet. Skulle dette morderiske bedrag blive hans endeligt?


Som man ved overgiver Holmes sig ikke sådan lige. Pubben slog igen ved at oprette et særligt rum, hvor man kan komme helt tæt på nogle naturtro modeller af Holmes og Watson, som sidder og drikker te. Ikke engang Madame Tussauds kunne have lavet det bedre. Det var et mesterligt træk - atter engang havde Sherlock Holmes the upper hand.

"The wages of sin, Watson - the wages of sin!"

AITMOOS glæder sig til at se hvad næste del i følgetonen om Sherlock Homes og The Golden Lion bliver. Hvis du ikke kan vente kommer her et tip. Fra på fredag kl. 19.45 sender DR2 igen den fremragende tv-serie om Sherlock Holmes, med den definitive karakterskuespiller Jeremy Brett i hovedrollen. Han er Holmes; manisk, lunefuld og forført af narkotika. Da det alligevel er slut med de billige øl klokken 19, kan du lige nå hjem fra pubben og se det.


"My mind rebels at stagnation"

søndag den 11. juli 2010

Den Høje: Højt at flyve...

Den Høje. Bare navnet er legendarisk og giver dig kuldegysninger. Køen i Skolegade, den endeløse venten for at få lov til at gå op af den lille trappe der fører til det rene slaraffenland, hvad end det så er for at synge karaoke eller bare for at drikke Ceres faj. Men det er slut nu. Læs nedenfor hvorfor.

"Ja, JEG ved ikke hvorfor!"

Værtshuset blev i 1970erne indrettet i en gammel møbelforretning, der oprindelig hed Den høje Butik, deraf navnet Den Høje. Men navnet er heller ikke bare det rene pjat. Den Høje var funktionsopdelt i tre afdelinger med en højdeforskel på hele 60 centimeter. Forskellen skyldes husets konstruktion med et forhus bygget over en høj kælder (restauranten) og en bagbygning (slyngelstuen) placeret direkte på jord.

Alt dette er dog fortid nu. Den Høje findes ikke længere. I stedet er det kommet en "bar og club for bøsser, lesbiske, bi- og transseksuelle". Den hedder GBAR og skulle eftersigende være okay. Da alle her på AITMOOS-redaktionen er trygge ved deres egen seksualitet, regner vi med at teste om baren er god ved lejlighed. Dog koster det vist nogle gange 50 kr. at komme ind, hvilket kan sætte denne test på stand-by.

GBAR, jo ta...rk

Alting har en ende, som Shubberne synger, og det er altså også slut for den Høje. Æret være dens minde.

fredag den 25. juni 2010

Prins Easy Rider

Se nu her - hele Århus' prins nummer to, Prins Joachim, er i Århus for at deltage i Classic Race. I videoen i artiklen, som, i parentes bemærket, er klippet lige så banebrydende som Easy Rider, ser vi Jokke sidde på en kværn, en såkaldt "pit-knallert". Han får øje på kameraet og siger "skal jeg lige køre den?". Herefter ser man prinsen gasse op, dog i første omgang forgæves. Klippet efter suser han afsted ud i horisonten. Zoom!

"The motorcycle black madonna
Two-wheeled gypsy queen"

Det kan godt være at storebror er fremtidig konge og AGF-fan, men hvis Århus nogensinde skulle løsrive sig, er Jokke klart førstevang som Kongen af Århus.


Rygterne siger i øvrigt at prinsen har læst på lektien i form af serien "På druk i Århus" her på bloggen. Han er klar til Århus - er du klar, Århus?


torsdag den 11. marts 2010

Vadestedet

Går man i dag en tur ned omkring Magasin og Åboulevarden i Århus vil man sandsynligvis komme forbi Vadestedet. Dette refugium midt i midtbyen med caféer og restauranter hvor du kan få dig en fadøl til 56 kroner.

Helt tilbage i vikingetiden hvor Århus hed Aros sejlede vikingeskibe op gennem åen hvor vadestedet ligger, op til Immervad. I takt med udviklingen og industrialiseringen blev åen dog mere og mere nederen at lugte til og kigge på og derfor besluttede man at asfaltere hele lortet så der kunne køre biler i stedet for. Right on!

Åboulevarden i 1950'erne

Efterhånden begyndte folk dog at blive trætte af alle de biler og snakken begyndte at gå om at trylle åen frem igen. Endelig i midten af 90'erne blev asfalten hevet op og det der først blev kendt som "Den spanske trappe" blev bygget. Senere blev det dog omdøbt til "Vadestedet" via en afstemning, da der vist nok allerede var noget der hed den spanske trappe.

Der gik ikke længe før især de unge århusianere tog stedet til sig. Punks kom slæbende med Krudtugler fra Aldi i Grønnegade og de lidt rigere børn købte bajere i Føtex i Guldsmedgade. Hver mandag om foråret var der godt fyldt op med konfirmander med blåt hår og plastikhammere der lokkede de allestedsnærværende flaskesamlere med deres pant, "kom her, du må godt få min flaske", for derefter at tyre den ud i åen. Af og til var nogle af de andre gæster nødt til at true konfirmanderne med at smide dem i åen hvis de ikke stoppede med det pjat.

- En Ceres fad, tak
- Ja, 56 kroner, tak

Alt er dog ikke fryd og gammen. Ved midnatsåben, jazzfestival eller Festugen er der ofte slåskamp på stedet fordi folk fra forstæder som Trige, Tilst og Lystrup kommer til byen for at slå på tæven. Ydermere har man kunnet læse om problemer med psykisk syge der hærger stedet. En kvinde der hiver sit tøj af og tisser lige foran spisende gæster. En mand der løber nøgen op og ned langs Åboulevarden, mens han råber og skriger. For ikke at tale om den tidligere på bloggen omtalte kvinde med cigaretter i ørerne:

"Andre - sanseløst påvirkede af euforiserende stoffer eller alkohol - går rundt med cigaretter i ørene (sic), vælter borde og opfører sig truende". Ingen nævnt, ingen glemt.

"Ham, der tager tøjet af, er ikke aggressiv, men han kan virke meget anstødelig. Han løber nøgen op og ned langs åen, mens han råber og skriger"


Ja, der er altid garanti for underholdning når man tager et smut forbi Trappen, Åen, Vadestedet eller hvad du nu kalder den. Det er da også blevet et af de helt store brands når Brian Steen skal forsøge at lokke udenlandske profiler, som for eksempel Nando Rafael, til AGF:

- Det er jo lidt overraskende, når man går nede ved åen i Århus. Jeg var sikker på, at det ville stå på samtlige sider, men jeg tænkte bare okay, det er jo en mørk spiller, der er jo ikke nogen, der kan se, hvem det er. Jeg var jo også nødt til at vise ham åen, fortæller Brian Steen Nielsen.

Så hold godt øje næste gang du går nede ved åen en mørk aften, det kan være du ser BSN gå rundt med en mørk spiller som du ikke kan genkende fordi der er så mørkt.

torsdag den 11. februar 2010

Ceres RIP



Ceres. Den romerske gudinde for agerbrug og frugtbarhed. Især korn. Heraf det engelske morgenmadsudtryk, cereal. Alt sammen meget godt. Men læsere af bloggen vil vide hvorfor jeg nævner Ceres. Derfor.


Ceres. Øllen man drikker når man er fra Århus. I cirka 150 velsignede år blev denne gudernes drik, som ganske rigtigt indholder korn, brygget i Århus. Alle århusianere genkender duften af ølbrygningen som, når vinden stod rigtigt, kunne duftes over hele byen. Alle har befundet sig i Cereskrydset og kærligt betragtet bryggeriet som det lå der, sandfarvet og tilsodet af områdets tunge trafik. Alle har gået rundt med Ceres på trøjen, druknet deres sorger, slingret ned ad Vestergade, taget på stadion, plankestiv, under indflydelse af Ceres. Byens øl.

I 2008 var det slut. Bryggeriet lukkede og grunden skulle ryddes og sælges for at Ceres' nye moderselskab, Royal Unibrew, kunne tjene penge. Øllen blev ikke engang brygget i Århus længere. Drømmen var forbi.

Den sidste Ceres fa'j der blev brygget i Århus

De sidste år af bryggeriets levetid var omstridte. For eksempel Århushistorien om dengang i 2001 hvor Prismet blev bygget for højt så den sandfarvede Ceresskorsten var nødt til at blive revet ned for at de arbejdende i Prismet ikke skulle få røg i øjnene. Den gamle, originale skorsten skulle erstattes af en ny 76 meter høj, royalblå en af slagsen. Den Gamle By var rasende. Først et stort mærkeligt prisme og nu en høj skorsten der ville ødelægge idyllen og den (noget paradoksale) illusion om at man virkelig befandt sig i en gammel by. Skorstenen kom dog op og snart begyndte rygterne at tage fart. Den blå skorsten var i virkeligheden et kæmpemæssigt rør (som kendt fra Sherlock Holmes pub) hvoraf man kunne tappe endeløse mængder af blå cola, Ceres Royal. Festen sluttede dog brat for et halvt års tid siden. Den 14. august 2009 blev skorstenen revet ned. Hvad der skal ske med Ceresgrunden er stadig uvist. Planerne går efter sigende på at rydde grunden helt og bygge en komplet ny bydel op. En tanke der unægteligt får ens Ceres Top til at smage markant mere bittert.

Så er det slut. Vink farvel til skorstenen og frisktappet blå cola. Ak.

mandag den 1. februar 2010

J-dag

Her på bloggen græder vi af glæde over at det lykkedes at få Martin Jørgensen hjem

Det er J-dag på bloggen. Årsagen er selvfølgelig at Martin J er vendt hjem. Derfor kan bloggen kun opfordre til at få parkaen på, købe to store faj (en til hver hånd) og ellers bare være glad og danse.

Glædelig Jåj-dag!


Gi' den op med en sang for Martin!

lørdag den 28. november 2009

På druk i Århus: Skolegade


Ah ja, Skolegade. Solidt plantet i smørhullet mellem Mejlgade og Åen ligger den der, lille og smal. Lad dog ikke størrelsen narre dig, når først du har bevæget dig ned i Skolegaa' er der lagt i kakkelovnen til en regulær night of craziness. Inden for ca. 100 meter er det muligt at foretage en pub crawl hvor du kan have oplevelsen af at være i himlen, for øjeblikket efter at være røget lige lukt i helvede.

Du starter ud på Billabong som reklamerer med at være en australsk inspireret bar som spiller den fede rock. Det sidste må siges at være sandt, f.eks. overværede denne skribent engang en live-duo der brillerede med selvkomponerede numre med tekster som "Kæmpe store patter, det er no'd der batter!". Himlen, anyone? Natten er dog stadig ung og du må videre. Smut over på den modsatte side på Fatter Eskild. Hvad fatter gør er som bekendt altid det rigtige, og i dette tilfælde er fatter lig med endeløse jamsessions med happy jazz. Klientellet ligner som regel noget der kun bevæger sig udenfor når der er festuge eller jazzfestival. Glubske kaster de rødmossede stamgæster sig over den ene store Ceres fa'j efter den anden som slubres til tonerne af en rusten mandestemme der scatter løs oppe fra scenen. Alternativt er der bluesjam - i så fald helle for at spille med på 'Still Got The Blues'.

"Sca sc-sca-sca sca ba-be-du ah, yeah!"

Skulle det usandsynlige ske at du får nok af dette scenarie må du tilbage på den anden side igen, over på Den Høje. Du vil stille dig om bag i køen i selskab med forstadsteenagere fra så fjerne egne som Lystrup, Tilst og Trige. Folk står i kø hele vejen ned til åen og tyller blå cola mens de rastløse venter på at blive lukket ind. Navnet 'Den Høje' dækker tilsyneladende over at man skal op af en høj trappe. Om torsdagen er der karaoke hvor du har mulighed for at fyre den op med 'Wonderwall' (oi oi oi!). Dog er stedet tilsyneladende blevet bygget om og profilerer sig nu på at være en "cocktailbar" (?). Næste gang AITMOOS sætter fod i Århus vil dette blive undersøgt nærmere.

Højere, Århus, Højere! Høyer!

Hvis det ellers er lykkes dig at slippe helskinnet ud fra Den Høje må du, efter at være kravlet ned af trappen, pligtskyldigt videre til Escobar. Tidligere lå Færgekroen på denne adresse, en bar som nok bedst kunne betegnes som et drankersted. Her kunne man nemt risikere at få en hård, flad lussing hvis man, rent hypotetisk, bad en ung telefontalende Brian-type om at lukke døren fordi der kom kulde ind. Nu hedder stedet altså Escobar og er knap så drankeragtigt. Ikke desto mindre reklameres der med at der spilles hævi mædl og fee' døø', altså ikke lige AITMOOS' kop te. Hvis du er en spillefugl vil du føle dig godt tilpas på næste stop på ruten, Casino Bar. Her kan du hive i en enarmet tyveknægt mens du hamrer Gajolshots ned i takt med at symbolerne på hjulene drejer rundt og rundt, ligesom rummet efterhånden gør det.

Efter sådan en omgang er du sandsynligvis blevet sulten. Hvis man ellers er til den slags kan man smutte ind på Skolegades Pizzeria (jeg ved hvad du tænker, men nej, Tinas Grill lukker kl. 23.00) og snuppe sig et slice eller lignende.

David Hasselhoff har været en tur forbi grillen efter en våd aften i Skolegade

Her skal du dog passe på at du ikke vapper til andre gæsters pizza, ellers risikerer du at blive jagtet hele vejen rundt om Domkirken og tilbage igen mens en frådende mand råber "Jeg slår dig ihjel! Jeg slår dig fandme ihjel!" efter dig.

Efter det er det hjem og gemme sig under dynen mens du drømmer bittersøde delirium-drømme om Skolegade...

torsdag den 29. oktober 2009

På druk i Århus: Jægergårdsgade

AITMOOS præsenterer første del af følgetonen "På druk i Århus". I første omgang tager vi en tur til Jægergårdsgade, en gade der i den grad forstår at bære en brandert. Du kan snuppe en dram på bodegaen med det misvisende navn "Pub'en", forsøge at stave dig igennem de gotiske bogstaver på Jægerhyttens facade, eller hvad med en tur på Århus' svar på Horse Pub, Den Hvide Hest? Stedet hvor blandt andre White Pride holder til mens de drukner deres drømme om racehenhed og homoerotiske mandefællesskaber i selskab med spøgelset fra den mand der under tragikomiske omstændigheder kom til at drikke sig ihjel på 'Hesten' efter at have vundet en væddemålspulje under en kamp med Danmark ved VM i 2002.

WP-medlem bærer usynlig Nijab under det legendariske interview med Station 2:
"Fat det, jeg vil på Den Hvide Hest! Forstår du ikke det? Jamen, hva' er dit problem dér, mand. Er du dum, eller hva'?"

Ja, der er nok steder at tage af, men desværre findes det flotteste sted der var i Jægergårdsgade ikke længere. Bodega 65. Stedet hvor du kunne få en halv liter Tuborg (i den tykke flaske med billedet af den tykke, svedende mand) for den rørende pris af 13 kroner. Jukeboksen var velassorteret og billig, med alt lige fra dansk top til Simon & Garfunkel. Ved sin stamplads sad Legenden Gunnar og foldede papir - frøer, fugle, julepynt, you name it, Gunnar foldede det.

Men den sidste tykke Tuborg er drukket, det sidste nummer med Bamses Venner er spillet på juken, det sidste stykke papir er foldet og den brune facade med de slanke hvide bogstaver er blevet malet over. '65' er nu angiveligt blevet afløst af en såkaldt vinbar. Rygtet vil vide at Gunnar er blevet henvist til Pub'en på den anden side af gaden når han får brug for en opstrammer til at dulme de mange smerter han har på fingrene efter at have skåret sig på det skarpe papir.

Sæt Quick-flaget på halvt - til ære for BODEGA 65

fredag den 25. september 2009

Danmarks bedste fan II

Efter den overvældende reaktion oven på indlægget om den dansende FCK-fan, kommer her endnu en kandidat til titlen som 'Danmarks bedste fan'. Og bare rolig, denne gang bliver vi i Århus. Desværre drejer det sig ikke om byens hold, AGF, men derimod om en obskur engelsk klub ved navn Mantj... Mantsjsk... Maayn... Chester United.

I starten af dette årtusinde brugte AITMOOS en del tid og en frygtelig masse penge på et lille sted kaldet Sherlock Holmes Pub i Århus. Specielt fredag eftermiddag med store Carlsberg til en tyvekrone - måske købte man endda et rør. Hele historien om SH må du få en anden god gang.

 
"Elementært, min kære Watson. Vi skal da ha' et rør!"

Af og til tog man derind om lørdagen, når fredagens tømmermænd havde lagt sig, for at se engelsk fodbold. Jeg kan lige så godt afsløre at jeg ikke holdt med Mancstj... Utd., men et hold fra London, der dengang var noget fattigere end det er i dag. En sådan lørdag var yours truly taget ind for at se en kamp mellem netop disse to klubber. Gennem længere tid havde jeg lagt mærke til en meget mut mand der ofte befandt sig på SH når Utd. spillede, men aldrig sagde et ord. Efter i længere tid at have udspioneret ham kom jeg frem til at han ikke bare måtte være stum, men også døv. Derfor fik han tilnavnet "Den døvstumme fra SH". Skæbnen ville desuden at han med sit knivskarpe, korte grydehår lignede den daværende United-spiller Teddy Sherringham på en prik.

 
Den døvstumme fra SH med sin retarderede ven

Under kampen kom mit hold foran, hvilket bestemt ikke passede den døvstumme United-fan. Siddende på en barstol ved disken levede han virkelig med i kampen. På et tidspunkt havde Man U en stor scoringsmulighed, og vores ven så bolden inde. Dette resulterede i at han i et splitsekund jublede vildt, hvorved hans hævede arm ramte et ølglas der hang på en krog i baren så det røg på gulvet og smadrede. Imidlertid blev han siddende helt kold og lod som ingenting - det gik op for mig at han nok ikke havde kunnet høre det splintrende glas, eftersom han jo var døvstum. Kort tid derefter scorede hans hold så endelig, og efter en voldsom jubelscene hvor han var løbet frem i rummet, vendte han sig om og kiggede mig direkte i øjnene mens han rev og flåede i logoet på sin United-trøje.

" ... "

Blodet frøs til is i mine årer, men jeg bevarede overblikket, hilste på ham med min øl og så kampen færdig, uden dog nogensinde at slippe ham af syne. Efter at have sundet mig oven på oplevelsen kom jeg frem til at jeg jo nok bare var misundelig på al den uartikulerede passion der befandt sig inde under det korte grydehår.

onsdag den 23. september 2009

Danmarks bedste fan?

Ja ja. Det skal da ikke være nogen hemmelighed at AITMOOS nok drejer sig om Århus - men det er en (ugengældt?) kærlighed på afstand, i og med at bloggen har hovedkvarter i Dronningens København. Dette har betydet et noget anstrengt forhold til det falske "byens hold" - FCK - med dets nedre C, Løven Leo, stramme trøjer, Horse Pub osv. Så hvorfor skal jeg nu også inficere bloggen for alle der elsker Århus med den slags københavnersnak?

Selvom man holder med FCK kan man vel et eller andet sted godt være en flink fyr. Og af og til møder man da også et par fulde FCK'ere i byen der tror de kan teksten til "Stolte AGF". Dog mangler jeg at møde dét menneske med FCK-relation jeg allerhelst vil møde. Og nej, det er hverken Don Ø, Jokeren eller Brian Mikkelsen. Han er lige her, i klippet nedenfor. Efter ca. 14 sekunder, efter at Ålborg-taberen Silberbauer har spillet på kødfløjte ud til publikum.



I hvad der bedst kan betegnes som en lykkerus står han der, alene, med langt, tyndt rødt hår, bag målet hos de såkaldt "hardcore" fans fra Horse Pub. Med en næsten tom fadøl ryster han voldsomt på hovedet med lukkede øjne mens han taktfast fører sin knyttede højre næve op og ned og op og ned, samtidig med at han vrikker med hofterne som var han Elvis.

Her kunne være indsat en "sjov" billedtekst - men på den anden side siger et ansigtsudtryk mere end 1000 ord

Men hvem er denne mand? Sidder han bag skærmen og følger bloggen i smug mens han hungrer efter flere anekdoter fra Århus? Hvis du læser med, ærede FCK-fan, så kontakt AITMOOS og vi sponsorerer gerne en tur i Parken med fadøl osv. Bare du lover at juble på samme måde når FCK scorer. Nyd ham også gerne i slowmotion her.

søndag den 30. august 2009

Festugeminder


Det er festuge i Århus for tiden. Her fra København kan vi kun drømme om alle de oplevelser en sådan festuge kan byde på. Men minderne har vi da lov at ha'. Derfor vil den næste uges tid byde på bloggens bedste minder fra den så berygtede festuge. Stay tuned...