Viser opslag med etiketten århus-pigen. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten århus-pigen. Vis alle opslag

mandag den 7. november 2011

Camilla Martin revisited

AITMOOS har tidligere bragt dig "Historien om en Århus-pige", den definitive historie om den definitive Aarhus-pige, Camilla Martin. Det er vel kun Helmig, der kan konkurrere med hensyn til gudestatus. I indlægget fik du hele historien om forholdet til Peter Gade og reklamerne for Sorbits, der, som det blev påpeget i en af de efterhånden sjældne kommentarer på AITMOOS, vist nok var V6.

- Ja, det skuffer mig ærligt talt at AITMOOS ikke har styr på deres fakta. Som straf skal redaktionen spise et stykke stærkt menthol-V6 og drikke et glas mælk bagefter. Uh, det giver head rush!

I tiden der er gået siden det oprindelige indlæg er der nu dukket et fantastisk klip op på Youtube. Et gudsbenådet interview fra 1989 med en 15-årig bly Camilla. Accenten var allerede på plads, hvilket også må siges at være tilfældet med værten. For slet ikke om tale om ham der kommer væltende ind på et skateboard sidst i klippet. Nyd det.

mandag den 24. januar 2011

Århuspigen frk. Århus

Alle bloggens mandlige læsere kender til begivenheden. Hvis der måtte være en enkelt kvindelig læser har hun helt sikkert drømt om det. At blive årets Aarhuspige. En større ære fås ganske enkelt ikke hvis man er af hunkøn og bor i Aarhus.

Konkurrencen startede i 1943 som "Frøken Århus". Formålet var at kåre en sød og naturlig Århus-pige. For at kunne tilmelde sig skulle den unge pige have bopæl i Århus Kommune og være i alderen 16-25 år. I de feministiske 70ere blev konkurrencen aflyst, det var på samme tidspunkt man heller ikke gad Melodi Grand Prix. Men i 1988 blev konkurrencen genoplivet af Århus Stiftstidende i samarbejde med Tivoli-Friheden og en række sponsorer fra byen. Siden da har den skiftet navn til "Århuspigen", og fra nu af altså sandsynligvis "Aarhuspigen".

- Stem på mig...
- Nej, mig...
- Nej, mig...

Ja, traditionen tro er det nogle sødde tøser der stiller op til konkurrencen. For ligesom at fuldbyrde objektliggørelsen af hunkønnet tilknyttes der også sponsorer til pigens identitet, ofte lokale. Derfor kan du f.eks. stemme på "Storcenter Nord-pigen", "Salling-pigen"... eller hvad med "AGF-pigen"? I 2009 var det dog "City Vest-pigen" der vandt. Hun vandt ud over titlen en charterrejse Århus Charter, et gavekort på 3.000 kr. sponseret af City Vest samt produkter fra Pilgrim. Det er altså gode præmier.

- Hold kæft, hvor er det godt gået mand. City Vest, Århuspigen 2009!
- Ja, vi ta'r den også næst' år, næst' år, mand... Storcenter Nord kan ingenting!

Men neeeej, vagtmænd i City Vest. Der blev slet ikke afholdt Aarhuspigen i 2010. Hun skulle nemlig have en såkaldt ansigtsløfting:

"Vi vil prøve at lave noget andet. Vi har gået med nogle forskellige tanker i et par år, og nu skal vi til at udvikle konkurrencen og tilføre den lidt mere liv," udtalte Max Adelsbøll fra Jydsk Væddeløbsbane - en af de syv sponsorer, der pt. står bag Århuspigen - til jp.dk.

Hm hm. Det bliver nervepirrende spændende at se hvilket koncept der bliver disket op med i 2011. Indtil da kan du hygge dig med Frøken Århus 1991. Satme sød... Bemærk hvordan de mandlige gæster har svært ved at tage øjnene fra frøknens kavalergang, og hvordan intervieweren foregiver at læse i sine papirer mens han smugkigger.



Og ja, hvad blev der egentlig af "Mister Århus"??

torsdag den 28. oktober 2010

TV-anmeldelse

Forleden kunne man se det ellers tåbelige program "UPS! Det er live" være på besøg i Århus. Ikke nok med det, programmet blev optaget på Under Masken (hold øje med bloggen for at læse et snarligt indlæg om dette sted). Ud over at man kunne høre Ham den Lange rappe om f*sse, kunne man se Anne Gadegaard fortælle om sin nye r&b-karriere og hvordan hun bliver stylet af Susan K.


"GAB", siges der bare. Det er ikke det sande Århus som bloggen repræsenter'. Det eneste gode var at høre Anne G nikke med hovedet mens hun klikkede med en blanding af siden af munden og ganen så det siger den så velkendte Århuspige-lyd, "gi". Accenten var dog også god.

"Gi"

Og apropos Ham den Lange, så gik undertegnede i 10. klasse med ham. Dengang var han også lang, men havde ikke fået sin kunstnernavn endnu. Vi kaldte for "Storbjørn", "T-B" eller "T-Bone"...

tirsdag den 3. august 2010

Kindrødt dødt

Café Kindrødt. Du har været der. Med sin beliggenhed i Studsgade, lige ved siden af Fozz, lå den noget nær perfekt. Ja. "Lå". Café Kindrødt er nemlig ikke mere. Det fandt to medlemmer af AITMOOS-crewet ud af forleden. I stedet er den erstattet af en ny café der hedder Slap Af. AITMOOS ser det derfor som sin pligt at hylde Kindrødt en sidste gang.


Café Kindrødt var et levn fra 1980erne. Med sit feminine navn og, lad os være ærlige, feminine facade, appellerede den måske mest til det vi kan kalde Anne Dorte Michelsen-segmentet. Din arketypiske Århus-pige. Kvinder med store pander. Måske arbejdede de i en bank. Efter arbejde tog de turen ned gennem Latinerkvareteret og ind på Kindrødt for at mødes med deres veninder. Måske diskuterede de den nye plade med Thomas Helmig; var han blevet for psykedelisk? Svaret var selvfølgelig et rungende "nej".

"Hvad, er Kindrødt lukket? Det vil jeg da straks skrive en melankolsk sang om"

Hemmeligheden bag Kindrødts succes skulle findes i den overdækkede gård som man kunne gå ud i. Med et tag af bølgeplast skabtes der en regulær drivhuseffekt så man kunne sidde derude året rundt, uanset regn eller slud. Denne gård har Slap Af bevaret, dog i en stærkt reduceret udgave med færre borde og endnu færre planter. Slap da lige af, hva'.


Ting kan selvfølgelig ikke vare evigt, og AITMOOS byder da også Slap Af velkommen. Vi sender et sidste kindkys til Kindrødt. Og et kys på panden til Anne Dorte.

tirsdag den 8. juni 2010

Anne Linnet gift

Efter det igennem længere tid er gået ned ad bakke for Århus, kommer der endelig lidt medvind på cykelstierne. Anne Linnet, 56, er blevet gift med sin 22-årige, gravide kæreste, Tessa. Det glæder i særdeleshed denne skribent da min barndomsven, Allan, havde en hund netop ved navn Tessa. Det var en cocker spaniel.


Det vides ikke om Tessa er fra Århus, men mon ikke? Desværre blev de ikke gift på Århus Rådhus, men i København. AITMOOS vil i alle tilfælde gerne ønske Linnet & co. tilllykke med brylluppet.

Det nygifte par

Lad os da fejre den gode nyhed med Linnets vel nok stærkeste track, Tusind Stykker fra 1988 - med lidt hovedregning vil vi nå frem til at det er indspillet omkring samme tid som Tessa blev født.


mandag den 3. maj 2010

Historien om en Århus-pige

Kan du huske det? 1991. Muren er faldet og Sovjetunionen er kollapset. Historien er slut, siger man. Mon dog. En lille lyshåret pige med intet mindre end perfekt århusiansk accent dukker pludselig op på badmintonscenen. Camilla Martin vandt 13 DM-titler i træk, noget som Århus næppe kommer til at opleve igen i nogen sportsgren. Hør hende snakke efter 22 sekunder i klippet her:


Lyden af Århus.

Desværre er det ikke lykkedes at opspore Camillas største tv-øjeblik, den legendariske reklamefilm for Sorbits med punchlinen "det er bare knaldgodt tyggummi!" Sorbits som jo indholdt sorbitol som, hvis du er heldig, kan give kraftig diarré.

- Ej, seriøst, kan det give diarré? Ej, hvor pinligt...

Camilla Martin var indbegrebet af en Århus-pige. Århus' svar på Donna Martin fra Beverly Hills 90210. Der fandtes ikke én mand (eller kvinde...) i Århus som Camilla ikke kunne få. Først var hun kærester med daværende AGF-spiller Martin Nielsen. Hele Århus elskede Martin og Martin. Senere kom badmintondrengen Peter Gade til. Århus' svar på David Silver. Han var, som med David og Donna, også den yngre part. Århus græd da forholdet gik i stykker. Ligesom med Donna og David...

- Bliver det mon i aften, Camilla...?
- Nej, du ved godt at jeg har lovet min mor at vente til jeg bliver gift.

I modsætning til i Beverly Hills var det dog Camilla der var den utro part. Avs, Camilla. Den var værre...