Viser opslag med etiketten mørke. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten mørke. Vis alle opslag

torsdag den 27. maj 2010

Mørke skyer over Århus

For sidste gang vil AITMOOS svælge i nedrykningen. Selvpineri, jovist, men her kan du se det nok mest deprimerende indslag nogensinde. Lige fra Marc Knopflers grædende Stratocaster til flaget på halv over Fredensvang. Desperate udmeldinger om "måske Århus Fremad", fusion, økonomisk krise...


Det er alle sammen emner som bare ikke er et tema her på bloggen. I stedet vælger vi at fokusere på det eneste positive; Lars Lundkvists smukke accent der næppe er hørt bedre. Rolig, velartikuleret, bestemt. Som en god idrætslærer i folkeren, som man selvfølgelig kun havde som vikar et par gange om året.

Men men men... Århus skal nok rejse sig igen. Snart er der jazzfestival, så festuge og før du ved af det sidder du på Under Masken og spiser nachos og drikker kaffe, mens du hører verdensmusik, og så har du egentlig glemt alt om AGF. Næsten, i hvert fald. Hvis du så alligevel bliver lidt ked af det, så tænk på følgende vittighed og du bliver glad igen:

To århusianske bankrøvere bliver forfulgt af politiet.
De løber ind på et atletikstadion og har løbet rundt et par gange da politiet kommer.
- Pas på, politiet kommer, råber den ene.
- Pyt med det, de er tre omgange bagefter!


torsdag den 11. marts 2010

Vadestedet

Går man i dag en tur ned omkring Magasin og Åboulevarden i Århus vil man sandsynligvis komme forbi Vadestedet. Dette refugium midt i midtbyen med caféer og restauranter hvor du kan få dig en fadøl til 56 kroner.

Helt tilbage i vikingetiden hvor Århus hed Aros sejlede vikingeskibe op gennem åen hvor vadestedet ligger, op til Immervad. I takt med udviklingen og industrialiseringen blev åen dog mere og mere nederen at lugte til og kigge på og derfor besluttede man at asfaltere hele lortet så der kunne køre biler i stedet for. Right on!

Åboulevarden i 1950'erne

Efterhånden begyndte folk dog at blive trætte af alle de biler og snakken begyndte at gå om at trylle åen frem igen. Endelig i midten af 90'erne blev asfalten hevet op og det der først blev kendt som "Den spanske trappe" blev bygget. Senere blev det dog omdøbt til "Vadestedet" via en afstemning, da der vist nok allerede var noget der hed den spanske trappe.

Der gik ikke længe før især de unge århusianere tog stedet til sig. Punks kom slæbende med Krudtugler fra Aldi i Grønnegade og de lidt rigere børn købte bajere i Føtex i Guldsmedgade. Hver mandag om foråret var der godt fyldt op med konfirmander med blåt hår og plastikhammere der lokkede de allestedsnærværende flaskesamlere med deres pant, "kom her, du må godt få min flaske", for derefter at tyre den ud i åen. Af og til var nogle af de andre gæster nødt til at true konfirmanderne med at smide dem i åen hvis de ikke stoppede med det pjat.

- En Ceres fad, tak
- Ja, 56 kroner, tak

Alt er dog ikke fryd og gammen. Ved midnatsåben, jazzfestival eller Festugen er der ofte slåskamp på stedet fordi folk fra forstæder som Trige, Tilst og Lystrup kommer til byen for at slå på tæven. Ydermere har man kunnet læse om problemer med psykisk syge der hærger stedet. En kvinde der hiver sit tøj af og tisser lige foran spisende gæster. En mand der løber nøgen op og ned langs Åboulevarden, mens han råber og skriger. For ikke at tale om den tidligere på bloggen omtalte kvinde med cigaretter i ørerne:

"Andre - sanseløst påvirkede af euforiserende stoffer eller alkohol - går rundt med cigaretter i ørene (sic), vælter borde og opfører sig truende". Ingen nævnt, ingen glemt.

"Ham, der tager tøjet af, er ikke aggressiv, men han kan virke meget anstødelig. Han løber nøgen op og ned langs åen, mens han råber og skriger"


Ja, der er altid garanti for underholdning når man tager et smut forbi Trappen, Åen, Vadestedet eller hvad du nu kalder den. Det er da også blevet et af de helt store brands når Brian Steen skal forsøge at lokke udenlandske profiler, som for eksempel Nando Rafael, til AGF:

- Det er jo lidt overraskende, når man går nede ved åen i Århus. Jeg var sikker på, at det ville stå på samtlige sider, men jeg tænkte bare okay, det er jo en mørk spiller, der er jo ikke nogen, der kan se, hvem det er. Jeg var jo også nødt til at vise ham åen, fortæller Brian Steen Nielsen.

Så hold godt øje næste gang du går nede ved åen en mørk aften, det kan være du ser BSN gå rundt med en mørk spiller som du ikke kan genkende fordi der er så mørkt.