Viser opslag med etiketten røgelse. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten røgelse. Vis alle opslag

torsdag den 19. april 2012

På druk i Aarhus: A-Bar

Alle der har bevæget sig i det bogstaveligt talt u-hyggelige område ved Åen om aftenen har været der. Måske har du siddet og varmet op med konfirmanderne ved Vadestedet eller måske har du været en tur på Bridgewater. Eller kom du forvirret ud fra Fatme, omtåget af røgelse og mølkugler, og bevægede dig med usikre skridt ned mod åen. I hvert fald gik turen ofte over den smalle bro, over på den anden side.

Wo-ho-ho, jeg er patte. Skal bare lige nå over på den anden side...

Ovre på den anden side lå nemlig noget, der var som taget ud af Indiana Jones. "Hvad lå der dog?!", tænker du. "Er det Sway? Glazzhuset?? Trappen op til Clemens Bro??? Så sig det dog, for guds skyld!" Ja, okay. Det er ikke nogle af delene. Det der lå der var ganske enkelt Aarhus' længste bar.

Fjern jer! Jeg skal over og se Aarhus' længste bar!

Den dedikerede Aarhus-kender vil selvfølgelig vide at der er tale om baren på Gaz Station. En bar der var så lang, at den ikke kunne være på noget billede. En bar så lang, at alle idioter i Aarhus kunne være samlet på ét sted.

"Tænd ild i din brandert på Gaaaaaaz Station!"

Til trods for dette skudsikre koncept - en lang bar, hvor man kan få tanket op - ja, så dybt var konceptet - så er Gaz Station altså lukket for længst. Men frygt ej. Endnu et klassekoncept kommer til Aarhus: A-bar. Bedre kendt som Australian Bar. Stedet hvor gymnasieeleverne kommer for at drikke sig ned, og 38-årige erhvervsfolk kommer for at forføre de unge piger. Et dejligt udgangspunkt, som de andre eksportprojekter, som f.eks. Heidi's.

Allerede nu har A-bar lanceret nyheden på sin hjemmeside

Ja, der er sket noget siden gymnasieungdommen drak sig ned på Æsken eller Kurts mor. Kilden, tænker du? AITMOOS har sakset denne saftige nyhed herfra. Men du læste det her først. Det ved du godt.

lørdag den 14. november 2009

Vagn på bloggen

Hvis du slår ordet 'sympatisk' op i ordbogen er der en stor sandsynlighed for at du vil finde et billede af Vagn. Den Århusbaserede journalist der rejser kloden rundt og snakker med godtfolk og digger det han ser. Hvad end det har været på floden, i Japan eller sågar i København har han en evne til at få folk til at åbne op for deres inderste tanker. Med sin rolige attitude, behagelige stemmeføring, sit varme blik og bløde fuldskæg skaber han tillid hvor end han kommer frem.

I want you to dig it!

Jeg husker ham først fra "Vagn i København" hvor han var vidt omkring i byen for at snakke med forskellige københavnere. En tur i Brønshøj, til byfest på Blågårds Plads (hvor han blev klædt på som en ægte nørrebroer) og i husbåd i Sydhavnen. Han fik tilsyneladende smag for at være om bord på et skib; næste gang vi så ham sejlede han fra den ene ende af Europa til den anden. "Vagn på Floden" blev genudsendt for et par år siden, og det var stærkere end nogen sinde. Specielt afsnittet hvor han besøger en vinbonde hvis marker ligger ned til floden gjorde stort indtryk. Derudover har han blandt andet været en tur i Japan og på New Zealand for at besøge kiwierne. Altid med en ydmyg og salig fremtoning. En sober udgave af Troels Kløvedahl, måske. Eller ligefrem en dansk udgave af Donovan?

I'd love to turn you on

Wear your love like umbrella

Hvor end han viser sit imødekommende væsen bliver Vagn mødt med sympati. Jeg skal ærligt indrømme at jeg flere gange taget mig selv i at drømme om slet og ret at være Vagn. Desværre har DR Bonanza ikke lagt nogle af hans programmer op. Man kan håbe at den nye kulturkanal finder dem frem fra gemmerne. Opfordringen er hermed sendt videre, with love from Aarhus In The Middle Of Our Street.

torsdag den 27. august 2009

Guide til Århus 1


Vi kender det alle sammen. Du er taget en tur ind til byen, måske med 58’eren, måske med 56’eren. Nu vandrer du hvileløst rundt i en døs. Hvor skal du gå hen? Du har været i Badstue Rock og flippe gennem deres brugte cd’er. Du har beundret Hermafroditten på Pustervig. Du krydser Lille Torv mens du forgæves forsøger at gemme dig for sælgerne fra Amnesty International. Overvejer at gå ned forbi Åen, men det er som om at Vadestedets magi er forsvundet siden du var teenager. I stedet går du op gennem Clemensstræde. Du kan få dig en øl inde på Cockney Pub eller en vaffel på Underground? Men nej.

Det du er interesseret i er det måske mest eksotiske sted i Århus: Fatme. Stedet hvor du kan købe partisantørklæder i alle regnbuens farver, en stribet indisk bondeskjorte eller måske ligefrem et par hjemmesyede lyse cowboybukser uden lommer. Denne oase i verdens mindste storby, en mellemøstlig basar med duften af røgelse, genbrugstøj og læderjakker i diverse grønlige nuancer. En indehaver som kan sælge dig alt og overbevise dig om at du er nødt til at købe noget før du kan få lov at forlade hans butik. Sidst jeg var der var den blevet lavet om så den fremstod mere overskuelig, som det også ses på billedet. Det er spændende at se hvor længe Fatme kan blive ved med at få sine lange, krogede fingre omkring det århusianske efterskolepublikum og fastholde dem i sin hule hånd.