Viser opslag med etiketten change you can believe in. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten change you can believe in. Vis alle opslag

fredag den 31. maj 2013

"Hvor blev de af?" - Mysteriet om FC Kammeraterne, del 2.

Vi er nu nået til anden og sidste del i opklaringsarbejdet om, hvad der skete med fodboldklubben FC Kammeraterne. Hvor blev de af? Du får svaret nu. Klik evt. her, hvis du ikke fik læst den første episode. I sidste afsnit hørte vi, hvordan det kørte derudaf for klubben. Det blev både til en tv-dokumentar og såmænd også til "Laudrup-prisen", ja, man kan spekulere i, om Brian Laudrup og Lars Høgh har ladet sig inspirere til deres gadefodboldsprojekt.

Kammerater.
Desværre varede fodboldklubbens og integrationsprojektets succes ikke ved. Kammeraternes dårlige ry, som måske var baseret på fordomme, måske erfaringer, måske begge dele, fik desværre endnu et hak i tuden i 2005 efter en voldsepisode i en Serie 6-kamp mod holdet med no-nonsense-navnet "FC Vietnam". 


Som man kan læse blev en dommer, som muligvis havde lort i sine lommer, angrebet med en sten, hvilket selvfølgelig ikke er okay. Som om det ikke var nok, nedbrændte Kammeraternes klubhus under en række påsatte brande i Gellerup i 2006.


Deprimerende læsning, næsten som en dårlig kliché. Det var dog en endnu mere tragisk begivenhed, der satte en stopper for FC Kammeraterne. Formanden og stifteren for klubben, Per Secher, som havde modtaget "Laudrup-prisen" i 1999, gik hen og døde.

 

Som man kan se arbejdede manden frivilligt de sidste år af hans liv, selv efter at det økonomiske tilskud var bortfaldet, hvilket muligvis hænger sammen med den daværende (og ikke den nuværende) borgerlige regerings nedskæringspolitik.

Det blev desværre også døden for FC Kammeraterne. Ikke flere Ronaldinho-driblinger på Tovshøjskolen. Medlemstallet faldt til et rundt 0.


Ja, det var jo en trist afslutning på fortællingen om holdet med verdens bedste navn, FC Kammeraterne. Her er det vigtigt at huske på, at det jo handlede om kammeratskab og glæden ved fodboldspillet. Så tør dine øjn. Kammeraterne vil altid leve videre i AITMOOS' drømmehjerte. Den her går ud til Per Secher, spillerne fra FC Kammeraterne og alle AITMOOS' læsere.

 

Den kan man lytte til, mens man tænke over, om "FC Kammeraterne" skal udtales "KAM-meraterne", ligesom i "karma", som i "Karma Chameleon", eller "Kamme-RAT-erne", som i "cigaret". Ved du hvad? Er sikker på at Kammeraterne kunne rumme begge dele.

onsdag den 8. juni 2011

På druk i Aarhus: Hurtige fadøl!

Hvem har ikke prøvet det. Man står i kø, måske til en halfest i Skæring, måske på et fodboldstadion, og venter på at komme til at give 60 kroner for en 4 cl. fadøl. Det tager en evighed at skænke øllene op. Men en opfinder fra Aarhus har løsningen. Turbo-fadølsanlægget som kan skænke seks øl på seks sekunder. Den tager vi lige igen. Seks øl på seks sekunder! Ikke siden "røret" på Sherlock Holmes Pub har man set noget lignende.

På Heidi's:
- Fem fadøl, ta... jamen. Jeg har jo blot lige bestilt dem!

Intet mindre end revolutionerende, og ikke overraskende at det er en aarhusianer der står bag opfindelsen. Allerede i september 2009 kunne du se Claus Elgaard berette om opfindelsen i TV2 Østjylland, ellers kan du se det her.

- Ooooh, det ser satme godt ud, det der!

Nu er fadølsanlægget så kommet på Communale, bedre kendt som NRGI Park. Det fik taget sin mødom i kampen fredag den 20. maj 2011 mod Næstved, men fans'ne var så mad efter at drikke fadøl at maskineriet brød sammen. Ak. De gyldne dråber fra Royal Unibrew dryppede ned som guddommelig regn.

- Slurp slurp slurp

Du kan se det hele i indslaget her nedenfor. Drik, drik, drik, drik, drik! (Lad dig ikke skræmme af den Silkeborg-fan i starten af indslaget, han forsvinder hurtigt igen).


tirsdag den 25. maj 2010

Smiley Smile

Som nævnt i et tidligere indlæg har borgmesteren besluttet at Aarhus ikke længere skal have smilet som logo. Folk forstår det angiveligt ikke. Her på bloggen har vi dog luret ønsket udspringer af den forestående navneændring. Det er simpelthen fordi bogstavet Å indgår i logoet. Hvis smilet tilføres et ekstra A vil det resultere i at der kommer for mange tænder i smilet, det vil jo se helt latterligt ud.

- Nej nej nej, hvordan er det det ser ud!
Nej, der er simpelthen ikke plads til det ekstra A i smilet.

Du er gennemskuet. Om igen, Wammen.


AITMOOS elsker dog stadig Smilets By.

mandag den 17. maj 2010

Århus skifter navn!

Så skete det. Århus bliver til Aarhus fra 1/1 2011. Her på AITMOOS tager vi beslutningen til efterretning, men har umiddelbart ikke planer om at være konsekvente i stavemåden. Således vil Aarhus in the middle of our street forhåbentlig stadig være bloggen for alle der elsker Århus.

Desuden er borgmester Wammen iskold og vil have ændret logoet for Årh... Aarhus. Folk forstår ikke smilet. I disse nedrykningstider er det måske meget godt. Der er ikke så meget at smile af.

Hvad fanden griner du af!

søndag den 16. maj 2010

Jeg gider ingenting i dag...

På sådan en deprimerende lortedag hvor AGF er røget ned i 1. division er der kun en ting der hjælper. Drop turen ind til Århus hvor du bare vil gå hvileløst rundt og kigge tomt på folk der kigger tomt tilbage på dig. Hør i stedet Povl Kjøllers mesterværk, den oversete "Jeg gider ingenting i dag". Med baglæns guitar og søvndyssende lyrik er det en tydelig reference til "I'm Only Sleeping" fra Beatles' Revolver.



Det er den perfekte illustration på dine følelser i dag. Profetisk. Lyt til den så mange gange det er nødvendigt og begynd så at drømme om alle de eventyrlige udebaneture du skal på i 1. division. "I've got the Hvidovre Blues" som Kjølleren sang i en anden god sang.

Og glæd dig så til VM...

- Spil noget mere baglæns guitar for os, Povl... Det trøster så godt.

mandag den 19. april 2010

Hvad siger de? - 3


I anledning af at Stig Tøfting er vendt tilbage til AGF og skal agere frelsende engel på bænken i de sidste fem kampe er det kun på sin plads at markere det her på AITMOOS.

Brian Svin og Plæneklipperen. I kender rutinen. Hvad siger/skriger de?

onsdag den 11. november 2009

Silver som borgmester!

Det er snart kommunalvalg. Gab, tænker man. Nu har vi moret os over de besynderlige valgplakater fra Schiller Instituttets Venner (hvem husker ikke det kryptiske slogan "Efter Finanskrakket - Magnettog over Kattegat" fra sidste valg?). Så er der Nihilistisk Folkeparti der umiddelbart virkede lovende, men efter at have set et indslag med dem, står man tilbage med en flov smag i munden. Magen til træt heavy metal-attitude og pinlig Roskilde Festival-humor. Nej tak. Så er der selvfølgelig den kontroversielle Wallait Khan's parti, Demokratisk Fællesskab. Den tidligere voldssigtede mand der sprang fra SF til Venstre og i øvrigt var borgmester i Pakistan samtidig med at han ville have en borgmesterpost i København. Se, dét er politik.

"Jeg vil være kalif i stedet for Kaliffen!"

Men hvem skal man stemme på hvis man bor i Århus? Valget står klart: Stem på Silver! Den 47-årige Obama-fan der blev gråhåret som 18-årig og har rørende slagord som "Århus tilbage til folket", "Vi skal gøre drømme til virkelighed" og "Vi skal tænke på andre end os selv". Det er mærkesager som AITMOOS kun kan støtte op om. Tømt for politisk indhold, jovist, men en borgmesterkandidat der stiller op udelukkende på baggrund af sin hårfarve fortjener i den grad anerkendelse. Overvej at sætte din stemme på en ægte sølvræv. Silver som borgmester.

Silver was the first of the gang with a gun in his hand...