Viser opslag med etiketten hovedstaden. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten hovedstaden. Vis alle opslag

onsdag den 16. maj 2012

Den bedste nyhed, der aldrig var


... "Hvis altså de ikke må sige København". Jamen, det sætter jo alting på plads. Tak til stiften.dk for denne stærke historie. Og ikke mindst, tak til Peer H. Kristensen, direktør for VisitAarhus, for denne kommentar:

»Folk plejer at grine, når jeg siger det, men jeg mener faktisk, at Aarhus er Skandinaviens Barcelona. Der er både skov, havn og strand i byen, og så har vi et meget stemningsfyldt latinerkvarter,« siger Peer H. Kristensen.

Jo tak. AITMOOS griner også.


Handler i virkeligheden om Aarhus, og burde derfor nok være nomineret til at være den bedste Aarhus-sang nogensinde

mandag den 26. juli 2010

Marselisborg Slot

Som den dedikerede læser måske kan huske, har AITMOOS tidligere advokeret for at Århus skulle blive Danmarks nye hovedstad. Foreløbig ser det dog ud til at være sat på stand-by, men lobbyismen fortsætter ufortrødent.

For at være en rigtig hovedstad skal byen naturligvis have et slot. København har måske Amalienborg, men Århus har Marselisborg Slot, hvor kongefamilien som bekendt lige har holdt sommerferie med alt hvad dertil hører af hundebid etc.


Marselisborg, eller Marx-Leninsborg som det ofte kaldes af venstreorienterede spøgefugle, blev opført i 1902, efter at Århus købte grunden i 1896. Det er opkaldt efter en hollandsk købmand med det mandril-agtige navn Gabriel Marselis. Fra 1952 var slottet ubeboet, men i 1967, the summer of love, fik det kommende regentpar overdraget slottet for at bruge det som sommerresidens. Sandsynligvis inspireret af LOVE's 'The Castle', tidligere fra samme år.



Som bekendt er det en fast tradition at dronningen holder jul på slottet (oh ho ho) hvert år. I 2006 besluttede dronningen dog at holde jul på Fredensborg Slot, hvilket medførte store protester. En folk hardcore fans samledes foran Marselisborg og sang "Dronning - du er død for os" på melodien til 'Go West'. Kritikken blev taget til efterretning, og året efter var kongefamilien tilbage i de rette omgivelser og alt var godt igen. Som et fodboldhold der er rykket ned, men rykker op igen året efter. Ahh.


Men lad os nu være ærlige. Sommerferie og julefest. Det er simpelthen ikke godt nok til en hovedstad. Når Århus bliver Danmarks by nummer 1 forventes det at regenten bor i Århus hele året, 24-7. Inklusive sæsonkort til Comunale med plads i smørhullet mellem Bamse og Thomas Helmig.

tirsdag den 2. marts 2010

Århus - Danmarks nye hovedstad

Den er god nok, som papegøjen i Supercarla siger. Ifølge denne artikel vil Århus om få årtier have halvanden million indbyggere og dermed udkonkurrere København fuldstændig. Området er blevet Danmarks vækstområde nummer 1 efter Finanskrisen og vi har allerede set at folk er begyndt at vende snuden tilbage mod Århus i form af Martin Jørgensen og rapperen Johnson.

Landets sande hovedstad. Aarhus.

Her på bloggen er vi jo som bekendt ikke bange for at tage glæderne på forskud så vi vil gerne appellere til landets politikere om at gøre det officielt at Århus er Danmarks nye hovedstad. Det manglede da bare. Nu har København jo sin egen kendingsmelodi i form af den irriterende 'Wonderful Copenhagen'. AITMOOS vil gerne nominere 'Århus' (slet og ret) med Jøden til kendingsmelodi (selvom der er en lille fejl i omkvædet, men hey).


Aarhus in the middle of our street!