Viser opslag med etiketten gøglerskolen. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten gøglerskolen. Vis alle opslag

mandag den 25. januar 2021

Til minde om: Gøglerskolen

 I mange år var der en enkelt beklædningsgenstand, som lå øverst på ønskelisten for alle, der var en del af det aarhusianske punkmiljø i 90'erne. Glem alt om nittebælter, piercing i øjenbrynet eller sorte, udtrådte militærstøvler fra Army Store. Det mest eftertragtede, du overhovedet kunne gå rundt med, når du skulle sidde og drikke dine Aldi-øl nede ved Trappen nede ved åen, eller når du skulle på Æsken, var: den mytiske hættetrøje, hvor der på ryggen stod slet og ret: Gøglerskolen.

Hættetrøjerne var sandsynligvis af mærket Fruit of the Loom. Hvis du nogensinde har ejet en band t-shirt, har den med al sandsynlighed været af dette mærke. 

Skolen startede i 1989: "Nogle af bz'erne gik på Gøglerskolen dengang. De var der bare ikke, fordi de var til demonstrationer. På Gøglerskolen lærte de ellers, hvordan de skulle undgå konfrontationer under demonstrationerne. De kunne jonglere med kegler i stedet for at kaste med lokummer," som en underviser kan fortælle. Ved hver eneste koncert på Musikcaféen, i Børnenes Hus eller lignende kunne man være sikker på, at lydmanden og en stor del af publikum bar en sådan hættetrøje. For eksempel skrev Information om en koncert med gøglerbandet Oh No Ono i 2005: "Meget passende bevægede en fyr, med det lange hår fyldt med åbnemekanismen fra dåseøl, og iklædt en hættetrøje med ordet Gøglerskolen trykt på ryggen, sig længere og længere op foran."Ja, meget passende.

 

Ah ja, man husker det jo fra sine egne glade dage. Altid var der en gøgler af guds nåde, der gik rundt i demonstrationerne og jonglerede med kegler eller spillede djævlespil. Eller pustede med ild sågar. Vildt uhyggeligt, når man sad til et politisk landsmøde ude i Viby et sted og havde røget en dyrepasser fra Københavns hjemmedyrkede, økologiske pot. Har jeg hørt.

Desværre kan man vist ikke få fingre i en af de lækre trøjer længere. Men det kan kun være et spørgsmål om tid, før der er en designer, der laver et genoptryk. Hvis Punk Royal kan komme tilbage, så kan Gøglerskolen også.

tirsdag den 14. december 2010

Jul i Århus - Den Gamle By

I vores rundtur omkring de mange forskellige måder at fejre jul på i Århus, er vi nu nået til den gode, gammeldaws variant af julen.



Ah ja, Den Gamle By. Her får du julen som i gamle dage. Derfor var det oplagt at filme julekalenderklassikeren "Jul i Gammelby" her. Af andre prominente tv-serier der er blevet optaget her kan nævnes Gøngehøvdingen, hvor Pallesen og Pilmark rendte rundt i sneskum til knæene, og den svage opfølger til Jul i Gammelby, "Hallo det er jul!" fra 1995. Det var noget med en telefon, en gullaschbaron og en samlebåndsproduktion (hvilke rim!) af træsko. Stærkt koncept, som dog ganske uforklarligt ikke viste sig at holde vand.


God, lang intro.

Den Gamle Bys hjemmeside kan man danne sig et overblik over de mange begivenheder der finder sted i julemåneden:

"I Købmandsgården møder du tjenestepiger og karle. I butikken er butikssvenden.
I hjemmet i Havbogade hygger husmoderen og tanten om gæsterne.
I Eilschous Boliger koger præsteenken og jomfruen risengrød, læser op af juleevangeliet og synger salmer.
I gaderne kan du afhængigt af ugedage møde lirekassemanden, trommeslageren og fattige børn i 1927, der sælger sprællemænd. På festpladsen er der gang i tombolaen og gøglerne sætter sving i luftgyngerne.
Bryggerlavet brygger den gode juleøl, mens postassistenten stempler dine julekort på posthuset."

Gøglere viser ildshow i weekenderne, yiw, yiw, yiw!

Der er kort sagt tale om et persongalleri der er som taget ud af en sangtekst af Johnny Madsen.

"Nu vil jeg gerne synge et nummer der er inspireret af julen i Den Gamle By. Det hedder "Tjenestepigen, karlen, butikssvenden, husmoderen, tanten, præsteenken, jomfruen, lirekassemanden, trommeslageren, de fattige børn, sprællemanden, gøglerne, bryggerlavet og postassistenten"

Tag til Den Gamle By hvis du gerne vil opleve julen som den var i en svunden tid som aldrig har eksisteret. Dengang julen bare var mere hyggelig. Dengang julen var som det beskrives i "Sikken voldsom trængsel og alarm". Dengang nissen var mere uhyggelig end du overhovedet kunne forestille dig.

"Kom herhen, min dreng"

Dengang fader sad i stolen og læste højt fra "Peters Jul". Dengang der var hvid jul hvert år. Og ikke mindst, dengang æggesnaps var lavet på rå, upasteuriserede æg.


onsdag den 10. november 2010

Under Masken

Du går rundt inde i Århus. Du har lyst til nachos. Du har lyst til kaffe. Du har lyst til gøgl. Du er i humør til en tryllekunst. Der er kun et sted som kan levere denne komplekse sammensætning. Under Masken. Som navnet antyder er stedet dekoreret med diverse masker, det ligner noget selveste overtossen Ovartaci har udsmykket.


Det er imidlertid ikke tilfældet. Indretningen står ejer Hans Krull for. Jacob Haugaards gamle homeboy som, sammen med Mickey Lee, reddede Jacob fra at dø, da denne opsøgte junkie-stedet kaldet Spytbakken – fast besluttet på at købe en overdosis narkotika og sige farvel til livet, som du kan læse her. En heltemodig handling som gør Hans K til en legende i AITMOOS' øjn.

"B.F.F."!

Når du så er kommet ind på Under Masken og sidder og venter på dine varme nachos med salsa og cheddar, kan du kigge på de akvarier der er indbygget i væggene. Som hvis du befandt dig i selveste Kattegatcentret kan du altså sidde og betragte diverse fisk som svømmer rundt omkring dig. Måske lærer du så meget om de eksotiske akvariefisk at du kan deltage i Kvit eller Dobbelt?

"48.000 kr., min dreng. Dem kan du få mange nachos for"

Som indretningen antyder er du også sikker på at høre god musik på Masken. Kan du lide verdensmusik? Hvad med lidt Buena Vista Social Club, lidt Manu Chao... og hvis det skal være i den rockede ende, lidt Ben Harper? Hvor ellers kan du sidde og fingertromme på de runde borde mens du groover ud til endeløse, pseudo-spirituelle jams sammen med ligesindede Dave Matthews-fans?

"Oh yeah, baby. Under Masken, killer nachos"
You go, Dave...

Tag en batiktrøje og en ruskindsvest på og kom da ned Under Masken. Tag "ja-masken" på, som Jim Carrey i The Mask. Tag Zorro-masken på som i Amelie. Men lov mig at lade være med at tage Scream-masken på. Det er simpelthen for uhyggeligt.


torsdag den 23. september 2010

Café Æsken

Vi tager nu en tur 10 år tilbage i tiden, til et røgfyldt lokale midt i øgadekvarteret. Nemlig Æsken der lå i Anholtsgade 4. Et sted byens børn gik forbi med ærefrygt hvis de var på vej til skole eller havde forvildet sig væk fra Nørregaje. De så med store øjne på det rødmalede skilt hvorpå der stod skrevet:


Æskefabrikken i nr. 4-6 blev bygget i 1921, og blev i 1971 overtaget af en flok århusianske slumstormere, der boede i et besat kollektiv i nabobygningen. De benyttede lokalerne til at oprette et såkaldt folkeværtshus. Senere kom også forlaget Modtryk til på samme lokalitet. Stedet havde altså tilknytning til byens venstrefløj, på godt og ondt.

 
Æsken på åbningsdagen i 1971


Følsom rockoptræden på Æsken

Æskens klientel bestod i stort omfang af Erik Clausen-agtige typer i læderjakker eller fløjlshabitter, foruden bebrillede, trotskistiske studerende med hestehale og fipskæg. Æsken udviklede sig dog efterhånden primært til et spillested for oversete genrer som reggae, latin, ska, nordisk folk, arabisk, balkan, funk og acid jazz. Vi snakker altså folk med langt hår og dreadlocks, ring i næsen, iklædt en hættetrøje med "Gøglerskolen" påtrykt på ryggen, der kom for at se bands som Vildensky, der, såvidt denne signatur husker det, nærmest spillede der ugentligt sidst i 90erne.

 
- Jamen, jeg skulle jo bare ind og se Vildensky.
Der er en super oboe-solo i det her nummer.

Derudover kom også en del gymnasieelever for at benytte sig af Æskens fordelagtige fredagstilbud med endda meget billige øl. To flaskeøl for en tyvekrone. De kom kort sagt for at drikke sig Æskestive.




Dette uimodståelige tilbud betød selvfølgelig ofte at de unge mennesker måtte ind på de grafittiovermalede toiletter og kaste op. Hvis de altså nåede derind og ikke kastede op ud over bordet. 1. januar 2001 blev der dog kastet op på toiletterne for sidste gang. Ekkoet fra den sidste oboe-solo døde hen. Århus blev ikke blot et værtshus, men også en kulturinstitution fattigere. Æsken blev foldet sammen for sidste gang.