Viser opslag med etiketten strøget. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten strøget. Vis alle opslag

tirsdag den 30. august 2011

Festugeminde: Inkaerne på Strøget

Det er igen festuge til Aarhus, denne sælsomme årligt tilbagevendende begivenhed i det danske navn for fremskridt. AITMOOS giver dig nu en næsten ligeså stolt tradition, nemlig et vaskeægte festugeminde. For tredje år i træk.

- Ja dak!

Der var rent faktisk engang hvor gademusikanter var et sjældent syn i Aarhus. Ikke noget med sigøjnere (undskyld, romaer, bless 'em) der stod og spillede på en violin der havde set noget bedre dage. Eller efterskoleelever, der tog den lange tur fra Mellerup for at spille lidt MGK-jazz. Næ-æh. I festugen kunne man hvert år opleve et fænomen som folk valfartede for at se: Inkaerne! Som regel stod de foran Salling og blæste folks hjerner omkuld med deres hypnotiske musik. Faktisk var musikken lige så hypnotisk som sovemidlet i krystalkuglen fra Tintin.

- Are you ready to get fucked up, Aarhus?

Den sprøde guitar, der lød som en ukulele, bjælderne omkring anklerne, den flerstemmige mandevokal og ikke mindst panfløjterne. For slet ikke at tale om det ustyrlige look. Uha, det var stærkt. Det er en udbredt opfattelse at netop inkaerne på Strøget var en stor indflydelse på Thomas Helmigs mere psykedeliske periode. Både mht. musik og udseende.

Inkaer chiller ud i Botanisk Have efter at have tryllebundet det aarhusianske festugepublikum

Denne signatur var endog meget glad for inkaernes musik, faktisk så glad at det var den første båndudgivelse jeg købte, netop under en festuge i ca. 1988. Fanatismen stoppede dog ikke der, jeg husker hvordan jeg flere år i træk brændende ønskede mig en panfløjte til jul eller fødselsdag. Da jeg så endelig fik en, måtte jeg skuffet konstatere at der var tale om en plastikudgave, og ikke bambus. Mit forhold til instrumentet blev aldrig det samme igen, specielt ikke da Gheorghe Zamfir, som i øvrigt indspillede mange af sine plader i Aarhus, udsatte instrumentet for sin version af klassikeren Kald det kærlighed.

- Hov hov, jeg er også inka...


onsdag den 1. december 2010

Jul i Århus - Julelys

De sidste mange år har det været en tradition at der på Strøget i Århus har hængt et tæppe af julelys ned fra himlen. Lidt lige som når man dæmper lyden til koncerter ved at hænge tæpper ned fra loftet. Det er et godt koncept der bidrager yderligere til den klaustrofobiske stemning. I år kom julemanden som altid forbi og fyrede op for et vildt show.

- JA DA!

Denne langhårede julemand med musketerskæg viste sig nemlig at være i besiddelse af en intet mindre end magisk grødske, som kunne tænde de 500.000 pærer. »Åhhh,« lød det ned gennem hele strøget, da de mere en 500.000 funklende pærer med ét slag fra julemandens magiske grødske tændte. 500.000 pærer! Dét er noget klimaet kan lide. Åhhh!

Ohh ja, den magiske Ceres grødske.

Da han havde tændt lysene kørte julemanden afsted i sin "slæde". Hvad der videre skete melder historien ikke noget om.

- Rolig, fans! Ho ho, flere ho's. Er det ikke sådan man siger?

Julemanden, altså. Han er og bliver en p.i.m.p.



- Bliver nødt til at smutte, skal til Århus og være Julemanden.

tirsdag den 17. august 2010

Guide til Århus: Hafnia-Arkaden

Hvad gør du når du går rundt på Strøget og bare må væk i en fart? Hvad end det er for at gemme dig for en gammel bekendt, en hektisk flugt fra gadesælgerne fra Amnesty International, bare fordi der er for mange mennesker eller hvad der nu måtte plage dig. Nå... hvad gør du så? Du smutter da ind i Reginabygningen, bedre kendt som Hafnia-Arkaden. Et hemmeligt, glemt sted midt på Strøget. Som at gå under jorden og bevæge sig ind i et parallelunivers. Et sted hvor al den falske overfladiskhed fra Strøget er pist forsvundet. Hvor butikkerne ikke udgiver sig for noget de ikke er. Her handler det ikke om succes, trends eller overgearede ekspedienter.


Ude foran arkaden står der nogle gamle bekendte som du helt sikkert er stødt på. De vil sælge dig ærter, de vil sælge dig blomster. De vil forføre dig til at købe deres varer med et enkelt middel: Ved at råbe. "Der er to buketter for trejve, det' hal' pris, då" - hvem kan stå for det? Svaret er: Ingen.


 
"Muahaha, penge... Penge!"


Gå indenfor i selve Arkaden, der husede en biograf indtil 1983. Da besluttede man at oprette omkring 20 butikslokaler, som handlede med alt mellem himmel og jord. For eksempel lå her tidligere en butik der solgte det stof drømme er lavet af. Merchandise i alle afskygninger. Plakater, t-shirts og i særdeleshed nøgleringe med Take That, 2Pac, Gianfranco Zola... Ikke nok med det, de solgte også guldkæder, ringe, alverdens smykker der hang og skinnede og afgav nikkel på en baggrund af rødt velour. På væggen hang en seddel som indehaveren havde skrevet: "Du må ikke stjæle - jeg må ikke slå?" Word. Det lod til at butikken i særdeleshed havde specialiseret sig i merchandise fra idolgruppen Kelly Family, som de århusianske teenagere elskede højt. Man forstår hvorfor.


Butikken har af uforklarlige grunde måttet dreje nøglen om, men frygt ej. Du kan gå ind på arkadens café og drikke en kop kaffe. Der er dog usandsynligt mørkt indenfor, så sæt dig ud hos stamgæsterne, der sidder langs gangen og kigger på de mange mennesker der går forbi. Caféens kaffe er noget sur, så kom godt med kaffefløde i.


 
Kombinationen af sur kaffe og sød fløde er en Hafnia-arkadisk specialitet.

Når du har drukket din kaffe, er det vel på tide at blive klippet. Bare rolig, du behøver ikke lede længe for at finde en kompetent frisør. Arkadefrisøren kan klippe en frisk frisure. Kort i siderne, langt i nakken og højt på toppen. Se selv nedenfor. (Tak til brugeren "Roger" for linket).



Desværre er det blevet besluttet at de små, intime butikker skal erstattes af en kæmpe butik i tre etager på hele 400o kvm. Altså endnu et ligegyldigt center på linje med det nede på Clemens Bro og alle de andre centre i Århus. Og altså ikke længere noget sted at gå i skjul hvis Strøget bliver for overvældende for dig.

Læs mere om arkadebygningen og dens historie her.

torsdag den 5. august 2010

Guide til Århus: Salling

"Jeg smutter lige en tur i Salling." Hvor mange gange har du ikke tænkt det. Salling. Denne lillebror til Magasin der kun findes i Århus. Okay, og Ålborg, men ligger det overhovedet i Danmark? Det er et spørgsmål der deler bloggen. Den ægte Salling ligger på Strøget i Århus, period.


Der har den ligget siden at Ferdinand Salling grundlagde sin beskedne manufakturhandel i Søndergade i 1906. Siden tog sønneke Herman Salling over og skabte Dansk Supermarked med Netto, Bilka og Føtex. Men det handler altså om Salling, det her. Hvem kender ikke duften fra deres parfumeafdeling, med de sminkede ekspedienter der lokker dig med deres dufte, som de flittigt sprayer efter dig, tssssst. Eller Salling Super, deres delikatesseafdeling i kælderen. Eller Salling Sport hvor enhver rask dreng har stået og kigget på fodboldtrøjer i timevis. Eller Salling Bageren hvor man kan få en ægte frøsnapper med krydret pikantost og sesamfrø, ikke de der københavnerbirkes som 7-11 prøver at prakke dig på under det falske frøsnappe-mærkat. Du kan kort sagt få alt. Og hvem her har ikke taget elevatoren op på øverste etage for at bruge deres toilet? Guilty as charged.


I de senere år har Salling udvidet og gennemgået en renovering hvilket betyder at charmen er gået lidt af stedet. Førhen var det meget brunt og lidt dateret, men de tider er forbi. Nu skal alting være lyst og skinnende, ligesom de nye afsnit af Hammerslag. Det er en kedelig tendens som desværre gør sig gældende alt for mange steder i Århus.

Nedenfor kan du se en fremragende guidet tur gennem alle Sallings 6 etager. Desværre er videoen en smule ude af sync, men på en måde er det med til at gøre oplevelsen endnu stærkere. For at citere vores fantastiske videovært, der har taget den lange tur fra Svendborg: "Jeg synes at det her personligt er noget af det sjoveste, jeg nogensinde har set".

torsdag den 24. december 2009

Jul på Strøget i Århus

Skulle der være nogle af bloggens læsere der er i den uheldige situation at de ikke er i stand til at være i Århus i julen kommer her en lille mundsmag: Julelys, brændte mandler og MGK-jazz på Clemens Bro. Glædelig jul, Århus!



P.S. Hvad siger damen efter ca. 50 sekunder? "Goddag..." - hvad? Er der mon tale om en særlig århusiansk dialekt som AITMOOS ikke kender til?