Viser opslag med etiketten aarhus bugt. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten aarhus bugt. Vis alle opslag

tirsdag den 6. august 2013

Opfølgning på en tur til Aarhus

I weekenden var AITMOOS-redaktionen taget en tur til Aarhus for at se, hvad der rører sig i byen. Have føling med masserne, du ve'. Blandt andet bød udflugten på en cykeltur ind til Aarhus på en lille damecykel. Elcyklen var desværre optaget. Du kender turen; ned ad Nordre Strandvej og hen til Risskov. Ahhh, duften.

- Ahh, ja, det dufter af Risskov! Surt, sødt og stærkt. Og lidt af tis. Nostalgi!
Denne cykeltur bringer, som bekendt, én forbi Den Permanente. Redaktionen var spændt på fremmødet på det legendariske badested, især efter AITMOOS' krigserklæring mod DMI, der kom efter længere tids frustration over DMI's særdeles ringe performance, hvilket bloggens læsere dog er blevet forskånet for. Og, ja, boykotten havde båret frugt. Der var således ikke en eneste badende på en lørdag formiddag kl. 12.30. Kun nogle få kajakroere, nærmest en hån mod DMI. AITMOOS-redaktionen var godt tilfreds.

- Boykotten af DMI forløber tilfredsstillende.
- Ja, thumbs up, Paulie, thumbs up!
  
AITMOOS-redaktionen har desuden modtaget følgende tip: Den norske hjemmeside Yr.no (stærkt navn), skulle være langt mere pålidelig end slatne DMI. Hermed en opfordring til at bruge denne hjemmeside. Ses i helvede, DMI! Hvordan mon vejret bliver der?


Turen bød på den obligatoriske tur til Badstue Rock, hvor der selvfølgelig blev kigget max på brugte cd'er. Derefter en tur i Den Gamle By, hvor Tommy Kenter blev spottet i en helt enorm kridhvid skjorte. Endnu en succes.

- Åhh, ja, her er pragtfuldt i Den Gamle By!
Så alt i alt en succesfuld tur til '8000'. Nu har bloggen helt sikkert samlet inspiration til de næste mange kommende blogindlæg. Den her går ud til DMI:


torsdag den 20. oktober 2011

Det Røde Hav

På det seneste har aarhusianerne måttet gnide sig hårdt i deres øjn når de gik tur ved stranden. Vandet havde et rødligt skær. "Er det maling? Er det blod? Er en hval igen strandet i Aarhus Bugt, og ligger nu og bløder, som når grønlænderne dræber hvaler?" Ja, man kan forestille sig mange uhyggelige ting, her hvor Det Røde Hav er kommet til Aarhus. Nu viser det sig dog, at der blot er tale om en alge:

- Ooohh ja, det kalder på en dukkert, og så en is ved Den Permanente!

"Det viser sig at være algen Ceratium Lineatum, der ikke er kendt for at være farlig," siger Kaj Vestergaard, sagsbehandler hos Natur og Miljø, til Aarhus Stiftstidende. Algen ses som en rustrød bræmme flere steder langs kysten og flytter sig rundt afhængig vind- og strømretning. Den er blandt andet set langs kysten ved Ajstrup, Norsminde, Studstrup og ved Tangkrogen. Lidt skuffende. Der er helt sikkert en del der havde glædet sig til at se Moses komme forbi at dele vandet. Det hører sig ligesom til når det nu er Det Røde Hav.

- De-e-el dig, Røde Hav i Aarhus Bugt. Del dig hele vejen over til Kalø Slotsruin!

Størstedelen af de mennesker der har fået øje på det røde havvand har dog sandsynligvis stillet sig selv det mest åbenlyse spørgsmål: "Tripper jeg?" De fleste har spurgt sig selv om det mon var flashbacks fra de syretrips, som de tog dengang i 1991 ude ved Moesgaard. Som Huxley på meskalin i 1931.

- Or you and I sitting here on an enormous ship in the Red Sea. De-e-el dig, Aarhus Bugt!