Viser opslag med etiketten pøllemarken. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten pøllemarken. Vis alle opslag

søndag den 22. august 2010

Blå Coli

"Der er lård i vandet". Så simpelt kan det faktisk siges. Der er konstateret colibakterier i drikkevandet i et område nord for Vennelyst Boulevard/Kaserneboulevarden til syd for Ringgaden og fra Frydenlund i vest til Århus Bugten i øst, oplyser Århus Vand. Mmm. Colibakterier forekommer i stort antal i varmblodede dyrs afføring (fækal) - altså stammer forureningen fra pøller. Og det er ikke sojapølser der er tale om...

Det bringer mindelser om dengang nogle duers afføring tvang hele det århusianske terrorberedskab i knæ. Den var heller ikke god. Historien var dog god.

"Ha ha, ja... God århushistorie"

Denne gang skal omkring 20.000 husstande nu koge deres vand i to minutter, indtil smittekilden er fundet. Det behøver dog ikke nødvendigvis at være en dårlig ting. AITMOOS kommer her med et tip til hvordan du twister hændelsen til en positiv oplevelse. For eksempel kan du og din familie holde konkurrencer om hvem der hurtigst kan drikke kogt vand. Man gør som følger: Kog noget vand og hæld det op i en kop. Nu gælder det om at se hvem der hurtigst kan drikke vandet. Pas dog på med at skolde tungen (AITMOOS fralægger sig ethvert ansvar for eventuelle forbrændinger af det kogte vand).

Er du berørt af det forurenede vand? Del din oplevelse i en kommentar.

fredag den 7. maj 2010

Pøllemarken

"Du må ikke gå ned i Mølleparken". Den besked har mange århusianske børn fået gennem tidernes løb. Mølleparken, dette ingenmandsland der lå foran Hovedbiblioteket. Eller Pøllemarken som den blev kaldt. Stedet hvor narkopusherne holdt til og hvor børn helt ned i 6-årsalderen fik tilbudt hårdt, tørt hash.

Folk i Århus var efterhånden trætte af det sted så det blev besluttet at shine pladsen op til et grønt bymiljø. Et åndehul for byens borgere hvor man kunne mødes og slappe af og hygge sig.


Nu skulle Mølleparken af med sit image som Pøllemarken en gang for alle. Som et paradis skulle det fungere som frirum hvor man kunne gå ned og leje en kajak og sejle op ad åen.


Desværre er det ikke gået helt efter planen. Ifølge naboer render misbrugere, unge autonome og løse hunde rundt i parken med tisseri i trappeopgange, åbenlys narkohandel, drukfester og bålafbrænding til følge. Stedet ligner efterhånden en losseplads.


Ja ja, Århus. Man kan måske tage marken ud af pøllen, men man kan ikke tage pøllen ud af marken.