For nylig gav AITMOOS dig historien om Helmigs "Malaga". Nu hylder vi en indfødt aarhusianer, der stadig bor i Malaga, og som, til trods for sit efternavn, aldrig har boet i Thy. Kurt Thyboe: Her er dit liv, champ.
Kurt Thyboe blev født i Aarhus d. 24. januar 1940. Han er altså netop fyldt 75 år. Kurt var en arbejderknægt, hans far var søfyrbøder, men han lærte angiveligt at læse fra han var 3-4 år. Han brugte sine læsefærdigheder på Møllevangsskolen, hvor lærerne sagde, at han var for klog. Han gennemførte hele folkeskolen og gymnasietiden på 10 år. Kurt gik Marselisborg Gymnasium, hvor han tog studentereksamen med de højeste karakterer og blev Danmarks yngste student. Her mødte også sin ven, Jørgen Leth, som engang holdt en "Jazzfest" i Brabrand, hvor Kurt blev forført for første, men ikke sidste gang.
Efter gymnasiet blev Kurt lidt af en rod. Han blev "anderumpe" og kom blandt andet i knivkamp på Aarhus Havn. Han tog en tur til søs, ligesom farmand, og besluttede sig for at blive journalist. Det ville selvfølgelig have været oplagt at søge ind hos Aarhus Stiftidende, men allerede dengang var Kurt klar over, hvor meget Stiften ville synke i forfald. Derfor endte han på Aalborg Stiftidende. I dette klip kan du se ham fortælle en virkelig episode, som indrammer livet i provisen helt perfekt.
Senere blev han chefredaktør på det kulørte blad "Ugens Rapport", hvis indhold ikke kan interessere AITMOOS' læsere. Det er også på denne tid, at Thyboe møder det amerikanske rockband Dr. Hook og spørger dem: "Can I ride with you guys"? Og de svarer "Sure, Kurt". Altså ikke "sure Kurt!", men "helt sikkert, Kurt!" I tourbussen lå Kurt og røg marihuana og drak whisky og blev "godt støvet". Oh yeah. Måske var det på denne tour, at Kurt tillagde sig sin vane med at blande dansk og engelsk?
Efterhånden blev Kurt kendt som en gudsbenådet storyteller og selvfølgelig som boksekommentator. Hvem husker ikke den legendariske episode i et opgør mellem "Iron" Mike Tyson og Lennox Lewis, hvor Thyboes favorit, Mike Tyson, fik gedigne prygl, hvilket fik Kurt til at råbe "Mike Tyson! Som en skoledreng modtager han spanskrøret!". Eller hvad med Kurts helt specielle sejrshyl?
Kurt Thyboe er en uddøende race, en ægte aarhusiansk fighter og ener, som der desværre bliver færre og færre af. Tillykke med de 75 år, Kurt. Vi ses i byen. Champ.
Viser opslag med etiketten marselisborg. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten marselisborg. Vis alle opslag
onsdag den 11. februar 2015
mandag den 8. december 2014
mandag den 6. december 2010
Jul i Århus - Dronningen
Som bloggen tidligere har omtalt, så har det siden 1969 været en stolt tradition at Dronningen holder jul på Marselisborg Slot. Julegudstjenesten bliver om muligt endnu mere højtidelig når Dronningen møder op i sin pelsfrakke til sene gudstjeneste i Århus Domkirke. Som bekendt droppede Dronningen Århus i 2006, men klog af skade faldt hun til patten året efter og kom tilbage til Århus.
Nu er den dog gal igen. Dronningen ditcher simpelthen Århus. I stedet holder hun jul hos prins Jokke på Schackenborg i Møgeltønder, eller "næsten Tyskland" som det hedder sig.
- Ha hah, ta' den, Århus. Først vinder jeg Classic Race, og nu kampen om julen. Triumf!
- Tag det ned igen. Dronningen kommer ikke alligevel...
Nu er den dog gal igen. Dronningen ditcher simpelthen Århus. I stedet holder hun jul hos prins Jokke på Schackenborg i Møgeltønder, eller "næsten Tyskland" som det hedder sig.
- Ha hah, ta' den, Århus. Først vinder jeg Classic Race, og nu kampen om julen. Triumf!
- Tag det ned igen. Dronningen kommer ikke alligevel...
Etiketter:
dronningen,
jul i århus,
marselisborg,
prins joachim
lørdag den 30. oktober 2010
Guide til Århus: Tangkrogen
Hvor går du hen når du vil til Rock Show, Grøn Koncert, Kræmmermarked eller i cirkus? Svaret er Tangkrogen. Denne grønne plet som ligger på vej ud mod Marselisborg. Hvis der finder en større udendørs begivenhed sted kan du godt regne med at det er her det sker.

Grunden har kunnet præsentere alt lige fra en mut Bob Dylan i Open Air 1996 til en manisk, kokainpåvirket Robert Hansen der løb rundt på fra den ene ende af pladsen til den anden med en hund ved sin side. Han løb og han løb og han løb rundt og interviewede århusianske børn der var imponerede over hans energiniveau og nærmest overmenneskelige kræfter. Det var i børneprogrammet SommerSummarum.
"Årh, skal lige ligge her og hvile mig lidt på Tangkrogens kølige græs..."

Et cirkus der dog ikke er velkommen der, er Cirkus Nemo. I år blev det forvist til Mindeparken, og næste år er der slet ikke plads til det nogen steder. Ikke engang på Bispetorv, som jo ellers har gode erfaringer med store telte. »Hvis vi ikke kan være nogen af stederne, kan det ende med, at vi slet ikke kommer til Århus. Det vil være katastrofalt for min forretning og vel også lidt synd og ærgerligt for Århus,« siger cirkusdirektør Søren Østergaard til Stiften.dk. Han har AITMOOS' sympati.

Grunden har kunnet præsentere alt lige fra en mut Bob Dylan i Open Air 1996 til en manisk, kokainpåvirket Robert Hansen der løb rundt på fra den ene ende af pladsen til den anden med en hund ved sin side. Han løb og han løb og han løb rundt og interviewede århusianske børn der var imponerede over hans energiniveau og nærmest overmenneskelige kræfter. Det var i børneprogrammet SommerSummarum.
"Årh, skal lige ligge her og hvile mig lidt på Tangkrogens kølige græs..."Det er ikke kun en dopet Robert H der har løbet rundt her. Hvert år starter og slutter Marselisløbet herfra, og tusindvis løber rundt i skovene mens de desperat prøver at drikke af det lille plastickrus med Faxe Kondi der er stillet frem.

Undertegnede har kun løbet det én gang - der så jeg til gengæld også en mand ligge livløs på skovstien og blive forsøgt genoplivet, men forgæves. Han døde med løbeskoene på.
Som sagt er der ofte cirkus på grunden. Når man går forbi en sommerdag kan man nyde tonerne fra klovnemusik og duften af halm og elefantlort. Så ved man, man er på Tangkrogen.

Undertegnede har kun løbet det én gang - der så jeg til gengæld også en mand ligge livløs på skovstien og blive forsøgt genoplivet, men forgæves. Han døde med løbeskoene på.
Som sagt er der ofte cirkus på grunden. Når man går forbi en sommerdag kan man nyde tonerne fra klovnemusik og duften af halm og elefantlort. Så ved man, man er på Tangkrogen.

Et cirkus der dog ikke er velkommen der, er Cirkus Nemo. I år blev det forvist til Mindeparken, og næste år er der slet ikke plads til det nogen steder. Ikke engang på Bispetorv, som jo ellers har gode erfaringer med store telte. »Hvis vi ikke kan være nogen af stederne, kan det ende med, at vi slet ikke kommer til Århus. Det vil være katastrofalt for min forretning og vel også lidt synd og ærgerligt for Århus,« siger cirkusdirektør Søren Østergaard til Stiften.dk. Han har AITMOOS' sympati.
Etiketter:
bispetorv,
cirkus,
marselisborg,
robert hansen,
tangkrogen
mandag den 25. oktober 2010
Lårde hjårde
Forleden kunne man på stiften.dk se følgende billede på sin skærm:
Ah ja, typisk solskin i dyrehaven. Som man skulle tro ud fra billedet er alt dog ikke den rene idyl. De ellers så kærlige hjorte kan nemlig være farlige for mennesker. Ja, du læste rigtigt. Farlige for mennesker.
"Hva' vil du, mand, hva' vil du?!"
Ah ja, typisk solskin i dyrehaven. Som man skulle tro ud fra billedet er alt dog ikke den rene idyl. De ellers så kærlige hjorte kan nemlig være farlige for mennesker. Ja, du læste rigtigt. Farlige for mennesker.
"Hva' vil du, mand, hva' vil du?!"
I Dyrehaven ved Marselisborg, Århus, kan man nemlig håndfodre hjortene mens man går rundt iblandt dem. Det lyder som paradis på jord. Men nej. Faktisk er det forbudt at fodre hjorte alle andre steder end i Århus. Hvorfor? Som du kan læse på jp.dk er der i Marselisborg Dyrehave hvert år episoder, hvor mennesker bliver angrebet af brunstige hjorte eller hinder, der vil beskytte deres kalve.
Det er noget bloggen kan skrive under på. Denne skribent blev angrebet for hvad der snart må være 25 år siden i selvsamme dyrehave af en hjortemor der var emsig over sin unge. "Pow", sagde det, da den stødte sin mule op på mulen af denne 4-5-årige. En regulær uppercut der medførte traume så stort som da samme 4-5-årige blev bidt i "neglefingeren" af en hest nede ved Brobjergcentret i Egå, ligeledes under håndfodring.
Det viser sig nu at der abslolut intet er sket i mellemtiden, og at der stadig finder håndfodring af hjorte sted, med menneskefare til følge - og så lige uden for Århus. Rystende.
Det viser sig nu at der abslolut intet er sket i mellemtiden, og at der stadig finder håndfodring af hjorte sted, med menneskefare til følge - og så lige uden for Århus. Rystende.
Etiketter:
carsten hjortens flugt,
grauballemanden,
jägermeister,
marselisborg,
sexy
mandag den 26. juli 2010
Marselisborg Slot
Som den dedikerede læser måske kan huske, har AITMOOS tidligere advokeret for at Århus skulle blive Danmarks nye hovedstad. Foreløbig ser det dog ud til at være sat på stand-by, men lobbyismen fortsætter ufortrødent.
For at være en rigtig hovedstad skal byen naturligvis have et slot. København har måske Amalienborg, men Århus har Marselisborg Slot, hvor kongefamilien som bekendt lige har holdt sommerferie med alt hvad dertil hører af hundebid etc.

Marselisborg, eller Marx-Leninsborg som det ofte kaldes af venstreorienterede spøgefugle, blev opført i 1902, efter at Århus købte grunden i 1896. Det er opkaldt efter en hollandsk købmand med det mandril-agtige navn Gabriel Marselis. Fra 1952 var slottet ubeboet, men i 1967, the summer of love, fik det kommende regentpar overdraget slottet for at bruge det som sommerresidens. Sandsynligvis inspireret af LOVE's 'The Castle', tidligere fra samme år.
Som bekendt er det en fast tradition at dronningen holder jul på slottet (oh ho ho) hvert år. I 2006 besluttede dronningen dog at holde jul på Fredensborg Slot, hvilket medførte store protester. En folk hardcore fans samledes foran Marselisborg og sang "Dronning - du er død for os" på melodien til 'Go West'. Kritikken blev taget til efterretning, og året efter var kongefamilien tilbage i de rette omgivelser og alt var godt igen. Som et fodboldhold der er rykket ned, men rykker op igen året efter. Ahh.

Men lad os nu være ærlige. Sommerferie og julefest. Det er simpelthen ikke godt nok til en hovedstad. Når Århus bliver Danmarks by nummer 1 forventes det at regenten bor i Århus hele året, 24-7. Inklusive sæsonkort til Comunale med plads i smørhullet mellem Bamse og Thomas Helmig.
For at være en rigtig hovedstad skal byen naturligvis have et slot. København har måske Amalienborg, men Århus har Marselisborg Slot, hvor kongefamilien som bekendt lige har holdt sommerferie med alt hvad dertil hører af hundebid etc.

Marselisborg, eller Marx-Leninsborg som det ofte kaldes af venstreorienterede spøgefugle, blev opført i 1902, efter at Århus købte grunden i 1896. Det er opkaldt efter en hollandsk købmand med det mandril-agtige navn Gabriel Marselis. Fra 1952 var slottet ubeboet, men i 1967, the summer of love, fik det kommende regentpar overdraget slottet for at bruge det som sommerresidens. Sandsynligvis inspireret af LOVE's 'The Castle', tidligere fra samme år.
Som bekendt er det en fast tradition at dronningen holder jul på slottet (oh ho ho) hvert år. I 2006 besluttede dronningen dog at holde jul på Fredensborg Slot, hvilket medførte store protester. En folk hardcore fans samledes foran Marselisborg og sang "Dronning - du er død for os" på melodien til 'Go West'. Kritikken blev taget til efterretning, og året efter var kongefamilien tilbage i de rette omgivelser og alt var godt igen. Som et fodboldhold der er rykket ned, men rykker op igen året efter. Ahh.

Men lad os nu være ærlige. Sommerferie og julefest. Det er simpelthen ikke godt nok til en hovedstad. Når Århus bliver Danmarks by nummer 1 forventes det at regenten bor i Århus hele året, 24-7. Inklusive sæsonkort til Comunale med plads i smørhullet mellem Bamse og Thomas Helmig.
Etiketter:
hovedstaden,
marselisborg,
nedrykning,
prins henrik,
prins joachim
fredag den 16. juli 2010
Adjøs
Dronningen og hendes følge forlader nu Marselisborg for denne gang. Århus siger tak for besøget hvor prins Henriks hund, Evita, nåede at bide en garder. Ikke nok med det, der var endda tale om sidste års vinder af Paradise Hotel. Det var tredje gang på to år at hunden bed en garder, haps!
Som plaster på såret fik garderen en undskyldning og seks flasker af prins Henriks vin. Det er det man kalder "win-win".
Som plaster på såret fik garderen en undskyldning og seks flasker af prins Henriks vin. Det er det man kalder "win-win".
Etiketter:
afsked,
argentina,
evita,
marselisborg,
prins henrik
tirsdag den 13. juli 2010
Kongeparret af Århus
Det er sommer, og dronningen bor sandsynligvis i sit sommerhus, Marselisborg. Sidst bloggen tjekkede lå kongeskibet (godt ord) Dannebrog (endnu bedre ord) i hvert fald trygt til kaj i Århus Havn.

Men som det tidligere er blevet fastslået her på bloggen, er der ét par der er det ægte royale ægtepar i Århus: Thomas og Renée. Der er dobbelt op på udseendet og ikke mindst accenten i det ægteskab. Uh! Bedst eksemplificeret i videoen til Helmigs "She's Leaving" fra 2001:
Det er så kinky. Desværre er hele nummeret ikke lagt ud på youtube, men i dette andet klip ser vi den legendariske scene hvor Thomas smadrer sin guitar for at få Renées telefonnummer. For at det ikke skal være nok får vi også demonstreret de to elskendes smukke århusianske kærlighedssprog hvor Renée blandt andet får sagt at hun jo "gør det gratis" for Thomas.
Det bliver ganske enkelt bare ikke bedre. Leve! Og hva' Helmig, ses vi til Grøn Koncert?

Men som det tidligere er blevet fastslået her på bloggen, er der ét par der er det ægte royale ægtepar i Århus: Thomas og Renée. Der er dobbelt op på udseendet og ikke mindst accenten i det ægteskab. Uh! Bedst eksemplificeret i videoen til Helmigs "She's Leaving" fra 2001:
Det er så kinky. Desværre er hele nummeret ikke lagt ud på youtube, men i dette andet klip ser vi den legendariske scene hvor Thomas smadrer sin guitar for at få Renées telefonnummer. For at det ikke skal være nok får vi også demonstreret de to elskendes smukke århusianske kærlighedssprog hvor Renée blandt andet får sagt at hun jo "gør det gratis" for Thomas.
Det bliver ganske enkelt bare ikke bedre. Leve! Og hva' Helmig, ses vi til Grøn Koncert?
Etiketter:
accent,
grøn koncert,
helmig,
marselisborg,
renee toft
Abonner på:
Opslag (Atom)







