Viser opslag med etiketten den høje. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten den høje. Vis alle opslag

søndag den 11. juli 2010

Den Høje: Højt at flyve...

Den Høje. Bare navnet er legendarisk og giver dig kuldegysninger. Køen i Skolegade, den endeløse venten for at få lov til at gå op af den lille trappe der fører til det rene slaraffenland, hvad end det så er for at synge karaoke eller bare for at drikke Ceres faj. Men det er slut nu. Læs nedenfor hvorfor.

"Ja, JEG ved ikke hvorfor!"

Værtshuset blev i 1970erne indrettet i en gammel møbelforretning, der oprindelig hed Den høje Butik, deraf navnet Den Høje. Men navnet er heller ikke bare det rene pjat. Den Høje var funktionsopdelt i tre afdelinger med en højdeforskel på hele 60 centimeter. Forskellen skyldes husets konstruktion med et forhus bygget over en høj kælder (restauranten) og en bagbygning (slyngelstuen) placeret direkte på jord.

Alt dette er dog fortid nu. Den Høje findes ikke længere. I stedet er det kommet en "bar og club for bøsser, lesbiske, bi- og transseksuelle". Den hedder GBAR og skulle eftersigende være okay. Da alle her på AITMOOS-redaktionen er trygge ved deres egen seksualitet, regner vi med at teste om baren er god ved lejlighed. Dog koster det vist nogle gange 50 kr. at komme ind, hvilket kan sætte denne test på stand-by.

GBAR, jo ta...rk

Alting har en ende, som Shubberne synger, og det er altså også slut for den Høje. Æret være dens minde.

lørdag den 28. november 2009

På druk i Århus: Skolegade


Ah ja, Skolegade. Solidt plantet i smørhullet mellem Mejlgade og Åen ligger den der, lille og smal. Lad dog ikke størrelsen narre dig, når først du har bevæget dig ned i Skolegaa' er der lagt i kakkelovnen til en regulær night of craziness. Inden for ca. 100 meter er det muligt at foretage en pub crawl hvor du kan have oplevelsen af at være i himlen, for øjeblikket efter at være røget lige lukt i helvede.

Du starter ud på Billabong som reklamerer med at være en australsk inspireret bar som spiller den fede rock. Det sidste må siges at være sandt, f.eks. overværede denne skribent engang en live-duo der brillerede med selvkomponerede numre med tekster som "Kæmpe store patter, det er no'd der batter!". Himlen, anyone? Natten er dog stadig ung og du må videre. Smut over på den modsatte side på Fatter Eskild. Hvad fatter gør er som bekendt altid det rigtige, og i dette tilfælde er fatter lig med endeløse jamsessions med happy jazz. Klientellet ligner som regel noget der kun bevæger sig udenfor når der er festuge eller jazzfestival. Glubske kaster de rødmossede stamgæster sig over den ene store Ceres fa'j efter den anden som slubres til tonerne af en rusten mandestemme der scatter løs oppe fra scenen. Alternativt er der bluesjam - i så fald helle for at spille med på 'Still Got The Blues'.

"Sca sc-sca-sca sca ba-be-du ah, yeah!"

Skulle det usandsynlige ske at du får nok af dette scenarie må du tilbage på den anden side igen, over på Den Høje. Du vil stille dig om bag i køen i selskab med forstadsteenagere fra så fjerne egne som Lystrup, Tilst og Trige. Folk står i kø hele vejen ned til åen og tyller blå cola mens de rastløse venter på at blive lukket ind. Navnet 'Den Høje' dækker tilsyneladende over at man skal op af en høj trappe. Om torsdagen er der karaoke hvor du har mulighed for at fyre den op med 'Wonderwall' (oi oi oi!). Dog er stedet tilsyneladende blevet bygget om og profilerer sig nu på at være en "cocktailbar" (?). Næste gang AITMOOS sætter fod i Århus vil dette blive undersøgt nærmere.

Højere, Århus, Højere! Høyer!

Hvis det ellers er lykkes dig at slippe helskinnet ud fra Den Høje må du, efter at være kravlet ned af trappen, pligtskyldigt videre til Escobar. Tidligere lå Færgekroen på denne adresse, en bar som nok bedst kunne betegnes som et drankersted. Her kunne man nemt risikere at få en hård, flad lussing hvis man, rent hypotetisk, bad en ung telefontalende Brian-type om at lukke døren fordi der kom kulde ind. Nu hedder stedet altså Escobar og er knap så drankeragtigt. Ikke desto mindre reklameres der med at der spilles hævi mædl og fee' døø', altså ikke lige AITMOOS' kop te. Hvis du er en spillefugl vil du føle dig godt tilpas på næste stop på ruten, Casino Bar. Her kan du hive i en enarmet tyveknægt mens du hamrer Gajolshots ned i takt med at symbolerne på hjulene drejer rundt og rundt, ligesom rummet efterhånden gør det.

Efter sådan en omgang er du sandsynligvis blevet sulten. Hvis man ellers er til den slags kan man smutte ind på Skolegades Pizzeria (jeg ved hvad du tænker, men nej, Tinas Grill lukker kl. 23.00) og snuppe sig et slice eller lignende.

David Hasselhoff har været en tur forbi grillen efter en våd aften i Skolegade

Her skal du dog passe på at du ikke vapper til andre gæsters pizza, ellers risikerer du at blive jagtet hele vejen rundt om Domkirken og tilbage igen mens en frådende mand råber "Jeg slår dig ihjel! Jeg slår dig fandme ihjel!" efter dig.

Efter det er det hjem og gemme sig under dynen mens du drømmer bittersøde delirium-drømme om Skolegade...