Viser opslag med etiketten freakshow. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten freakshow. Vis alle opslag

mandag den 29. november 2010

Jul i Århus - Nisseløb

I tråd med tidligere populære AITMOOS-klassikere som "På druk i Århus", "Guide til Århus", samt ikke mindst "Festugeminder", kommer her den sidste installation i rækken af føljetoner: Jul i Århus. Her vil bloggen sætte fokus på fænomenet jul i verdens mindste storby.

Og lad os da bare kaste os ud i det med det samme. I går var der nemlig såkaldt "nisseløb" i den århusianske forstad, Lystrup. Også kaldet "gun city". Nisser og våben? Det kunne umiddelbart lyde som noget fra The Julekalender hvor Benny truer nisserne med et jagtgevær, men det er det desværre ikke.

"Aaaah!"

Ca. 180 nissefreaks var mødt op til nisseløbet. Her følger en billedserie med nogle af de bedste billeder fra stiften.dk






»Efter en løbetur i det her snevejr trænger man da til en gang varmt at drikke,« siger en rødkindet nissepige med lyse fletninger fra LIF løb og motion.

lørdag den 21. november 2009

Julebob

Det er snart jul og vanen tro fejrer AITMOOS den i Århus. Egentlig har jeg været ret træt af denne højtid i de sidste 15 år, men efter at have set denne video har jeg fået julestemningen tilbage:



Ja tak. Jeg får lyst til at lade mit hår gro langt og glat, jeg får lyst til at købe den X-Mas julekalender jeg så i Netto for nylig - en ramme med 24 X-Mas juleøl, en til hver dag op til juleaften - og drikke dem på én gang, i ægte chokoladekalenderstil. Faktisk minder klippet mig om engang til en jule-Club Drive på Musikcaféen hvor der blev spillet "mus", kastet med pebernødder og hevet julepynt ned til den store guldmedalje. Skåååål.

Skål i Blå Julecola

onsdag den 23. september 2009

Danmarks bedste fan?

Ja ja. Det skal da ikke være nogen hemmelighed at AITMOOS nok drejer sig om Århus - men det er en (ugengældt?) kærlighed på afstand, i og med at bloggen har hovedkvarter i Dronningens København. Dette har betydet et noget anstrengt forhold til det falske "byens hold" - FCK - med dets nedre C, Løven Leo, stramme trøjer, Horse Pub osv. Så hvorfor skal jeg nu også inficere bloggen for alle der elsker Århus med den slags københavnersnak?

Selvom man holder med FCK kan man vel et eller andet sted godt være en flink fyr. Og af og til møder man da også et par fulde FCK'ere i byen der tror de kan teksten til "Stolte AGF". Dog mangler jeg at møde dét menneske med FCK-relation jeg allerhelst vil møde. Og nej, det er hverken Don Ø, Jokeren eller Brian Mikkelsen. Han er lige her, i klippet nedenfor. Efter ca. 14 sekunder, efter at Ålborg-taberen Silberbauer har spillet på kødfløjte ud til publikum.



I hvad der bedst kan betegnes som en lykkerus står han der, alene, med langt, tyndt rødt hår, bag målet hos de såkaldt "hardcore" fans fra Horse Pub. Med en næsten tom fadøl ryster han voldsomt på hovedet med lukkede øjne mens han taktfast fører sin knyttede højre næve op og ned og op og ned, samtidig med at han vrikker med hofterne som var han Elvis.

Her kunne være indsat en "sjov" billedtekst - men på den anden side siger et ansigtsudtryk mere end 1000 ord

Men hvem er denne mand? Sidder han bag skærmen og følger bloggen i smug mens han hungrer efter flere anekdoter fra Århus? Hvis du læser med, ærede FCK-fan, så kontakt AITMOOS og vi sponsorerer gerne en tur i Parken med fadøl osv. Bare du lover at juble på samme måde når FCK scorer. Nyd ham også gerne i slowmotion her.

tirsdag den 8. september 2009

The Glorious Beatles Circus Show

Århus. Festuge. Beatles. En kombination som burde være enhver Århus- og musikelskers våde drøm. I 1994 blev drømmen til virkelighed. Med populære stjerner som Michael Falch, Michael Bundesen fra Shu-bi-dua, Dodo samt ikke mindst den på alle måder bizarre new-age freak Majbritte Ulrikkeholm, var det højt profilerede The Glorious Beatles Circus Show en af festugens helt store satsninger det år. Et kæmpestort cirkustelt slået op ved amfiteatret ved Musikhuset dannede ramme om arrangementet hvor ovennævnte artister skulle nyfortolke de elskede Beatles-klassikere for det århusianske festugepublikum.

Fans rejste til fra nær og fjern - fra Thyregod til Tokyo. Jeg, Gl. Egå, var i en alder af ca. 12 år imidlertid noget skeptisk over for denne sammensætning af cirkus og Beatles, for slet ikke at tale om udvælgelsen af sangerne. Men en god ven, lad os bare kalde ham "Jens", var inde og se et af de 10 shows og gav dagen efter en fyldestgørende reportage. Sangene var radikalt omarrangeret og efter en måske 4-5 numre rejste en mand sig op og råbte: "Så spil da for helvede sangene ordentligt!", hvorefter han udvandrede. Det var mere eller mindre aftenens højdepunkt. Protestantens holdning blev i udbredt grad delt af anmelderne, og showet er da også gået godt og grundigt i glemmebogen. Ud fra hvad jeg kan huske fra et indslag fra TV2 Østjylland var det godt det samme.

Bondesen, Falcon, Majbritte og Dodo - "I am the walrus, goo goo g'joob!"

The Glorious Beatles Circus Show

Ti koncerter under Århus Festuge
Telt ved Århus Musikhus
Dir.: David Firman
Sol.: Michael Falch, Michael Bundesen, Dodo,
Majbritte Ulrikkeholm. Kor, dansere og artister.