Viser opslag med etiketten greatest hits. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten greatest hits. Vis alle opslag

mandag den 26. januar 2015

Drømmeparabol

Vi har alle sammen siddet en melankolsk, tømmermændsramt eftermiddag og lyttet til "Málaga" med bloggens og Aarhus' helt nr. 1, Helmig, og tænkt, "hvor mange gange i træk er det tilladt at lytte til den sang, før det bliver for meget"? Svaret er selvfølgelig "mange", og derefter har man tænkt videre, "hvordan skriver man så godt et nummer? Det er jo ufatteligt"! AITMOOS bringer dig fortællingen om, hvordan Aarhus' "Wonderwall" kom til verden.


Sangen blev født en aften, hvor Helmig sad og så fjernsyn, og der kom billeder fra Málaga i skumringstiden frem på skærmen.

- Der sad jeg i stuen med min guitar, og så kom temaet bare op, det var som om det passede til billederne: ”Så godnat Málaga, du du du du du…”

- Jamen, så godnat, da.

- Det blev en lidt drømmende tekst om de steder, jeg har været, og de stemninger, jeg var i. Når jeg synger ’jeg ligger i min drømmeparabol’, så har jeg stadig ikke helt styr på, hvad fa’en det egentlig betyder. Men den skrev sig på den måde, og så måtte jeg jo tage det for gode varer, siger Helmig til websitet med det tillokkende navn, solkysten.eu (tydeligvis opkaldt efter Den Permanente).


- Da jeg sad på afstand og skrev ”Málaga”, kunne jeg mærke, at det er i Aarhus, det startede for mig, og bevidsthedsmæssigt er det nok også her, det slutter. Her er jeg fra, og det er dybest set også her, jeg hører til. Men jeg er stadig et rejselystent menneske.

 
Tak for sangen, Thomas. Fandme tak, skal du ha'.

torsdag den 20. marts 2014

Her er dit liv - Poul Krebs

AITMOOS vil gerne bringe en uforbeholden undskyldning. I bloggens lange levetid har vi ganske enkelt overset, at Poul Krebs var fra Aarhus. Det er skandaløst! På talrige opfordringer (1 styks) kommer derfor her et indlæg som en slags plaster på såret. Forbered dig på at møde manden, du ikke vidste var fra Aarhus: Krebsen.

- Kom me'et

Poul Krebs er opvokset i det sorgløse Aarhus Nord, hvor han i sine unge dage angiveligt var en talentfuld håndboldspiller på Skovbakkens førstehold. "Med dette hold deltog Krebs bl.a. i Europa Cuppen," som det tørt konstateres på Wikipedia.

Det var dog ikke som håndboldspiller, at Krebsen skulle finde sin lykke, men derimod i musikkens verden, hvor det folkelige gennembrud kom med albummet "Små Sensationer" i 1995. Hvem husker ikke at sidde og se musikprogrammet Puls, hvor der nærmest dagligt blev vist videoer med manden med det modne publikum, selvom det var et ungdomsprogram. Sange med mundrette titler som "Sådan nogen som os", "Johnny han var lige ved at blive sindssyg" og ikke mindst bangeren "Morrison, Dylan og Elvis".


"Kan ikke glemme det nummer. Vil høre det igen!", er der så sent som for nyligt blevet sagt om dette nummer

Denne signatur havde fornøjelsen af at gå på skrivekursus på Aarhus Daghøjskole med noget så sjældent som en jævnaldrende Krebsfan tilbage i 2001. Vi kunne jo kalde ham "Kasper". "Kasper" skrev engang en beretning, hvor han alene var taget den lange vej fra Odder, hvor han boede, til Samsø for at opleve et velgørenhedsarrangement, som Krebsen deltog i. Det drejede sig om projektet med det beskedne navn Showstars, hvor musikere og film- og fodboldstjerner mødtes og spillede musik og fodbold. Vi snakker altså gutterne fra EM 92, drenge: Schmeichel, Piechnik, Høeghen, Laudrup osv. Musikerne? Krebs, Falch, Amin Jensen, you name it. I "Kaspers" levende beretning kunne man høre, hvordan Amin Jensen gik over og købte to hotdogs midt under kampen, mens hans stod på mål. Målet var tomt! Det er humor på højt plan, det er show og det er stars.

Falch (til Mads Mikkelsen): - Kom lii' og læg dig ...
Mads M (tænker) - ...
Krebs (tænker) - Ja tak!
Rystende stærkt billede fra Showstars

Showstarz

Krebsen - eller er det Ian Brown? - klar til at være en ægte showstar

I 2011 fik Krebsen opfyldt en mangeårig drøm, da han indspillede det engelsksprogede album "Magnolia Dreams". Han tog dog ikke navn til sit engelske navn Poul Crayfish, som Henning Stærk ("Henry Strong"), endda Krebsens tidligere korsagner, og Esther Brohus ("Esther Bridgehouse") ellers tidligere har haft succes med. Måske havde et sådant navneskifte betydet, at Gaffa havde været mere rundhåndet med karaktergivningen. Nu blev det så til 3 stjerner ud af 6, men som man kan se fra kommentarfeltet, var det ikke noget, Krebsens fanskare lod sig mærke af:

Nynne63 giver albummet "6 stjerne" - og jo, hun HAR hørt hele albummet! 

Men der kom også nye fans til:
  
fjoggedelic glæder sig til at høre albummet, efter at have været skeptisk i starten (vi husker her, at Krebsen har udgivet et album ved navn "Usund Skepsis"), men han er også kun "stegen på Krebs toget" efter det sidste album

Krebsen hygger sig i sit studio på Samsø, hvor blandt andet Popstars-vinderne, Jon og Eye-Q, har indspillet deres materiale. I de senere år er Krebsen begyndt at sporte et mere "indie" look, med hat og kraftige briller, hvilket får ham til at minde en lille smule om hans ven, Falchen, som også er en ven af bloggen.


Det er for vildt, at Poul Krebs er fra Aarhus. Vildt! AITMOOS vil gerne foreslå, at Poul Krebs samler alle sine venner og laver et gedigent rockalbum, som han kalder "Krebsens Vennekreds". Værsgo, Poul. Du læste det her først.

- Godt råd, AITMOOS. Jeg ta'r det med på vejen.
(Vi hører den lige igen)

 

fredag den 31. januar 2014

Thomas Helmig: Fugleflugt Live:Vild Med Dans Finalen 2013

Stærkt. Lige at tage tempoet, akkorderne og delvist melodien fra sit første og største hit. Dog ikke reggaerytmen, nuvel. Og så den dans. Den dans! Her på AITMOOS-redaktionen har vi gåsehud, men vi er ikke sikre på, hvorfor. [Klik her for at se videoen]



Prøv lige at synge "Det' mig, der står herude og banker på" under omkvædet. Hva'? Hva'? Helmig, for satan... "Tak for sangen, pænt farvel". Tilbage til den psykedeliske periode, tak.

tirsdag den 29. maj 2012

Thomas og Steffen

Rolig nu. Jævnfør overskriften er der ikke tale om, at den rygskadede landsholdsmålmand, Thomas Sørensen, skal erstattes af AGF-keeper Steffen Rasmussen, bedre kendt som Slowhand.


Ikke desto mindre er der tale om en opsigtsvækkende nyhed. AITMOOS har tidligere berettet om, at Helmig og A.G. blev venner igen ovenpå den famøse Wig Wam-skandale. Nu er der imidlertid en musikalsk nyhed, der har sat chokbølger gennem Aarhus.

- Større end Helmig og A.G.? Surely you must be kidding.

Thomas Helmig og Steffen Brandt. De eneste eneste to. Konger af Aarhus. Musikalske legender. Kan vi finde på mere? Du ved allerede nu, hvad det drejer sig om. Helmig og Brandt danner et regulært all-star-band. Ikke overraskende er det en melding, der har sat AITMOOS-kontoret i en tilstand af eufori.
 
 "Nu hvor du har Brandt mig af..."

Koncerten, der finder sted i forbindelse med Festugen d. 30. august, vil bestå af en blanding af nye og ældre numre fra Helmigs og Brandts bagkataloger. Udover at det er svært at forestille sig, hvordan det rent faktisk skal foregå, er det en tanke, der giver hidtil uanede mængder af ståpels. Bare det at tænke på alle de underspillede jokes der vil komme fra scenekanten.

- Bad luck, Tina, jeg tager chancen med Helmig i stedet.
- Ej okay, hvor noller. Kan du så ikke lige give mig Michael Falchs nummer?

Hvorvidt AITMOOS rent faktisk vil befinde sig til dette arrangement, er dog mere end tvivlsomt. Som så mange andre ting her i livet, og især når det drejer sig om Aarhus, er forventningens glæde som regel den største. Ikke desto mindre er der vel tale om det største musikalske samarbejde i Aarhus nogensinde, og over en bredere kam, det stærkeste all-star-band siden Travelling Wilburys. Tag vare på hinanden, boys.

tirsdag den 15. maj 2012

Sange om Aarhus

Som den dedikerede læser af AITMOOS (og findes der andre?) vil vide, har bloggen gennem flere år kørt den succesfulde artikelserie, Festugeminder. Her har du kunnet læse om Boblen, inkaerne på Strøget og ikke mindst Kondombussen. 


- Slurp, slurp, åhh, jeg labber Festugeminderne i mig

Det kan godt være at 2012's festuge først finder sted den 31. august til 9. september, men allerede nu er forberedelserne til den skelsættende begivenhed i gang. I år kan man nemlig opleve en koncert, hvor de 12 bedste sange om Aarhus bliver opført under titlen 'Den store aarhusianske sangbog'. I nye versioner, vel at mærke. Det skriver Politikens hjemmeside i hvert fald. Arrangementet er tydeligvis inspireret af den succesfulde opførelse af The Glorious Beatles Circus Show, der som bekendt ville gået over i glemslen, hvis det ikke var for AITMOOS



AITMOOS tager gerne æren for at være inspirationskilde til dette arrangement, som naturligvis kun kan ende i en bragende fiasko. Held og lykke med det, Aarhus Festuge. Her kan du stemme på de ikke mindre end 43 sange, som Politikens anmeldere har nomineret til at være den bedste Aarhus-sang nogensinde.  

torsdag den 15. juli 2010

Guide til Århus: Latinerkvarteret

Latin er andet og mere end musikken til den irriterende intro til den irriterende serie om de irriterende veninder i Sex & The City. Ud over at være et tabt sprog har det også lagt navn til et af de mest berømte kvarterer i Århus: Latinerkvarteret. Når du går rundt og shopper dernede kan du ligefrem høre latinrytmerne fra de højhælede sko der rammer brostenene.


Rygtet lyder at kvarteret fik sit navn fordi folk latin-dansede rundt når de gik på de glatte brosten - dette rygte har bloggen dog ikke kunnet få bekræftet.

Faktisk er kvarteret den ældste bydel i Århus. Endeløse caféer og butikker med brugskunst, designertøj... Lædersmeden, Sophies, Soho, Badstue Rock, Café Jorden, Café Carlton... en regulær århusiansk greatest hits! (inklusive obskure b-sider).

Midt i kvarteret ligger dets omdrejningspunkt, Pustervig Torv. Her står hermafroditten Madam og holder øje med århusianerne. Kunstværket er provokerende, det er tankevækkende... dét der; dét er fantasi!

Skal jeg blive opstemt eller...? Hele min seksualitet sættes på prøve med dette grænseoverskridende kunstværk

Så hvad enten du er på udkig efter lidt nyt til garderoben, brugte cd'er, lædervarer eller bare vil promenere og vise dig frem for de andre århusianere, så er det her det sker. Latinerkvarteret har simpelthen det hele.