Viser opslag med etiketten dronningen. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten dronningen. Vis alle opslag

mandag den 8. december 2014

AITMOOS-julekalenderen: 8. december


- Åhh ja, det er en vittighed, som Vi holder meget af, og som Vi fortæller hvert år, når Vi holder jul på Marselisborg.

onsdag den 1. juni 2011

Århus i hjertet

Der er netop kommet en bog om Aarhus. Bogen hedder "Århus (sic) i hjertet" og har tilsyneladende samme udgangspunkt som AITMOOS. En perlerække af aarhusianske kendisser, som bloggen tidligere har omtalt, er med i bogen, for eksempel Jørgen Leth og Renee Toft. Ja, faktisk kunne man mistænke forfatterne bag bogen for at have hugget idéen fra AITMOOS:

"Jeg gør meget ud af at fastholde mig selv som århusianer, selv om jeg nu bor i København, og jeg synes, at alt med Århus er fedt," fortæller TV 2s krigsreporter Rasmus Tantholdt til bogen. Det lyder som noget vi har set før på bloggen, men lad det nu ligge.

- Hmmm....

Her på redaktionen har vi ikke læst bogen (faktisk har vi ikke engang fået tilbudt et gratis eksemplar), men ifølge denne artikel fra stiften.dk er bogen i høj grad værd at læse:

"[...] bogen, om hvilken det kun kan siges, at en pris på 299 kroner forekommer meget billigt for så spændene (sic) portrætter og meninger".

Flot skrevet, som en boganmeldelse fra 7. klasse. Gratis reklame, anyone? Også Dronningen er med i bogen, hun fortæller at hun tager til Marselisborg Slot så ofte, som det overhovedet kan lade sig gøre.

"Vi er her i det hele taget så meget, vi kan nå. Og holder meget af det. Jeg glæder mig hver gang, når vi begynder at tælle ned til, at vi skal af sted til Århus," siger dronning Margrethe til bogen.

Hmmm...


"Bogens portrætfotos er samtidig i særklasse. Hver enkelt person skildres på fotosiden eksklusivt særegent, hvilket vel sagtens må være ideen med genren".

AITMOOS vil lade det op til sine læsere hvorvidt de skal læse denne bog. En bog der har "Århus i hjertet" er selvfølgelig velkommen i AITMOOS' hjerte.

Jørgen Leth tænker: "Arh, så vil jeg nu hellere læse AITMOOS, simpelthen"


mandag den 6. december 2010

Jul i Århus - Dronningen

Som bloggen tidligere har omtalt, så har det siden 1969 været en stolt tradition at Dronningen holder jul på Marselisborg Slot. Julegudstjenesten bliver om muligt endnu mere højtidelig når Dronningen møder op i sin pelsfrakke til sene gudstjeneste i Århus Domkirke. Som bekendt droppede Dronningen Århus i 2006, men klog af skade faldt hun til patten året efter og kom tilbage til Århus.

- Oh, godt vi nåede at få træet op inden Dronningen kommer!

Nu er den dog gal igen. Dronningen ditcher simpelthen Århus. I stedet holder hun jul hos prins Jokke på Schackenborg i Møgeltønder, eller "næsten Tyskland" som det hedder sig.

- Ha hah, ta' den, Århus. Først vinder jeg Classic Race, og nu kampen om julen. Triumf!

- Tag det ned igen. Dronningen kommer ikke alligevel...

Hvad bliver det næste? At bloggens læsere holder jul på Fyn?

- Og jeg som troede vi skulle i byen...

fredag den 26. november 2010

Kunst-ig Ceres Royal

Du kan lide Ceres. Du elsker kunst. Du er vild med at byde på auktioner. Hvorfor ikke slå tre fluer med et smæk? Ceres sælger ud af arvesølvet i form af sin samling af møbler, kunstværker og samlerobjekter som bryggeriet har fået skrabet sammen i de 150 år det lå i Århus.

"Kunstgenstande? Det må vi vist hellere fejre med en Ceres"

Ceres' kunstskatte dækker over sofaer og lænestole af Børge Mogensen, Ole Wanschers konferencemøblement fra direktionslokalet, Hingelberg sølv, PH-lamper og smukke sifonflasker. Fine sager. Det som dog virkelig får bloggens blod op at koge er det sølvtøj med Ceres-monogram som bliver udbudt. Ganske enkelt et must i ethvert århusiansk hjem.

Auktionens dyreste værk er maleriet 'Queen Margrethe II', som er malet af en vis hr. Andy Warhol og vurderet til den svimlende sum af 75.000 kroner. Maleriet er så at sige selve legemliggørelsen af Ceres Royal.

"Ihh, så meget havde jeg alligevel aldrig troet man kunne få for et af mine malerier"

Da det forlyder fra pålidelige kilder at formanden for AGF's fanklub har skiftet sin rustikke Ceres Royal kasket ud med en nissehue med rottehaler, kan det være at den gamle, uvurderlige kasket også bliver udbudt til auktionen? Det ville i så fald være en uhørt stor gestus. Dog er det tvivlsomt, da formanden, som man kan se, har lavet en "omvendt Pyrus" blandet med en "Kandis"; man kan således ane den gråsprængte kasket inde under nissehuen.

Nuvel!

"Yo, go' stil dér, formayn"

AITMOOS byder dig: byd.