Viser opslag med etiketten mindreværdskompleks. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten mindreværdskompleks. Vis alle opslag

tirsdag den 8. marts 2022

Rest easy, isenkræmmer

Redaktionslokalet på Stiften en onsdag formiddag. Stiften-koppen er halvt fyldt med lunken Peter Larsen-kaffe. Der er stille. En journalist sidder halvhjertet og bladrer Aarhus Onsdag igennem. Og så pludselig: Journalisten spytter den lunkne kaffe ud af munden og stirrer vantro ud i redaktionslokalet: "Hva' satan?! Schouby?! Har du hørt det? Isenkræmmeren på Trøjborg lukker!"


Efter 91 år lukker isenkræmmeren, som AITMOOS (naturligvis) allerede beskæftigede sig med i 2010, da vi bragte den vel nok definitive guide til Trøjborg, hvilket medførte udokumenterede påstande om nethandel, dårligt arbejdsmiljø og mobning i kommentarsporet. Samt en ivrig robot, der ville elske at gå til Trøjborg. Ild i bloggen!


I stedet rykker der angiveligt en "international kæde" ind. Lige hvad Trøjborg mangler. Slut med at bruge dine surt tjente lommepenge på en julegave til din syv år ældre kusine, som, når hun pakker den Disney-porcelænsfigur til 80 kroner (det svarer til 128 kroner i dag ifølge oldmoney.dk), som du gerne selv ville have haft, ud, slår en hånlatter op og udbryder: "Hvad skal jeg bruge den til?" I stedet kan du nu sikkert bruge de 80/128 kroner på en lunken café latte eller på en slatten Fruit of the Loom t-shirt lavet af slaver i Bangladesh. Trøjborg bliver aldrig det samme igen. Sæt de mange dannebrogsflag, der vajer over butikkens monumentale facade, på halv, og afspil absurd højt sørgemusik i halvtagets indbyggede højtalere. Sov godt, isenkræmmer.

fredag den 1. juni 2012

Mindreværd

På AITMOOS-redaktionen har vi altid haft et anstrengt forhold til det opreklamerede had mellem Aarhus og København. Måske er det præget af den betingelse, at hovedkontoret befinder sig i den noget triste, sydlige del af Havnen, men let's face it: Københavnerne er fucking ligeglade med, hvad aarhusianere synes om dem.

- Jeg er fucking ligeglad, mand.

Det faktum stopper dog ikke det trættende og uklædelige mindreværdskompleks, som mange aarhusianere har over for København. Bevares, det er ingen hemmelighed, at AITMOOS af flere omgange har lobbyet for at Aarhus burde være Danmarks nye hovedstad, men det bunder netop i, at København er så overvurderet. På samme måde overvurderer folk fra Aarhus København qua deres misundelse. Freud ville være godt tilfreds.

- Det er åbenlyst at aarhusianerne lider af basal penismisundelse i forhold til København

 Nu får dette tilfælde af sure rønnebær endnu en dimension. Teatret på Svalegangen laver simpelthen en forestilling, der hedder "Vi hader København", der er en "forestilling til alle de, der også har fået nok af de oversmarte storbyhoveder, der tror, de er så kloge," skriver aoa.dk. I guder.

- Eeeh mand, fuck dig selv, Don Ø, mand. Jeg går på Waxies.

"Her tales der lige ud af posen med en hyldest til landet og provinsen i det endegyldige opgør med storbyens smagsdommeri. Skuespillerne drukner kaffelattetyranniet i frisk fadøl fra hanen og udbringer en skål for bonderøven. Vor tids sande helt...," skriver omtalen. Bonderøven?? Hvad har det med Aarhus at gøre? Den forestilling burde være opført i Randers. Pinligt, Aarhus. Er der i øvrigt stadig folk, der drikker café latte? Forbindes det stadig med Det Radicoole Venstre, som peakede i 2005? Det er jo heller ikke så længe siden. Som prikken over i'et blev artiklen om opgøret med "kaffelattetyranniet" ledsaget af følgende annonce:


Men okay, man kan sikkert heller ikke få en latte på Siegfreds Kaffebar. Flot, Aarhus.

onsdag den 16. maj 2012

Den bedste nyhed, der aldrig var


... "Hvis altså de ikke må sige København". Jamen, det sætter jo alting på plads. Tak til stiften.dk for denne stærke historie. Og ikke mindst, tak til Peer H. Kristensen, direktør for VisitAarhus, for denne kommentar:

»Folk plejer at grine, når jeg siger det, men jeg mener faktisk, at Aarhus er Skandinaviens Barcelona. Der er både skov, havn og strand i byen, og så har vi et meget stemningsfyldt latinerkvarter,« siger Peer H. Kristensen.

Jo tak. AITMOOS griner også.


Handler i virkeligheden om Aarhus, og burde derfor nok være nomineret til at være den bedste Aarhus-sang nogensinde

mandag den 8. august 2011

Store Robert, lille Aarhus

Det er ingen hemmelighed at Aarhus længe har lidt af mindreværdskomplekser i forhold til København. Jooooh - det passer altså. Det er et kompleks som AITMOOS har forsøgt at komme ud over, blandt andet i forbindelse med kampagnen for at gøre Aarhus til Danmarks nye hovedstad, men indtil videre er det altså forgæves.

Nu kommer der så endnu et eksempel på dette mindreværdskompleks. Opførelsen af "Store Robert" nede på Aarhus Havn. "Jamen, Store Robert", tænker du. "Er det ikke butikken på Valby Langgade som sælger tøj til mænd med usædvanlig meget pondus?". Jo, er svaret. "Der hvor Nik & Jay købte deres bukser så store, og så baggy tøj, at de blev kaldt for stofmisbrugere?". Du har helt ret. Selvsamme sted.


Reelt er der tale om en 72 meter høj skulptur, højere end Rundetårn og lige så høj som Frihedsgudinden. Men hvad har det med mindreværdskomplekset over for København at gøre? Jo, nu skal du høre. København har tidligere sagt nej tak til projektet. Her, godt tre år efter, siger Aarhus så "ja tak". Er det Aarhus værdigt, at sige nej til levningerne fra Københavns storbydrømme? Er det godt nok til til "Verdens mindste storby"?

Lille udgave af "'Store Robert"

Kom nu, Aarhus. Som om det ikke var nok at indføre A-busser ligesom i København. Hvad bliver det næste? At man laver et fodboldhold der hedder FC Aarhus? Nåh, nej...