Viser opslag med etiketten tangkrogen. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten tangkrogen. Vis alle opslag

torsdag den 20. oktober 2011

Det Røde Hav

På det seneste har aarhusianerne måttet gnide sig hårdt i deres øjn når de gik tur ved stranden. Vandet havde et rødligt skær. "Er det maling? Er det blod? Er en hval igen strandet i Aarhus Bugt, og ligger nu og bløder, som når grønlænderne dræber hvaler?" Ja, man kan forestille sig mange uhyggelige ting, her hvor Det Røde Hav er kommet til Aarhus. Nu viser det sig dog, at der blot er tale om en alge:

- Ooohh ja, det kalder på en dukkert, og så en is ved Den Permanente!

"Det viser sig at være algen Ceratium Lineatum, der ikke er kendt for at være farlig," siger Kaj Vestergaard, sagsbehandler hos Natur og Miljø, til Aarhus Stiftstidende. Algen ses som en rustrød bræmme flere steder langs kysten og flytter sig rundt afhængig vind- og strømretning. Den er blandt andet set langs kysten ved Ajstrup, Norsminde, Studstrup og ved Tangkrogen. Lidt skuffende. Der er helt sikkert en del der havde glædet sig til at se Moses komme forbi at dele vandet. Det hører sig ligesom til når det nu er Det Røde Hav.

- De-e-el dig, Røde Hav i Aarhus Bugt. Del dig hele vejen over til Kalø Slotsruin!

Størstedelen af de mennesker der har fået øje på det røde havvand har dog sandsynligvis stillet sig selv det mest åbenlyse spørgsmål: "Tripper jeg?" De fleste har spurgt sig selv om det mon var flashbacks fra de syretrips, som de tog dengang i 1991 ude ved Moesgaard. Som Huxley på meskalin i 1931.

- Or you and I sitting here on an enormous ship in the Red Sea. De-e-el dig, Aarhus Bugt!


lørdag den 30. oktober 2010

Guide til Århus: Tangkrogen

Hvor går du hen når du vil til Rock Show, Grøn Koncert, Kræmmermarked eller i cirkus? Svaret er Tangkrogen. Denne grønne plet som ligger på vej ud mod Marselisborg. Hvis der finder en større udendørs begivenhed sted kan du godt regne med at det er her det sker.


Grunden har kunnet præsentere alt lige fra en mut Bob Dylan i Open Air 1996 til en manisk, kokainpåvirket Robert Hansen der løb rundt på fra den ene ende af pladsen til den anden med en hund ved sin side. Han løb og han løb og han løb rundt og interviewede århusianske børn der var imponerede over hans energiniveau og nærmest overmenneskelige kræfter. Det var i børneprogrammet SommerSummarum.

"Årh, skal lige ligge her og hvile mig lidt på Tangkrogens kølige græs..."

Det er ikke kun en dopet Robert H der har løbet rundt her. Hvert år starter og slutter Marselisløbet herfra, og tusindvis løber rundt i skovene mens de desperat prøver at drikke af det lille plastickrus med Faxe Kondi der er stillet frem.


Undertegnede har kun løbet det én gang - der så jeg til gengæld også en mand ligge livløs på skovstien og blive forsøgt genoplivet, men forgæves. Han døde med løbeskoene på.

Som sagt er der ofte cirkus på grunden. Når man går forbi en sommerdag kan man nyde tonerne fra klovnemusik og duften af halm og elefantlort. Så ved man, man er på Tangkrogen.


Et cirkus der dog ikke er velkommen der, er Cirkus Nemo. I år blev det forvist til Mindeparken, og næste år er der slet ikke plads til det nogen steder. Ikke engang på Bispetorv, som jo ellers har gode erfaringer med store telte. »Hvis vi ikke kan være nogen af stederne, kan det ende med, at vi slet ikke kommer til Århus. Det vil være katastrofalt for min forretning og vel også lidt synd og ærgerligt for Århus,« siger cirkusdirektør Søren Østergaard til Stiften.dk. Han har AITMOOS' sympati.

mandag den 28. juni 2010

Prins Easy Rider II


Sådan. Prins Joachim viste sig som den sande Kongen af Århus som vi alle vidste han var. I en sand magtdemonstration vandt han årets Classic Race ved Tangkrogen i sin Ford Lotus Cortina. Vi sender bolden videre til Stiftens reportage:

"Prinsen var rød i kinderne som efter en ildebrand ovenpå det hektiske ræs. Vennerne og hjælperne tryllede bagefter en flaske champagne frem fra et eller andet sted i det kongelige garagetelt. Selvom mange tilskuere stod udenfor teltet og kiggede på, holdt det ikke vinderen fra at vise sin oprigtige stolthed over sejren og sin kærlighed til prinsesse Marie, der fik kys og kram med champagne-bobler".

Bravo, monsieur! Vi ses på den Høje eller Heidi's Bier Bar.