Viser opslag med etiketten århus. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten århus. Vis alle opslag

tirsdag den 2. marts 2010

Århus - Danmarks nye hovedstad

Den er god nok, som papegøjen i Supercarla siger. Ifølge denne artikel vil Århus om få årtier have halvanden million indbyggere og dermed udkonkurrere København fuldstændig. Området er blevet Danmarks vækstområde nummer 1 efter Finanskrisen og vi har allerede set at folk er begyndt at vende snuden tilbage mod Århus i form af Martin Jørgensen og rapperen Johnson.

Landets sande hovedstad. Aarhus.

Her på bloggen er vi jo som bekendt ikke bange for at tage glæderne på forskud så vi vil gerne appellere til landets politikere om at gøre det officielt at Århus er Danmarks nye hovedstad. Det manglede da bare. Nu har København jo sin egen kendingsmelodi i form af den irriterende 'Wonderful Copenhagen'. AITMOOS vil gerne nominere 'Århus' (slet og ret) med Jøden til kendingsmelodi (selvom der er en lille fejl i omkvædet, men hey).


Aarhus in the middle of our street!

søndag den 28. februar 2010

C.C. Kiosken

Busgaden. Hvor mange gange har man ikke stået der og ventet på bussen. Betragtet alle de andre mennesker der venter på bussen. Fået nederen på over at se bussen komme, helt fyldt op: "Neej, nu skal jeg stå op hele vejen hjem".

Der er dog én ting der kan forsøde ventetiden i den mærkværdige overdækkede gade. City Center Kiosken, bedre kendt som C.C. Kiosken. Hvor mange gange har man ikke stået der og talt sine småpenge for at se om der kunne blive til en pakke Lakrisal eller en pose Mågeklatter ud over den snoldede busbillet. Hvor ofte er man ikke blevet stresset af indehaverens høje tempo og hans kommandoer på cirkusdansk: "Ja, dig der, hvad skal du have min ven, hurtigt, kom nu, min ven".

Denne bus stopper lige ud for C.C. Kiosken.

Så lille en kiosk, men så stort et udvalg. For stort, vil nogen måske sige. Kombinationen af den energiske kioskmand og det faktum at din bus kan komme hvert øjeblik det skal være gør at du skal tænke hurtigt. Ellers bliver kioskmanden sur og du når ikke bussen, øv!

Åh ja, tag en tur i dobbelt-C næste gang du skal med bussen fra Busgaden. Så bliver du i sandhed en C.C. Rider.

tirsdag den 16. februar 2010

Hvaaa' saaaaatan!


Du kender det godt. Du kommer gående inde i midtbyen, alene. Vandrende hvileløst rundt i Århus' gader. Måske har du krydset telefontorvet og gået igennem den lille port der fører ud til Strøget. Du drejer til højre og går forbi BR-butikken. Som du går der, stille og fredeligt i dine egne tanker, hører du lige pludselig en stemme. En stemme du absolut ikke ønsker at høre lige nu.

"Hvaaa' saaaaatan!" Stemmen kan tilhøre hvem som helst. En fra din gamle folkeskole (sandsynligvis parallelklassen), en fra din gamle ungdomsuddannelse eller en irriterende person du bare altid mødte til fester eller i byen før i tiden. Det eneste du er klar over er at det er en person du bare ikke gider at tale med lige nu. En person du intet har til fælles med. En person der er indbegrebet af din diametrale modsætning i form af en frisk fyr fra Århus. Men bordet fanger og du er nødt til at reagere på tilråbet. Åhh.

"Neeeej. Ham gider jeg bare ikke snakke med"

"Hey," svarer du mens du prøver at mønstre bare en eller anden form for entusiasme. Hvorfor gik han ikke bare videre eller nikkede 'dav' eller sådan noget? "Hvad så, kører det?!!" spørger stemmen dig. Hvad skal man sige? "Jaeh, det går okay." "Bare sådan stille og rolig?" bliver stemmen ved. ("RoligT", tænker du, "stille og roligT!") "Jaeh, der er ikke så meget". Stemmen kan nu godt fornemme at I intet har til fælles og at du ikke gider. Du gør da heller ikke noget for at skjule din attitude. "Nå okay. Nå, men øh... vi snakkes!" siger den så. "Yes, vi ses," siger du med tydelig lettelse og går videre. I ren panik går du måske ind i en FONA eller Matas, stadig rystet over mødet med stemmen. Men det er for sent. Stemmen har ødelagt din dag. Der er ikke noget at gøre. Du går tilbage til Busgaden, sætter dig ind i bussen og kører hjem.

"Nej, lad mig komme hjem herfra. Hjem og høre noget rock jeg kender"

tirsdag den 12. januar 2010

Servicemeddelelse

AITMOOS bringer en servicemeddelelse:

Advarsel: Livsfarlig heroin i omløb

Som det fremgår af artiklen skulle der være usædvanlig stærk heroin i omløb i Jægergårdsgade. Så skulle du, kære læser, være blevet deprimeret over AGF's ageren på transfermarkedet og derfor lade dig friste af bloggens tidligere artikel om at være på druk i Jægergårdsgade til på mere end én måde at tage en tur på "Den Hvide Hest", så tænk dig lige om en ekstra gang, okay?

torsdag den 24. december 2009

Jul på Strøget i Århus

Skulle der være nogle af bloggens læsere der er i den uheldige situation at de ikke er i stand til at være i Århus i julen kommer her en lille mundsmag: Julelys, brændte mandler og MGK-jazz på Clemens Bro. Glædelig jul, Århus!



P.S. Hvad siger damen efter ca. 50 sekunder? "Goddag..." - hvad? Er der mon tale om en særlig århusiansk dialekt som AITMOOS ikke kender til?

torsdag den 27. august 2009

Guide til Århus 1


Vi kender det alle sammen. Du er taget en tur ind til byen, måske med 58’eren, måske med 56’eren. Nu vandrer du hvileløst rundt i en døs. Hvor skal du gå hen? Du har været i Badstue Rock og flippe gennem deres brugte cd’er. Du har beundret Hermafroditten på Pustervig. Du krydser Lille Torv mens du forgæves forsøger at gemme dig for sælgerne fra Amnesty International. Overvejer at gå ned forbi Åen, men det er som om at Vadestedets magi er forsvundet siden du var teenager. I stedet går du op gennem Clemensstræde. Du kan få dig en øl inde på Cockney Pub eller en vaffel på Underground? Men nej.

Det du er interesseret i er det måske mest eksotiske sted i Århus: Fatme. Stedet hvor du kan købe partisantørklæder i alle regnbuens farver, en stribet indisk bondeskjorte eller måske ligefrem et par hjemmesyede lyse cowboybukser uden lommer. Denne oase i verdens mindste storby, en mellemøstlig basar med duften af røgelse, genbrugstøj og læderjakker i diverse grønlige nuancer. En indehaver som kan sælge dig alt og overbevise dig om at du er nødt til at købe noget før du kan få lov at forlade hans butik. Sidst jeg var der var den blevet lavet om så den fremstod mere overskuelig, som det også ses på billedet. Det er spændende at se hvor længe Fatme kan blive ved med at få sine lange, krogede fingre omkring det århusianske efterskolepublikum og fastholde dem i sin hule hånd.

Lav sol over Århus

Tænd ild i bloggen!