Den 26. januar blev deltagerne i det danske Melodi Grand Prix 2015 afsløret, og specielt ét rygte spredte sig hurtigere end et rygte af rygtesmeden "Stoke" på AGF-fansiden mtac.nu. Det forlød, at selveste Anne Gadegaard var deltager i årets MGP. Anne! Gadegaard! Aarhus' svar på en upcoming Sanne Salomonsen.
Det er, kan man sige, en uhyre stærk repræsentant for Aarhus. Dog har AITMOOS opsnappet en særdeles skuffende udtalelse, der vil stikke i hjertet på alle, der elsker Aarhus.
- Jeg skal ud og have en god aften. Jeg skal i Jomfru Ane Gade og drikke mig fuld (hvis jeg vinder, red.), udtaler hun til DR.
Jomfru Ane Gade?! Det må naturligvis være en fortalelse. Anne må naturligvis have ment Skolegade eller nede ved Åen... Ikk', Anne? Selvfølgelig var det det, du mente. Vi ses i byen, A.G.!
AITMOOS har ikke lyttet til ovenstående videoklip, da vi ikke vil tage forskud på glæderne og lytte til MGP-sangen på forhånd. Vi tager derfor intet ansvar for indholdet i videoen.
Som det er blevet nævnt tonsvis af gange før befinder AITMOOS’ redaktionelle ledelse sig i København. For at kunne holde ud at befinde sig i denne by til hverdag er det selvfølgelig nødvendigt med en tur til hjembyen nu og da. Også for at samle inspiration. Du kan jo køre over broen, men det forurener jo en hel del. Desuden har du muligvis ikke kørekort. Du kunne også tage bus 888 og færgen, men det vipper sådan. Nej, du, tag toget. Lyntoget, så slipper du for alle de latterlige stop på Sjælland. AITMOOS guider dig gennem turen på de 2 timer og 56 minutter. Så kører vi!
Først forlader du Københavns hovedbanegård, hvor du sandsynligvis allerede har spottet nogle kendisser. Måske er i form af en dullet Anne Ga’egaard på vej hjem til Aarhus. Første stop er Høje Tåstrup, men hvem er de mennesker der står af og på her? Glem dem. Nu må vi videre.
- Ja, mand, vi ta'r lyntoget, ik'å
Du drøner ned gennem Sjælland og over broen, for så at stoppe i Odense. Eventyrbyen. Den fik alle som bekendt nok af i ”H.C. Andersen-året” i 2005. Så er det videre over Lillebælt, next stop Fredericia. Hvad kan denne by tilbyde? Det er svært at svare på. AITMOOS ved det ikke.
Så bliver det Vejle, en by man kunne kalde en ”wannabe-Aarhus”· De spiller så smart, men hvad har de at have det i? Okay, Peter Graulund er herfra. Nå, det er derfor de spiller smart. Forståeligt. Vi kører dog videre til Horsens: ”Gå direkte i fængsel”. Denne langtfra fængslende fængselsby, hvor A.C. Horsens sikkert er i gang med endnu engang at spille 0-0. Nej, videre.
0. 0-0. Og 0. Dut.
Så bliver det Skanderborg. En flot beliggenhed, jovist, mange søer hvor du måske har været på kanotur i 6. klasse. Danmarks Finland, måske…? De spiller også smart, i særdeleshed på grund af det årlige efterskoletræf, bedre kendt som Skanderborg Festival. Næste.
- Fuck det festivalcrap, jeg går til Aarhus
Jah, jah. Nu nærmer vi os. Du kører gennem Viby, snart kan du skimte Prismet, så Kongrescentret. Ind under de hængende hvide lamper, ned under broen ved Ringga’en… Ah, endelig. Aarhus H. Måske kører toget videre mod Randers, Ålborg og Frederikshavn, men hvad vil du da derover efter? Er du træt af at leve? Nej, stå du af her. Du kan nu ånde lettet op; du klarede det. 8000 Århus C, toget kører ikke videre. Tag direkte ned på Sherlock Holmes og fejr det med en Guinness.
Forleden kunne man se det ellers tåbelige program "UPS! Det er live" være på besøg i Århus. Ikke nok med det, programmet blev optaget på Under Masken (hold øje med bloggen for at læse et snarligt indlæg om dette sted). Ud over at man kunne høre Ham den Lange rappe om f*sse, kunne man se Anne Gadegaard fortælle om sin nye r&b-karriere og hvordan hun bliver stylet af Susan K.
"GAB", siges der bare. Det er ikke det sande Århus som bloggen repræsenter'. Det eneste gode var at høre Anne G nikke med hovedet mens hun klikkede med en blanding af siden af munden og ganen så det siger den så velkendte Århuspige-lyd, "gi". Accenten var dog også god.
"Gi"
Og apropos Ham den Lange, så gik undertegnede i 10. klasse med ham. Dengang var han også lang, men havde ikke fået sin kunstnernavn endnu. Vi kaldte for "Storbjørn", "T-B" eller "T-Bone"...