Viser opslag med etiketten ig'å. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten ig'å. Vis alle opslag

onsdag den 20. januar 2010

Martin Jørgensen - en saga blot? The Sequel

Sagaen om Martin Jørgensen og AGF vil ikke dø. Snart har den varet lige så længe som en gennemsnitlig koncert med et gennemsnitligt dansk twee-pop band. AITMOOS vil derfor prøve at give dig et overblik over hvad der måske engang vil blive kaldt "Martin Jørgensen-mysteriet". Tag en dyb indånding og læn dig tilbage i sædet.

Martin "Glasben" "Morfar" Jørgensen spillede for AGF 1994-1997. 82 kampe og 13 mål blev det til. Vi husker hans gennembrud på landsholdet, 1-0 målet mod Brasilien ved VM 1998. I syv år spillede han for Udinese indtil han i 2004 skiftede til Fiorentina, en klub hvor Brian Laudrup tidligere har forsøgt sig, hvilket resulterede i en nedrykning til Serie B og et skænderi med tyskeren Stefan Effenberg fordi at denne havde lånt Brians Mercedes, vist nok uden at spørge om lov først.

 
"Aber doch, Brian. Mercedes ist doch ein Deutsches Auto, nicht so? Strichjunge!"

Anyway, tilbage til sagaen. For snart tre år siden begyndte Martin, forståeligt, at drømme sig tilbage til Århus. Dette satte naturligvis brand i mange AGF-hjerter og ditto bukser. Dog skulle det vise sig at der var tale om noget der ligner skruen uden ende.

I november 2008 drømte Martin J om at vende tilbage til AGF om "to år", altså i en alder af 35. I sommeren 2009 var der igen løse rygter om et skifte, men Martin valgte at forlænge sin kontrakt i Firenze med et år. Så her i november ville han ikke udelukke AGF, men han afviste et vinterskifte. Da han så blev tildelt anførerbindet i Fiorentina så mange det som et sikkert tegn på at han aldrig ville komme tilbage til AGF. Få dage efter købte Fiorentina så en konkurrent til den plads som Martin J spiller, og det betyder åbenbart at Martin alligevel overvejer at vende snuden hjemad. Ja, kære læser af AITMOOS, du har gættet det: Der er simpelthen tale om en Neverending Story.

*Schiiii* ... Hvad er det jeg ser? Ohh!
Så tæt på... så tæt på at jeg kan smage ham!

På vegne af AITMOOS skal der hermed lyde en opfordring. Kom nu hjem og få trøje nummer 10 igen som du lovede dengang i 1996. Hjem til en by der elsker dig. Hjem til Århus, hjem til Ryomgaard, hjem til de Grå Busser.

Hjem til en by der kan finde ud af at udtale dit navn som det retteligt udtales: Martin Jåj, i'gå!

onsdag den 13. januar 2010

Grøn Koncert i Århus

Jeg kommer her med en indrømmelse: Jeg har aldrig været til Grøn Koncert. Sorry, men jeg har bare aldrig følt mig tiltrukket af bridge-blandingen af Grøn Tuborg, muskelsvind og tvivlsomme danske kunstnere. Nej, jeg har aldrig stået på Tangkrogen og givet den gas til Sanne Salomonsen eller D.A.D.

Det viser sig nu at være en fejl. Som man kan se på indslaget nedenfor af endnu en af Århus' perlerække af lødige tv-journalister (udover Kurt Leth og Carsten Hjort), Jack "Fritten" Fridthjof, så var Grøn Koncert 2009 i Århus et regulært festfyrværkeri af århusianisme. Samtalen med Jacob Haugaard er så århusiansk som det kan blive. Hvis du lukker øjnene imens kan du ligefrem drømme dig væk til Spytbakken eller Guldsmedgade.

Ikke nok med det, så giver Haugaard dig en lang række gode råd om hvordan man skal agere for at beholde sin coolness. Mens det øser ned øser han ud af sin visdom. I en samtale som burde transkriberes og udgives som en samtalebog med Haugaard og Fritten kommer vi omkring så forskellige emner som løgne, amerikanere, farvestoffer, rigdom og ikke mindst den legendariske sætning: "Så hæver læberne både hér og dér". 

Haugaard - AITMOOS elsker dig.

torsdag den 24. december 2009

Jul på Strøget i Århus

Skulle der være nogle af bloggens læsere der er i den uheldige situation at de ikke er i stand til at være i Århus i julen kommer her en lille mundsmag: Julelys, brændte mandler og MGK-jazz på Clemens Bro. Glædelig jul, Århus!



P.S. Hvad siger damen efter ca. 50 sekunder? "Goddag..." - hvad? Er der mon tale om en særlig århusiansk dialekt som AITMOOS ikke kender til?

lørdag den 17. oktober 2009

Storcenter Nord, ig'å

Der er et storcenter. Det ligger i Århus Nord. Det går under navnet... Storcenter Nord. Da jeg var omkring 11-13 år tilbragte jeg mange timer i dette center, primært når jeg skulle med min mor ud og købe tøj. Førhen var vi ofte taget den lange vej til Gellerup og City Vest (Cowboyland, anyone?), men nu var der altså kommet et storcenter der lå noget tættere på.

Jeg har ikke været der længe, men har kun gode minder derfra. F.eks. om dengang jeg gik på Prutten i Århus der lå lige i nærheden. Engang tog jeg ned i centret, og ved pizzeriaet så jeg en kvinde af anden etnisk herkomst en dansk, der kørte rundt med sin mand som sad i kørestol. Kvinden, der i øvrigt bar hovedtørklæde, havde nogle store flotte øjne, nogle dejlige dun på overlæben og en stor, karakteristisk næse som gjorde at hun lignede Klinger fra tv-serien M*A*S*H på en prik. Faktisk kan man sige at hun var som snydt ud af næsen på ham. (*ka-tjing!*)

Vi ses i Storcenter Nord

Derfor varmede det mit hjerte da jeg så at børnene stadig kommer i Storcenter Nord. Her er det i forbindelse med et AGF-arrangement i centret. Læg især mærken til den dreng der fører revolverjournalistik mod Jerry Lucena og stiller ledende spørgsmål hvor han slutter med et syngende "ig'å" - dét er noget der varmer i efterårskulden.