Viser opslag med etiketten wonderwall. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten wonderwall. Vis alle opslag

mandag den 26. januar 2015

Drømmeparabol

Vi har alle sammen siddet en melankolsk, tømmermændsramt eftermiddag og lyttet til "Málaga" med bloggens og Aarhus' helt nr. 1, Helmig, og tænkt, "hvor mange gange i træk er det tilladt at lytte til den sang, før det bliver for meget"? Svaret er selvfølgelig "mange", og derefter har man tænkt videre, "hvordan skriver man så godt et nummer? Det er jo ufatteligt"! AITMOOS bringer dig fortællingen om, hvordan Aarhus' "Wonderwall" kom til verden.


Sangen blev født en aften, hvor Helmig sad og så fjernsyn, og der kom billeder fra Málaga i skumringstiden frem på skærmen.

- Der sad jeg i stuen med min guitar, og så kom temaet bare op, det var som om det passede til billederne: ”Så godnat Málaga, du du du du du…”

- Jamen, så godnat, da.

- Det blev en lidt drømmende tekst om de steder, jeg har været, og de stemninger, jeg var i. Når jeg synger ’jeg ligger i min drømmeparabol’, så har jeg stadig ikke helt styr på, hvad fa’en det egentlig betyder. Men den skrev sig på den måde, og så måtte jeg jo tage det for gode varer, siger Helmig til websitet med det tillokkende navn, solkysten.eu (tydeligvis opkaldt efter Den Permanente).


- Da jeg sad på afstand og skrev ”Málaga”, kunne jeg mærke, at det er i Aarhus, det startede for mig, og bevidsthedsmæssigt er det nok også her, det slutter. Her er jeg fra, og det er dybest set også her, jeg hører til. Men jeg er stadig et rejselystent menneske.

 
Tak for sangen, Thomas. Fandme tak, skal du ha'.

mandag den 1. august 2011

På druk i Aarhus: Sharks

Fredag aften, downtown Aarhus. Du vil i byen, men på en stille måde. Ikke noget Buddy Holly eller DNA her. Sherlock Holmes, måske? Ej, du har fået nok af at høre sangere der lyder som Jørgen Olsen stå og synge Wonderwall for gud ved hvilken gang.

- Jamen, jeg kan ikke andre.

Du beslutter dig for at tage ud og spille pool. Skyde noget pøl. Her er der kun én mulighed. Sharks. Denne hule lige over Busgaden. Her er du kommet siden du var i konfirmationsalderen. Du husker hvordan du sad og kiggede på fuldvoksne mænd der spillede arkadebilspil og drømte om at du havde en 10'er så du også kunne prøve. Til sidst blev de så trætte af dig at de selv gav dig en 10'er, for at slippe af med dig. De tider er dog ovre; nu er det pool der er boss.

A? Står det for "Aarhus" eller hva'?

Sharks er stedet for dig der leder efter kicks, "hva' enten du vil spille POOL, GOLF, airhockey, eletronisk dart, pinball, photoplay, bordfodbold eller køre racerbiler". Mm, okay. Tror bare jeg vælger pool så. Ind og betale det ikke uanseelige beløb i depositum og så stå der, rystende nervøs, blandt de rutinerede poolhajer. Hånligt betragter de dig, mens de står med deres pumpede overarme og kridter deres kø. Du kan slet ikke holde din egen kø lige, så nervøs er du. Du er panisk angst for at komme til at bakke ind i en af de andre hajer eller komme til at væte en af deres fadøl med albuen. Faktisk spiller du så dårligt, at dit eneste håb er at modstanderen skyder den sorte i.

* Please, skyd den sorte i, please!*

Efterhånden som du får selvtilliden i orden begynder det at gå lidt bedre. Det går endda så godt at du ender med at stå og svinge rundt med køen, sjiv sjiv. Pas dog på at det ikke udvikler sig som i denne klassiske scene fra filmen Road House.

- Wuaaah, kan I mærke det, Sharks?

Med 26 poolborde er Sharks Danmarks største pool hall. Endnu en sejr for Aarhus. Du må dog hellere begynde at spare op før du tager hjemmefra. Efter kl. 18.00 koster det 99 kr pr. time (eller 1,65 i minuttet, dyrere end at ringe til Temalinjen, hvor du, lige meget hvornår du ringede, kunne høre en liderlig mand hviske: "Hallo! Er der en frisk pige på linjen?"). Hvis du er heldig kan du tjene nogle af pengene ind igen hvis du er lige så god til pool som Dylan McKay i klippet nedenfor. AITMOOS skal dog advare om at han ender med at få tæv.