Viser opslag med etiketten den permanente. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten den permanente. Vis alle opslag

fredag den 11. november 2022

Den sande historie om et pakkebud

For mange måner siden modtog AITMOOS-redaktionen et anonymt tip fra den faste læser "Anonym". Det drejede sig om en artikel fra Stiften om et pakkebud, som i frustration over sin upålidelige scooter satte ild til selvsamme scooter. "Haha, god historie," tænkte vi her på redaktionen. Men snart gik det op for os, at der måtte ligge noget andet bag. Efter en månedlang, intens research kan vi derfor præsentere den autentiske fortælling om, hvad der i virkeligheden skete. Den kommer her:

 Historien starter med, at den unge mand, som vi vælger at kalde "Jimmy", kom kørende afsted på sin scooter. Han var godt tilfreds. Han skulle ud med pakker.

 

- Ja tak, lige ned igennem Busgaden, så er vi der. 

Det gik sådan set meget godt. Lige indtil der skete det, som der så ofte gør, at "Jimmy" simpelthen blev for mad. Han kørte alt for vildt, og scooteren røg ind under en varevogn, så pakkerne blev kvast.

 Bummer, man.
 
Efterfølgende var han ret bitter over det, der var sket, og derfor kørte han ned til Åen og surmulede i    regnen.


 - Lort. Kunne godt bruge en Guinness nu. 

Vi kender det alle sammen. "Fuck det, jeg tager i byen," tænkte han, og så tog han på SH og købte indtil flere rør.
Some might say
we will find a brighter daaaay ...
 
Næste dag havde han ikke overraskende tømmermænd. "Jimmy" var træt af sit job som pakkebud. Han gad faktisk ikke mere.
 
"Årh, det lort. Jeg siger op," tænkte han.
 
 Derpå gik han op til sin overraskede chef og sagde op.

- You can take that mail and that franking machine and all that other rubbish I have to go about with
and you can stuff 'em right up your arse!
 
Da han havde sagt op, ville han en tur til stranden for at klare sit hoved. Han ville egentlig have været ude ved Egå Marina, men han nøjedes med at tage en tur til Den Permanente, der som bekendt er Aarhus' svar på Brighton Pier. Han kørte dog forkert ved Grenåvej og måtte derfor spørge om vej.

- Ey, hva' så? Hva' vej ligger Den Permanente?
- Er du dum eller hva'? Det ligger neden for Risskov!
- Okay, tak.
 
Så kørte han ned til Risskov.
 
- Aaah ja, ud til skrænten, så jeg kan se havet og Den Permanente!

 
Skæbnen ville dog, at "Jimmy" ikke kunne få sin scooter ned ad den meget lange og smalle trappe, der leder ned til Den Permanente. Den var aaaalt for stejl. Derfor tog han en resolut beslutning og kylede scooteren ud over skrænten.

- Fuck det lort, mand.
 
"Jimmy" indså dog hurtigt, at det var dumt gjort, men det var der ikke noget at gøre ved. Han gik ned ad trappen for at købe en is, der kunne dulme hans tømmermænd.

 
 - Neeej, så har ishuset lukket. Udtur.
 
Så gik han ind til Aarhus igen.
 
- Så går jeg hjem Jeg går. Hej.
 
 
Men vi kender det som sagt alle. Man er egentlig på vej hjem, men man får alligevel lige lyst til at snuppe en enkelt kold. Således også vort unge pakkebud. Den stærke aften sluttede af med, at det unge pakkebud tog en tur på Sway. Jimmeeeeey!

Og det var altså den ægte, virkelige historie om, hvordan pakkebudets scooter brød i brand. Selv tak. I sender bare Cavlingprisen med pakkebud.

tirsdag den 6. august 2013

Opfølgning på en tur til Aarhus

I weekenden var AITMOOS-redaktionen taget en tur til Aarhus for at se, hvad der rører sig i byen. Have føling med masserne, du ve'. Blandt andet bød udflugten på en cykeltur ind til Aarhus på en lille damecykel. Elcyklen var desværre optaget. Du kender turen; ned ad Nordre Strandvej og hen til Risskov. Ahhh, duften.

- Ahh, ja, det dufter af Risskov! Surt, sødt og stærkt. Og lidt af tis. Nostalgi!
Denne cykeltur bringer, som bekendt, én forbi Den Permanente. Redaktionen var spændt på fremmødet på det legendariske badested, især efter AITMOOS' krigserklæring mod DMI, der kom efter længere tids frustration over DMI's særdeles ringe performance, hvilket bloggens læsere dog er blevet forskånet for. Og, ja, boykotten havde båret frugt. Der var således ikke en eneste badende på en lørdag formiddag kl. 12.30. Kun nogle få kajakroere, nærmest en hån mod DMI. AITMOOS-redaktionen var godt tilfreds.

- Boykotten af DMI forløber tilfredsstillende.
- Ja, thumbs up, Paulie, thumbs up!
  
AITMOOS-redaktionen har desuden modtaget følgende tip: Den norske hjemmeside Yr.no (stærkt navn), skulle være langt mere pålidelig end slatne DMI. Hermed en opfordring til at bruge denne hjemmeside. Ses i helvede, DMI! Hvordan mon vejret bliver der?


Turen bød på den obligatoriske tur til Badstue Rock, hvor der selvfølgelig blev kigget max på brugte cd'er. Derefter en tur i Den Gamle By, hvor Tommy Kenter blev spottet i en helt enorm kridhvid skjorte. Endnu en succes.

- Åhh, ja, her er pragtfuldt i Den Gamle By!
Så alt i alt en succesfuld tur til '8000'. Nu har bloggen helt sikkert samlet inspiration til de næste mange kommende blogindlæg. Den her går ud til DMI:


fredag den 2. august 2013

Krig mod DMI

Det er sommer i Danmark. Ja, det er sommer i Aarhus. Folk valfarter til Den Permanente for at lade sig køle ned af det kolde vand. Dog ikke denne signatur, der ikke har badet i havet siden 1996. For mange fisk, simpelthen.

Uden for billedet: - Kom nu i, vandet er dejligt her ved Den Permanente!
Svar fra skribent, øh.... aben: - Puuuha, nej, jeg skal satme ikke i, det er ikke noget for mig. For mange fisk!

Ja, det er varmt. Hedebølge. Og man vil selvfølgelig gerne vide, hvor varmt det bliver, og om det bliver ved. Eller begynder det at regne? Derfor tyer man selvfølgelig til byvejr. Lad os se engang, her er Danmark: København 26 grader celsius. Okay, varmt. Hvor varmt er det i Aarhus? Lad mig se... Aalborg... Esbjerg... What! Hva', hva' satan? *host!*.


 Hvor helvede er Aarhus? 


Man skal simpelthen zoome ind for at se Aarhus! Givet baghjul af provinsbyerne Esbjerg og Aalborg. Det er uhørt! En ting er, at DMI ikke kan forudsige ret meget mere, end hvad man kan se ud af vinduet, men dette... Det er en fornærmelse mod Aarhus. Skam jer, DMI. Fyyyyy. Det er satme for ringe!

torsdag den 20. oktober 2011

Det Røde Hav

På det seneste har aarhusianerne måttet gnide sig hårdt i deres øjn når de gik tur ved stranden. Vandet havde et rødligt skær. "Er det maling? Er det blod? Er en hval igen strandet i Aarhus Bugt, og ligger nu og bløder, som når grønlænderne dræber hvaler?" Ja, man kan forestille sig mange uhyggelige ting, her hvor Det Røde Hav er kommet til Aarhus. Nu viser det sig dog, at der blot er tale om en alge:

- Ooohh ja, det kalder på en dukkert, og så en is ved Den Permanente!

"Det viser sig at være algen Ceratium Lineatum, der ikke er kendt for at være farlig," siger Kaj Vestergaard, sagsbehandler hos Natur og Miljø, til Aarhus Stiftstidende. Algen ses som en rustrød bræmme flere steder langs kysten og flytter sig rundt afhængig vind- og strømretning. Den er blandt andet set langs kysten ved Ajstrup, Norsminde, Studstrup og ved Tangkrogen. Lidt skuffende. Der er helt sikkert en del der havde glædet sig til at se Moses komme forbi at dele vandet. Det hører sig ligesom til når det nu er Det Røde Hav.

- De-e-el dig, Røde Hav i Aarhus Bugt. Del dig hele vejen over til Kalø Slotsruin!

Størstedelen af de mennesker der har fået øje på det røde havvand har dog sandsynligvis stillet sig selv det mest åbenlyse spørgsmål: "Tripper jeg?" De fleste har spurgt sig selv om det mon var flashbacks fra de syretrips, som de tog dengang i 1991 ude ved Moesgaard. Som Huxley på meskalin i 1931.

- Or you and I sitting here on an enormous ship in the Red Sea. De-e-el dig, Aarhus Bugt!


tirsdag den 23. november 2010

Guide til Århus: Risskov

Du befinder dig et stykke uden for Århus, der hvor Trøjborg hører op og forstæderne for alvor begynder. Måske har du taget 1'eren op til Marienlund, så længe det varer. Du krydser nu Grenåvej og står nu lige blandt brede bøge. Du befinder dig i Risskov. Ikke bydelen, men selve skoven, lige midt på skovstien.


Her kan du møde løbere og mountainbikere, skoleelever på skovtur og gymnasieelever der pjækker. Hvis du er heldig render du måske endda ind i en ad de mange patienter på flugt fra det nærliggende psykriatiske hospital.

"Undskyld, du kan vel ikke sige mig vejen til 1'erens stoppested?"

Midt i skoven kan du være heldig at se en samling junkier der sidder i en rundkreds og hygger sig. Du skal dog passe på når du er på udflugt med børnehaven, børnene kan risikere at finde en gammel flaskebong (nej, ikke sådan en fra supermarkedet) inde i nogle af de mange huler der er bygget i skoven. Men hvad, det er jo nok ikke sidste gang de ser sådan én.

"I swear, it isn't mine"

Hvis du bliver sulten og tørstig kan du gå all in og tage en tur på Sjette Frederiks Kro for enden af Salonvejen. Hvis det er for dyrt kan du gå ned af trappen og snuppe en is ved isboden ved Den Permanente, eller gå tilbage til den der ligger ved Marienlund.

- "En Nogger, tak"
- "Så gerne, 28 kr., tak"

Mange Risskovbørn har oplevet at skyde genvej gennem skoven når de skulle hjem fra byen. Da kunne det ske at man mødte et par enæggede kattetvillinger der fulgte efter en hele vejen hjem. Når man så havde sagt pænt farvel og gik ned på sit kælderværelse og ville trække gardinet for vinduet, stod kattene udenfor vinduet og kiggede en lige i øjnene. Spooky.

"Kom nu ud igen, min dreng, så går vi en tur ad skovstien"

Du har også prøvet at gå gennem skoven en søndag eftermiddag, på vej hjem efter en våd weekend, og brækket dig op ad en træ, for så at få grineflip over en løber der kigger mærkeligt på dig. Jo, du har...



Bonus:
Når du kører forbi Risskov om sommeren bliver du ramt. Ramt i næsen. Ramt af... ramsløg. Duften, så skarp, som en blanding af løg og hvidløg. Disse løg der gror i skoven blev indført af spanierne til fodring af deres heste, men er nu selve Risskovens vartegn. En duft så stærk så den kan overdække dunsten fra selv gamle skraldeposer og halvetømte colaflasker der har stået på dit klubværelse på Trøjborg i ugevis. Brug løget til pesto: se opskriften på havekongen af Risskovs hjemmeside, lige her.

fredag den 23. juli 2010

Den Permanente

Pyyyh, det er varmt. Nu skulle det gøre godt med en dukkert. Men lad være med at hoppe i springvandet Agnete & Havmanden foran Rådhuset ligesom studenterne. Folk bliver trætte af det. Tag hellere på Den Permanente i stedet for.

Badeanstalten, der ligger nede for foden af Risskov, blev opført i 1933. Oprindeligt var den blot en af mange badeanstalter omkring Århus, men nu er den den eneste tilbageværende.

Hotte århusianere hænger ud ved Den Permanente i 1963.

Om sommeren er her proppet med mennesker. Folk kommer langvejs fra for at hoppe i baljen eller spise en is oppe ved skoven. Derfor bliver Den Permanente også kaldt for Fluepapiret.

Fluepapiret anno 1952

Når du har badet færdig kan du gå en tur op i skoven eller på den cykelsti langs Risskov, som blev åbnet i begyndelsen af 1900-tallet, og hvor man de første år skulle betale 25 øre for at cykle. Du skal dog passe på. Hvem husker ikke den utrolige historie om en hjemløs junkie der var blevet træt af livet og derfor kastede sig ud over skråningen fra skoven ned mod cykelstien med pigtråd bundet om halsen. Han overlevede dog, da han blev fundet af nogle stakkels skoleelever. Nu holder han opsyn med de badende gæster fra sit udkigstårn. Ej okay, det sidste var løgn.


Hvis den historie eller de ulideligt mange mennesker ikke har skræmt dig bort, så er det bare med at komme afsted mod Århus' svar på Copacabana.