Viser opslag med etiketten bræk. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten bræk. Vis alle opslag

torsdag den 19. april 2012

På druk i Aarhus: A-Bar

Alle der har bevæget sig i det bogstaveligt talt u-hyggelige område ved Åen om aftenen har været der. Måske har du siddet og varmet op med konfirmanderne ved Vadestedet eller måske har du været en tur på Bridgewater. Eller kom du forvirret ud fra Fatme, omtåget af røgelse og mølkugler, og bevægede dig med usikre skridt ned mod åen. I hvert fald gik turen ofte over den smalle bro, over på den anden side.

Wo-ho-ho, jeg er patte. Skal bare lige nå over på den anden side...

Ovre på den anden side lå nemlig noget, der var som taget ud af Indiana Jones. "Hvad lå der dog?!", tænker du. "Er det Sway? Glazzhuset?? Trappen op til Clemens Bro??? Så sig det dog, for guds skyld!" Ja, okay. Det er ikke nogle af delene. Det der lå der var ganske enkelt Aarhus' længste bar.

Fjern jer! Jeg skal over og se Aarhus' længste bar!

Den dedikerede Aarhus-kender vil selvfølgelig vide at der er tale om baren på Gaz Station. En bar der var så lang, at den ikke kunne være på noget billede. En bar så lang, at alle idioter i Aarhus kunne være samlet på ét sted.

"Tænd ild i din brandert på Gaaaaaaz Station!"

Til trods for dette skudsikre koncept - en lang bar, hvor man kan få tanket op - ja, så dybt var konceptet - så er Gaz Station altså lukket for længst. Men frygt ej. Endnu et klassekoncept kommer til Aarhus: A-bar. Bedre kendt som Australian Bar. Stedet hvor gymnasieeleverne kommer for at drikke sig ned, og 38-årige erhvervsfolk kommer for at forføre de unge piger. Et dejligt udgangspunkt, som de andre eksportprojekter, som f.eks. Heidi's.

Allerede nu har A-bar lanceret nyheden på sin hjemmeside

Ja, der er sket noget siden gymnasieungdommen drak sig ned på Æsken eller Kurts mor. Kilden, tænker du? AITMOOS har sakset denne saftige nyhed herfra. Men du læste det her først. Det ved du godt.

tirsdag den 23. november 2010

Guide til Århus: Risskov

Du befinder dig et stykke uden for Århus, der hvor Trøjborg hører op og forstæderne for alvor begynder. Måske har du taget 1'eren op til Marienlund, så længe det varer. Du krydser nu Grenåvej og står nu lige blandt brede bøge. Du befinder dig i Risskov. Ikke bydelen, men selve skoven, lige midt på skovstien.


Her kan du møde løbere og mountainbikere, skoleelever på skovtur og gymnasieelever der pjækker. Hvis du er heldig render du måske endda ind i en ad de mange patienter på flugt fra det nærliggende psykriatiske hospital.

"Undskyld, du kan vel ikke sige mig vejen til 1'erens stoppested?"

Midt i skoven kan du være heldig at se en samling junkier der sidder i en rundkreds og hygger sig. Du skal dog passe på når du er på udflugt med børnehaven, børnene kan risikere at finde en gammel flaskebong (nej, ikke sådan en fra supermarkedet) inde i nogle af de mange huler der er bygget i skoven. Men hvad, det er jo nok ikke sidste gang de ser sådan én.

"I swear, it isn't mine"

Hvis du bliver sulten og tørstig kan du gå all in og tage en tur på Sjette Frederiks Kro for enden af Salonvejen. Hvis det er for dyrt kan du gå ned af trappen og snuppe en is ved isboden ved Den Permanente, eller gå tilbage til den der ligger ved Marienlund.

- "En Nogger, tak"
- "Så gerne, 28 kr., tak"

Mange Risskovbørn har oplevet at skyde genvej gennem skoven når de skulle hjem fra byen. Da kunne det ske at man mødte et par enæggede kattetvillinger der fulgte efter en hele vejen hjem. Når man så havde sagt pænt farvel og gik ned på sit kælderværelse og ville trække gardinet for vinduet, stod kattene udenfor vinduet og kiggede en lige i øjnene. Spooky.

"Kom nu ud igen, min dreng, så går vi en tur ad skovstien"

Du har også prøvet at gå gennem skoven en søndag eftermiddag, på vej hjem efter en våd weekend, og brækket dig op ad en træ, for så at få grineflip over en løber der kigger mærkeligt på dig. Jo, du har...



Bonus:
Når du kører forbi Risskov om sommeren bliver du ramt. Ramt i næsen. Ramt af... ramsløg. Duften, så skarp, som en blanding af løg og hvidløg. Disse løg der gror i skoven blev indført af spanierne til fodring af deres heste, men er nu selve Risskovens vartegn. En duft så stærk så den kan overdække dunsten fra selv gamle skraldeposer og halvetømte colaflasker der har stået på dit klubværelse på Trøjborg i ugevis. Brug løget til pesto: se opskriften på havekongen af Risskovs hjemmeside, lige her.

søndag den 18. juli 2010

Lunden revisited

En dag i juli tog AITMOOS-redaktionen en tur tilbage i tiden, ud til Lunden. Området lignede sig selv, men der var dog ting der ikke var som de var dengang. Det tyder på at dagene hvor ungdommen i Århus og omegn samledes omkring bålet for at drikke er forbi.

AITMOOS præsenterer her en billedreportage af Lunden anno 2010. Klik for store billeder.


Bålpladsen lå til højre i billedet, men den er væk nu. Det var her at en dreng drak tændvæske i 1997. Han overlevede dog og lever så vidt AITMOOS er orienteret i bedste velgående i København den dag i dag. Han fik tilnavnet "Tændvæske-Bo" efter episoden. Læg mærke til Marinaen i baggrunden.

For at komme hen til gyngepladsen skal man gå ind på en gangsti der ligger bag busken til højre. Kig opad. Det kan godt være lidt spooky, lidt ligesom der i "It" hvor børnene går ned til den sump hvor klovnen bor. Ej, okay.



Her er stedet hvor man gyngede. Den røde bøje man hang sig i er dog væk i dag. Bag træet til venstre brækkede min klassekammerat Lars sig, tilbage i 6. klasse. Vi havde pjækket fra skole og taget hjem for at lave noget kagecreme efter en opskrift fra Hjemkundskab, da vi ikke havde penge til at købe slik for. Efter at have spist kagecremen (vi lavede selvfølgelig dobbelt portion), tog vi ned for at gynge i Lunden. Resultatet var at Lars brækkede sig og måtte gå hjem, og han efterlod undertegnede storgrinende alene i Lunden.

Det var også her denne skribent smagte hash for første gang. Månen har aldrig været større...



Resterne af gyngen hænger der faktisk stadigvæk den dag i dag. Her brækkede Sys fra klassen begge sine arme en dag hvor hun var taget ned for at gynge, alene. Stakkels Sys. Hun fik dog ingen varige mén.



Lunden. Ren ærefrygt.

lørdag den 19. juni 2010

På druk i Århus: Lunden

Sommeren er over os, kiddies, og det er tid til at tage på tur. Ud af byen, væk fra verdens mindste storbys stress og jag, ud på de vilde vover.



Du vil drikke en øl på stranden. Men hvor? Der er for mange på den Permanente og Bellevue. Du vil længere væk. Du kommer i tanker om Egå Marina. "Men der har vi jo været", tænker du. Sandt. Derfor skal du tage lidt længere væk, cirka en kilometer længere ud mod Skæring.

Oppe ved stien langs træerne, lidt væk fra strandkanten, kunne du på en skråning engang finde en gammel gynge lavet af et reb og en plastikbøje. I tidernes morgen havde nogle friske fyre sat den op.
Denne gynge var dog ikke hvilken som helst slags gynge. Faktisk er spørgsmålet om ikke den var forhekset. For eksempel brækkede min klassekammerat Lars sig efter at vi havde spist kagecreme og gynget vildt på gyngen. For det ikke skal være nok gik undertegnede i klasse med en pige der brækkede begge arme da hun faldt ned fra gyngen. Den blev derfor taget ned, men uforklarligt var den kort tid efter sat op igen.

Neden for skråningen, bag et buskads, er der lavet en primitiv bålplads. Når mørket falder på tændes der for bålet og de unge samles om ilden som man gjorde i stenalderen. Hele dette område er kendt under navnet Lunden. Tilbage i 90erne var det et legendarisk sted for den århusianske ungdom. Hele sommeren valvartede folk til stedet for at feste. De kom så langt som fra Brabrand af.

Det var dog langt fra ufarligt at tage i Lunden. En pige der i fuldskab besluttede at tage sig af dage ved at drukne sig i havet (nogle fyre hoppede dog i baljen og hev hende ind), og en dreng der i fuldskab drak den tændvæske der var medbragt for at få ild i bålet og måtte hentes af en ambulance, er blot nogle af de hændelser der gav stedet et blakket ry dengang. Derfor skal du tænke dig om en ekstra gang før du tager skridtet fuldt ud og tager i Lunden.

torsdag den 4. marts 2010

Parken Warm Up

Topscorerlisten AGF

1. Peter Graulund - 6 (skadet)
2. Nando Rafael - 5 (udlejet)
3. Jakob Poulsen - 3 (skadet)
4. Dioh Williams - 2 (skadet)

"Eyy...!"

mandag den 1. februar 2010

J-dag

Her på bloggen græder vi af glæde over at det lykkedes at få Martin Jørgensen hjem

Det er J-dag på bloggen. Årsagen er selvfølgelig at Martin J er vendt hjem. Derfor kan bloggen kun opfordre til at få parkaen på, købe to store faj (en til hver hånd) og ellers bare være glad og danse.

Glædelig Jåj-dag!


Gi' den op med en sang for Martin!

mandag den 5. oktober 2009

Gribben er fløjet

Scavenger. Ordet oversættes bedst til ådselæder, men kan også betyde gadefejer eller klunser. Meget passende kunne man i pladebutikken Scavenger klunse 2. hand plader til en billig penge. Eller som en anden ådselæder, det kunne være en grib, kaste sig over levningerne fra andre menneskers pladesamlinger. Efterfølgende kunne man så fortære dem hjemme på sit værelse og fordøje indtrykkene fra musikken mens man slog mave. Okay, nok med metaforerne.

Imidlertid svigtede størstedelen århusianerne dad-rocken. Efter mange års desillusion måtte Scavenger i 2008derfor desværre dreje nøglen om. Hvil i fred, oh gamle ørkenræv.

Ak, det nytter ikke at klikke på døren. Scavenger er lukket. The dream is over!