Viser opslag med etiketten happy jazz. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten happy jazz. Vis alle opslag

tirsdag den 15. maj 2012

Sange om Aarhus

Som den dedikerede læser af AITMOOS (og findes der andre?) vil vide, har bloggen gennem flere år kørt den succesfulde artikelserie, Festugeminder. Her har du kunnet læse om Boblen, inkaerne på Strøget og ikke mindst Kondombussen. 


- Slurp, slurp, åhh, jeg labber Festugeminderne i mig

Det kan godt være at 2012's festuge først finder sted den 31. august til 9. september, men allerede nu er forberedelserne til den skelsættende begivenhed i gang. I år kan man nemlig opleve en koncert, hvor de 12 bedste sange om Aarhus bliver opført under titlen 'Den store aarhusianske sangbog'. I nye versioner, vel at mærke. Det skriver Politikens hjemmeside i hvert fald. Arrangementet er tydeligvis inspireret af den succesfulde opførelse af The Glorious Beatles Circus Show, der som bekendt ville gået over i glemslen, hvis det ikke var for AITMOOS



AITMOOS tager gerne æren for at være inspirationskilde til dette arrangement, som naturligvis kun kan ende i en bragende fiasko. Held og lykke med det, Aarhus Festuge. Her kan du stemme på de ikke mindre end 43 sange, som Politikens anmeldere har nomineret til at være den bedste Aarhus-sang nogensinde.  

mandag den 3. januar 2011

Her er dit liv: Flemming Knudsen

Efter Bamses triste og alt for tidlige farvel vælger AITMOOS at se fremad ved at fokusere på en af dennes venner og navnebror: Flemming Knudsen. Den old-school socialdemokrat med samme frisure som Anker Jørgensen. Tidligere byrådsmedlem og borgmester i Århus. Ja, Århus. Flemming er nemlig imod navneskiftet til Aarhus, så derfor skriver vi altså Århus.


 
- Det' i orden det der, AITMOOS, det' i orden.

Flemming Knudsen blev født 31. maj 1946 og blev valgt ind i Århus Byråd allerede som 20-årig i 1966. Kedeligt, vil manges første indskydelse være, men Flemming er alt andet end kedelig. En stor interesse for sport har betydet at man har kunnet møde manden rundt omkring på stadions i Århus, både AGFs og Århus Fremads. Hvem husker ikke da Flemming ikke havde fået nok penge med til fadøl på Riisvangen Stadion, og meddelte over speakeranlægget at øllene derfor var sat ned fra 30 til 20 kr. stykket? Det, kære læsere, er en mand af folket.



Desuden har man ofte kunnet træffe Flemming K rundt omkring i diverse øltelte til Århus Festuge eller jazzfestivallen. Imidlertid var der nogle der ikke kunne tolerere at byens borgmester bevægede sig rundt blandt pøblen og nød en øl med jævne folk. Flemming blev derfor døbt til "Ølknudsen" eller "Flemming Fadøl". Godt fundet på, jovist, men også et cheap shot. Han vandt dog især AITMOOS' hjerter da han, stik imod sit sidste øgenavn, opfordrede århusianerne til at bestille Ceres på flaske frem for fadøl.

»Nu skal vi stå sammen om Ceres TOP og forlange den alle steder - også i stedet for Royal fadøl! Køb TOP på flaske og støt byens øl, som de gjorde i Randers, da Thor lukkede,« skrev rådmanden i sit indlæg på Facebook-gruppen ”Bevar Ceres i Århus” den 29. oktober 2008.
 
Minsandten om ikke også Flemming blev udnævnt til ridder af Dannebrog. En stor ære, men næppe så stor som at blive slået til ridder af Århus, hvilket skete med bogudgivelsen "Ridder Flemming af Århus", der kom på gaden i september 2009. Nyd klippet nedenfor, hvor Flemmings karisma brænder igennem skærmen til tonerne af happy jazz og de kolde dråber af Ceres. På fad...


torsdag den 2. september 2010

Festugeminde: Boblen og Univers

Det helt centrale omdrejningspunkt for festugen har alle dage været Bispetorv. Området omkring Domkirken har dog ikke aldrig været det rene paradis, men ofte en kilde til uoverensstemmelser. Ikke nok med at man har fjernet byens narkomaner fra stedet og sat dårlige toiletter op i stedet for, Bispetorv har også været skueplads for nogle drabelige konflikter i forbindelse med festugen.

Boblen
optrådte første gang i festugen i de tidlige halvfjerdsere, da man stillede et musiktelt op ved siden af rytterstatuen af på Bispetorv. I starten var der problemer med at folk tissede op af statuen, hvilket betød at spiritusbevillingen var ved at ryge. Der kom dog styr på sagerne, og vejen var dermed banet for det legendariske jazzsteds succes.

I Boblen kunne man være heldig at se en banjospillende trad-jazzer være på vej på scenen med en fadøl i hver hånd. For at komme derop skulle man balancere på en oprejst kasse Ceres, der fungerede som trinbræt. Kassen havde engang været tungt lastet med øl, som dog i mellemtiden var blevet drukket. Ølkassen var derfor nu helt let og kunne dermed ikke så godt bære et beruset menneskes vægt. Resultatet var at ølkassen væltede og jazzmusikeren hamrede sit skinneben ind i scenekanten, samtidig med at han måtte jonglere med de to fyldte fadøl. Under ingen omstændigheder måtte de dyrebare dråber gå til spilde. Efter at have landet på benene uden at ene eneste milliliter var spildt, gik han nonchalant gå op på scenen, sluprede den ene af de to fadøl i et drag, og gav den så bare gas på banjoen. Dét er den ægte festugeånd.


Der var kort sagt tale om en lykkelig tid i over 25 år, hvor man ikke kunne nærme sig domkirken uden at høre New Orleans jazz. I 1999 fandt daværende festugechef Lars Seeberg dog på at oprette det såkaldte "Univers" på Bispetorv for at komme af med festugens image som et begivenhed for rødmossede jazzelskere. Derfor besluttede han at Boblen kunne blive flyttet ned på havnen, da man mente at jazzelskernes havnejargon passede bedst dernede. Som ved orkanen Katrina blev New Orleans i Århus altså skyllet væk fra overfladen. Folk protesterede, men det nyttede ikke. Bispetorv blev således overtaget af Univers, der med sit space age-agtige design lignede noget fra Star Trek.


Der blev dog rapporteret om stor utilfredshed fra folk, som i deres søgen efter Boblen var faret vild på havnen og nu ragede rundt. De risikerede at falde i havnebassinet eller, værst af alt, at ende på diskotek Broen.


"Hallo mand, hvor har I flyttet Boblen hen? Hvor skal jeg nu høre mit jazz?"

Univers blev dog hurtigt blev populært hos de mange århusianere der kunne lide en god, gedigen gang gratis dansk rock. Heller ikke dette varede dog ved. I 2007 blev Univers for første gang fjernet fra Bispetorv, men som det var tilfældet med Boblen blev beslutningen mødt stor med modstand. For eksempel blev der oprettet en gruppe på noget kaldet "Facebook". Dette enorme folkelige pres kunne Århus ikke modstå, og Univers blev lovet tilbage året efter. I år er den dog væk igen, erstattet af en Skanderborg-agtig festival, med alt hvad det indebærer af Jacob Haugaard. Stadig med gratis, dansk rock, men med bøgetræer frem for rumtelt.



Det er altså så som så med jazzen, som man måske føler bliver nok repræsenteret ved den årlige jazzfestival. Sidste år blev Boblen da også fjernet helt som del af festugen. AITMOOS-redaktionen er dog mere til jazz end dansk rock, og vi vil derfor gerne benytte lejligheden til at støtte udsagnet på den t-shirt der blev trykt første gang Boblen blev flyttet ned på havnen: ”Boblen tilbage til Bispetorv – Lars Seeberg ud af Århus.”

fredag den 27. august 2010

Guide til Århus: Sct. Clemens Stræde

Hvor går du hen hvis du vil undgå sælgerne fra Amnesty som står på lur foran Magasin, eller blot vil væk fra virvaret nede ved Åen? Sct. Clemens Stræde. Denne smalle gade der ligger i smørhullet mellem Strøget og Immervad. Faktisk gør den Strøget overflødig. Du kan få alt i denne gade. Sko, smykker, ure, genbrugstøj... Kom nu med, kom nu med, kom nu med.


Vi starter nede fra Immervad og bevæger os opad. Tørsten får du slukket på Cockney Pub som ligger på hjørnet af Sct. Clemens Stræde og Maren Smeds Gyde. Stedet minder dog mere om en regulær bodega end en, øh... "cockney pub". Accenten er da også mere århusiansk end cockney, men bloggen har erfaret at når de to accenter er bedst, minder de faktisk en del om hinanden.


"Hver søndag er der HAPPY JAZZ. Bordello Bedwarmers spiller fra kl. 14:00-18:00! Kig ind". Jamen, tak som byder. Hvor ellers end på Cockney Pub kan du få en Guinness med en Ceres Top on the side? En "Århus-cock" som den vist nok kaldes. Kan det blive bedre? Svaret fås i nedenstående klip:



Hvis du overhovedet kan spise noget efter alle de "Århus-cocks", så skal du bare bevæge dig lige over gaden. Her ligger den kinesiske restaurant, Dragen. Hvem er ikke blevet velsignet med dårlig mave efter at have spist deres take-away china box?


Dragens ånde udskiller en sælsom duft af æg og friturestegt mel, som er med til give gaden en helt bestemt odeur. Hvis du ikke er så meget til det, kan du smutte på Café Underground i stedet for. Her får du, udover is, deres berømte belgiske vafler, sandwich og så videre.


Underground Ice Cream
var oprindeligt en isbar i busgaden som blev åbnet i 1977 af en amerikaner som var træt af at han ikke kunne få noget ordentligt is i Danmark. Damerne syntes han dog godt om; undertegnedes mor var offer for hede tilnærmelser fra amerikaneren, men hun var kold som is.


Engang var det et hæderkronet produkt, man som århusianer kunne være stolt af. I dag ejes isen af Nestlé og er lige så ringe som alle deres andre produkter. De naturlige råvarer er selvklart blevet erstattet af kunstige. Det' for ring', Nestlé.

I gaden ligger selvfølgelig også Fatme, som bloggen tidligere har omtalt for præcis et år siden. Den er dog værd at besøge igen, om ikke andet så for at se om deres partisantørklæder har fået nye farver.

Ah ja, ethvert barn kender jo de partisaner som skjuler deres identitet bag de frygtindgydende burberrytern

Så er du sådan set også nået igennem Sct. Clemens Stræde. Hvis du altså nogensinde blev lukket ud af Fatme igen. Ellers bliver De nødt til at købe noget, hr.

torsdag den 22. juli 2010

Mek Pek: Original Prankster

I vores persongalleri af ærkeårhusianaske kendisser er vi nu nået til en person der må siges at være indbegrebet af århusiansk underholdning: Mek Pek. Lige fra han slog sine lyse lokker løs som bassist i Århus' eneste punkband, Lost Kids, sidst i 70erne, har han været involveret i succeser som Pigen og trompeten, Mek & Warny, Åh Abe, rapmusik... for slet ikke at nævne at han har indspillet med både Jacob Haugaard og Anne Linnet. A'men, sker der! Jeg ku' blive ved. Total psykoabe.


Egentlig hedder Mek Pek Mikael Falk Petersen, men vi ved jo alle godt at der kun er plads til én Falcon i Danmark. Derfor måtte vores ven naturligvis finde sig et kunstnernavn. Hvorfor valget lige faldt på Mek Pek har bloggen ikke kunne finde frem til. Måske skyldes at han har en mega... pek? Svaret blæser i vinden, om man så må sige.



Meks forbilleder er James Brown, Miles Davis, Prince, Elvis og ikke mindst Dirch Passer. Det er store navne at leve op til, men Mek klarer det med bravour. Han ér the original prankster.



Edit: Videoen kom ikke med i første omgang

mandag den 12. juli 2010

Nattergalen


Carsten fra De Nattergale, spottet på Clemens Bro, fredag d. 9. juli 2010. Nu tror du måske han skal hen og jamme med de inkaer der plejer at stå der og spille inkamusik, men det var ikke tilfældet. "Nej, det er ikke en panfløjte", sagde han til en forbipasserende. Gad vide hvad det så er?

Her er denne nattergals bedste track:


Det' jaaazz!

fredag den 4. juni 2010

Slagsang

Det skal ikke være nogen hemmelighed at alle her på AITMOOS' redaktion er ved at redde sig en gedigen omgang VM-feber. Måske man skulle tage ind på Store Torv og se Jon Dahl slå scoringsrekorden mod Holland? Men midt i al den virak må man ikke glemme touren. Du har måske hørt Nephews pinlige bud på en VM-sang. Den nye "Re-Sepp-ten", tsk. Det er bare så tydeligt at høre at den er forfattet af en Silkeborg-fan. Ikke nok med at man skulle trækkes med den irriterende Team Easy On Tour de France sang, nu skal det lort også forpeste ens VM. Øv!


Som hævn har det århusianske punkband The Pranksters lavet en hyldestsang til touren 2010: "Tre uger i juli". Læs selv her. Med på sangen er cykellegender som Bo Hamburger, Rolf Sørensen, Alex Petersen og ikke mindst Michael Sandstød, som jo engang var ved at dø i Århus under en etape af Post Danmark Rundt. Faktisk vil rygterne vide at Sandstød blev erklæret død på radiokanalen The Voice, hvilket sendte chokbølger gennem det århusianske cykelpublikum. Heldigvis var rygtet om hans død stærkt overdrevet, og han er derfor med på slagsangen. Se, dét er punk rock!

Kom nu, Sandstød! Stød til!

Se hvordan indspilningerne gik nedenfor. Det lyder ret punk.



Endelig får du den RIGTIGE VM-slagsang. Bamses "Vi er på vej til Afrika". Måske lavede Nephew den officielle, men Bamses vil altid være Århus' VM-slagsang. Here we come!

mandag den 1. marts 2010

Der kommer altid en pige og en letbanevogn til

Det har efterhånden stået klart længe at Århus skal have en såkaldt letbane. Efter en årelang debat blev det endegyldigt vedtaget i januar 2009. En letbane er en slags moderne sporvogn, noget som Århus havde fra 1884 indtil 1971 (deraf navnet Århus Sporveje). Byrådet besluttede dog at nedlægge sporvognene for at gøre Søndergade til en gågade, det vi i dag kender som Strøget. (En beslutning hvis tragiske konsekvenser kunne ses i et indlæg fra tidligere i dag som AITMOOS har valgt at slette da der var fare for at det kunne misforstås hvis man ikke lige var på bølgelængde med den berygtede århusianske selvironi).

Letbanen kommer efter planen ikke op at køre før i 2015, men AITMOOS begynder allerede at varme op, det er aldrig for tidligt. I nedenstående klip kan du således se hvordan det så ud da der var sporvogne i Århus. (Slå lyden til og skru højt op).



Kender vi vores læsere ret sidder du nu og tænker "Men hvad hedder sangen og kunstneren, sangen er bare så god" og dertil kan vi kun svare "Musikken er Mezzoforte fra 'Catching up with Mezzoforte'. Nummeret hedder 'Sugar and sweets'". Den burde efter bloggens mening spilles uafbrudt i de nye letbanevogne.



mandag den 11. januar 2010

Bye Bye Lumb

... den finanskrise. Knap er man kommet ind i "902010" før at de hviii' har sagt farvel til de største profiler. "Også du, min søn Lumb". Nu må det også godt stoppe hvis vi ikke skal tilbage til 00'erne og 1. division.

Du får et nummer som vi spillede i frikvartersbandet i 7.-8. klasse, godt nok blev den oversat til "Han er dum - han er dum - han er dum - han er dum og grim!" Jah, det var tilbage i de rigtige 90'ere.

Lad os også mindes en kamp hvor tidligere assistenttræner Johnny "de Luxe" Mølby under det meste af kampen stod og råbte "dét' godt, Lumbie!" med den lyseste Koldingaccent der nogensinde har lydt i hele Århus.

torsdag den 24. december 2009

Jul på Strøget i Århus

Skulle der være nogle af bloggens læsere der er i den uheldige situation at de ikke er i stand til at være i Århus i julen kommer her en lille mundsmag: Julelys, brændte mandler og MGK-jazz på Clemens Bro. Glædelig jul, Århus!



P.S. Hvad siger damen efter ca. 50 sekunder? "Goddag..." - hvad? Er der mon tale om en særlig århusiansk dialekt som AITMOOS ikke kender til?

lørdag den 28. november 2009

På druk i Århus: Skolegade


Ah ja, Skolegade. Solidt plantet i smørhullet mellem Mejlgade og Åen ligger den der, lille og smal. Lad dog ikke størrelsen narre dig, når først du har bevæget dig ned i Skolegaa' er der lagt i kakkelovnen til en regulær night of craziness. Inden for ca. 100 meter er det muligt at foretage en pub crawl hvor du kan have oplevelsen af at være i himlen, for øjeblikket efter at være røget lige lukt i helvede.

Du starter ud på Billabong som reklamerer med at være en australsk inspireret bar som spiller den fede rock. Det sidste må siges at være sandt, f.eks. overværede denne skribent engang en live-duo der brillerede med selvkomponerede numre med tekster som "Kæmpe store patter, det er no'd der batter!". Himlen, anyone? Natten er dog stadig ung og du må videre. Smut over på den modsatte side på Fatter Eskild. Hvad fatter gør er som bekendt altid det rigtige, og i dette tilfælde er fatter lig med endeløse jamsessions med happy jazz. Klientellet ligner som regel noget der kun bevæger sig udenfor når der er festuge eller jazzfestival. Glubske kaster de rødmossede stamgæster sig over den ene store Ceres fa'j efter den anden som slubres til tonerne af en rusten mandestemme der scatter løs oppe fra scenen. Alternativt er der bluesjam - i så fald helle for at spille med på 'Still Got The Blues'.

"Sca sc-sca-sca sca ba-be-du ah, yeah!"

Skulle det usandsynlige ske at du får nok af dette scenarie må du tilbage på den anden side igen, over på Den Høje. Du vil stille dig om bag i køen i selskab med forstadsteenagere fra så fjerne egne som Lystrup, Tilst og Trige. Folk står i kø hele vejen ned til åen og tyller blå cola mens de rastløse venter på at blive lukket ind. Navnet 'Den Høje' dækker tilsyneladende over at man skal op af en høj trappe. Om torsdagen er der karaoke hvor du har mulighed for at fyre den op med 'Wonderwall' (oi oi oi!). Dog er stedet tilsyneladende blevet bygget om og profilerer sig nu på at være en "cocktailbar" (?). Næste gang AITMOOS sætter fod i Århus vil dette blive undersøgt nærmere.

Højere, Århus, Højere! Høyer!

Hvis det ellers er lykkes dig at slippe helskinnet ud fra Den Høje må du, efter at være kravlet ned af trappen, pligtskyldigt videre til Escobar. Tidligere lå Færgekroen på denne adresse, en bar som nok bedst kunne betegnes som et drankersted. Her kunne man nemt risikere at få en hård, flad lussing hvis man, rent hypotetisk, bad en ung telefontalende Brian-type om at lukke døren fordi der kom kulde ind. Nu hedder stedet altså Escobar og er knap så drankeragtigt. Ikke desto mindre reklameres der med at der spilles hævi mædl og fee' døø', altså ikke lige AITMOOS' kop te. Hvis du er en spillefugl vil du føle dig godt tilpas på næste stop på ruten, Casino Bar. Her kan du hive i en enarmet tyveknægt mens du hamrer Gajolshots ned i takt med at symbolerne på hjulene drejer rundt og rundt, ligesom rummet efterhånden gør det.

Efter sådan en omgang er du sandsynligvis blevet sulten. Hvis man ellers er til den slags kan man smutte ind på Skolegades Pizzeria (jeg ved hvad du tænker, men nej, Tinas Grill lukker kl. 23.00) og snuppe sig et slice eller lignende.

David Hasselhoff har været en tur forbi grillen efter en våd aften i Skolegade

Her skal du dog passe på at du ikke vapper til andre gæsters pizza, ellers risikerer du at blive jagtet hele vejen rundt om Domkirken og tilbage igen mens en frådende mand råber "Jeg slår dig ihjel! Jeg slår dig fandme ihjel!" efter dig.

Efter det er det hjem og gemme sig under dynen mens du drømmer bittersøde delirium-drømme om Skolegade...