Viser opslag med etiketten gule ærter. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten gule ærter. Vis alle opslag

søndag den 13. juni 2010

René ord for pengene

Nogle gange kunne man godt tro at der kun fandtes én René i Århus. Gæt selv hvem. Men faktisk har det vist sig at der findes op til flere. En af de mest kendte er kokken René Knudsen. Du kender ham måske fra da han havde et tv-program på TV Danmark? Eller også har du set ham rende rundt nede på hotel Ritz. Han ser sådan her ud:

Ahh, ja... NU ved du hvem han er!

René startede sin flotte karriere som kok på øen St. Thomas i det Caribiske hav, og senere på øen Curucao i De Hollandske Antiller. Der lærte han at lave eksotisk mad. Han har ejet utallige restauranter og været vært for et hav af kokkeprogrammer i tv. Med andre ord: en århusiansk succeshistorie. Eller...?


De sidste 10 år har været op og ned for René. Først tog hele Århus' Kurt Thorsen angiveligt røven på ham ved en hushandel i Risskov. Dette skulle blot vise sig at være begyndelsen på en ejendomsrelateret nedtur. Flere af de utallige hoteller han ejede er efterhånden gået konkurs, og for det ikke skulle være nok har han også haft problemer med smiley-ordningen. Resultat: en sur smiley og en bøde på 10.000 pisk. Øv.


Ja, hvad skal det ikke ende med? Det bliver spændende at se hvad næste kapitel bliver i den interessante føljeton om René. Nedenfor kan du nyde ham på slap line når han gør det han nok skulle satse på fremover, nemlig at lave mad. Og accenten, René... dén kan ingen tage fra dig!


Hovsa! Vi tager en ny.

fredag den 23. oktober 2009

De Nattergale

Der kan vist ikke herske megen tvivl om at 90'erne var Århus' årti. Første halvdel af årtiet tilhørte i høj grad også De Nattergale som, høje på deres mange succeser, flyttede til Århus. Selv mindes jeg at være stødt på Carsten Knudsen i Center Øst i Egå, og jeg ved at Viggo Sommer ofte er blevet spottet i Risskov. Personligt holdt jeg da af trioen, men jeg var aldrig fanatisk, i modsætning til flere af mine venner. Da jeg gik i ca. 7. klasse gik der rygter om at De Nattergale var ved at indspille en ny cd på Gåseagervej i Egå. To af mine klassekammerater gik så langt i deres fandyrkelse at de i flere dage i træk stod uden for bygningen hvor indspilningerne foregik i håb om at få et glimt af deres helte, eller måske ligefrem en autograf. Til sidst blev gruppen vist ligefrem lidt træt af at de stod der og hang dagen lang.

Klippet nedenfor viser De Nattergale da de var absolut på toppen:


Gul' Ærter!

Tiden gik, 90'erne blev til 00'erne og det var på mange måder en forvirrende tid. Hvad nu? De Nattergale besluttede sig for at gentage succesen fra The Julekalender og lave en ny julekalender som skulle have en tv-station som omdrejningspunkt. Resultatet blev det omstridte Canal Wild Card (CWC). Danskerne blev sure over at det ikke var lige så sjovt som den gamle julekalender og udsatte nattergalene for en rendyrket hetz som ikke var set magen til siden den famøse julekalender "Poul og Nulle i Hullet", også kendt som "Jul og Grønne Skove". Imidlertid viste CWC sig i al sin bizarre glans faktisk at være sjovt. I et klip derfra står "Trafik Børge" i Hasle og med en formidabel Århus-accent orienterer han om trafikken i og omkring Århus:


"Skåde, Viby, Hasle, Risskov og Højbjerg..."

De Nattergale, altså. Hvem der bare var en 13-årig konfirmant igen...