Viser opslag med etiketten jacob haugaard. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten jacob haugaard. Vis alle opslag

mandag den 16. maj 2022

Maskebal

Okay ... Okay. AITMOOS-redaktionen er i chok. I chok! Som man kan læse i Stiften - hvis den da ikke er gået ned pga. en massiv læserinteresse pga. den chokerende nyhed - er Under Masken blevet solgt. Fuck, hvor er det sindssygt, som Peter Graulund engang sagde. Stedets ejer siden åbningen i 1995, Hans Krull, har langet den sidste omgang nachos over disken.Vanvittigt.

Faste læsere vil selvfølgelig huske, at det var på Under Masken, at en mand i en Punk Royal-jakke blev set så sent som i 2017. I sandhed et kosmopolitisk værtshus. Vi håber, at den nye ejer ikke fucker det op.

tirsdag den 14. maj 2013

Lotte Heise - hvad laver hun i Aarhus?

Det er ingen hemmelighed, at bidragsyderne til denne blog ikke har boet i Aarhus i et godt stykke tid. Imidlertid kender vi byen bedre, end den selv gør. Langt bedre! Der er dog én ting, AITMOOS aldrig har forstået. Rent faktisk er der ingen i Aarhus, der ved det. Folk har altid undret sig, for normalt flytter folk jo fra Aarhus til København, og ikke omvendt. Så hvad laver Lotte Heise i Aarhus? Onde tunge sagde, at det var fordi, hun ikke fik nok opmærksomhed i København, der var simpelthen for mange om buddet. Men det er næppe den fulde sandhed. AITMOOS satte sig derfor for at undersøge sagen. I mere end et år har vi udført research og søgt efter et svar, og nu er vi klar til at præsentere det, helt eksklusivt, for bloggens højtærede læsere.

Det er altså vanskeligt at sige, hvad Lotte Heise laver i Aarhus. Vi ved dog, at hun bor i en lejet villa i, ja... Egå! Det luner, det luner. Hun modtog Aarhus Kommunes Ligestillingspris, som uddeles til en aarhusiansk borger, der har ydet noget særligt for byen tilbage i 2002. Det er jo flot. Men det var vel ikke derfor, hun flyttede til Aarhus... Eller... Var det?

"Suffragette City", eh? Hmmm....

I vores dybdeborende og tålmodige research er det kommet bloggen for øre, at hun ikke bryder sig om de såkaldte "facere", altså sælgerne fra f.eks. Amnesty International, der passer dig op på ægte gøglermanér og prøver at skyde ansvaret for kapitalismens ulyksaligheder over på de personer, der tilfældigvis går på enten Clemens Bro eller Klostertorv. Dem gider Lotte ikke høre på. Det gider AITMOOS heller ikke.

- Wup, jeg skal lige snakke med dig lidt... Ja, dig der. Har du ikke lyst til at redde de sultne børn i Afrika? Hallo...? Er du helt ligeglad med, at de dør af sult? Fair nok. Ha' en go' dag, så... (Pis, der røg min provision).

Du er nu blevet klogere på, hvad Lotte Heise laver i Aarhus. Med den konklusion, vil AITMOOS gerne benytte lejligheden til at citere Sokrates' berømte ord: "Det eneste, jeg ved, er, at jeg intet ved". 

Ved du, hvad Lotte Heise laver i Aarhus? Skriv dit bud i en kommentar. Så er du sød.

tirsdag den 30. august 2011

Festugeminde: Inkaerne på Strøget

Det er igen festuge til Aarhus, denne sælsomme årligt tilbagevendende begivenhed i det danske navn for fremskridt. AITMOOS giver dig nu en næsten ligeså stolt tradition, nemlig et vaskeægte festugeminde. For tredje år i træk.

- Ja dak!

Der var rent faktisk engang hvor gademusikanter var et sjældent syn i Aarhus. Ikke noget med sigøjnere (undskyld, romaer, bless 'em) der stod og spillede på en violin der havde set noget bedre dage. Eller efterskoleelever, der tog den lange tur fra Mellerup for at spille lidt MGK-jazz. Næ-æh. I festugen kunne man hvert år opleve et fænomen som folk valfartede for at se: Inkaerne! Som regel stod de foran Salling og blæste folks hjerner omkuld med deres hypnotiske musik. Faktisk var musikken lige så hypnotisk som sovemidlet i krystalkuglen fra Tintin.

- Are you ready to get fucked up, Aarhus?

Den sprøde guitar, der lød som en ukulele, bjælderne omkring anklerne, den flerstemmige mandevokal og ikke mindst panfløjterne. For slet ikke at tale om det ustyrlige look. Uha, det var stærkt. Det er en udbredt opfattelse at netop inkaerne på Strøget var en stor indflydelse på Thomas Helmigs mere psykedeliske periode. Både mht. musik og udseende.

Inkaer chiller ud i Botanisk Have efter at have tryllebundet det aarhusianske festugepublikum

Denne signatur var endog meget glad for inkaernes musik, faktisk så glad at det var den første båndudgivelse jeg købte, netop under en festuge i ca. 1988. Fanatismen stoppede dog ikke der, jeg husker hvordan jeg flere år i træk brændende ønskede mig en panfløjte til jul eller fødselsdag. Da jeg så endelig fik en, måtte jeg skuffet konstatere at der var tale om en plastikudgave, og ikke bambus. Mit forhold til instrumentet blev aldrig det samme igen, specielt ikke da Gheorghe Zamfir, som i øvrigt indspillede mange af sine plader i Aarhus, udsatte instrumentet for sin version af klassikeren Kald det kærlighed.

- Hov hov, jeg er også inka...


tirsdag den 17. maj 2011

Guide til Aarhus: Skoler

Aarhus råder over en række legendariske skoler. Både folkeskoler som private. Er du i tvivl om hvilken du skal vælge? Bare rolig. AITMOOS giver dig en hurtig gennemgang af de mest toneangivende skoler i Aarhus C.

Vi starter vores tur nede omkring Nørregaje og Nørrebrogaje. Her ligger Laursens Realskole. Her kan du gå i 10. hvis du er mega god til fodbold eller til at spille musik. Du kan altså vælge mellem fodboldlinjen og musiklinjen. Vælg musikken hvis du har lyst til at opføre musicalen Hair eller vil spille Sting-numre i takten 9/6-dele med en række ligesindede fremtidige MGK-studerende. Hvis du er bedre til fodbold får du måske chancen for at spille den traditionsrige turnering i skolefodbold. Laursen har flere gange kvalificeret sig til finalen i den præstigefyldte cup og spillet for et fuldstændig proppet Parken fyldt med skrigende børn.

*SKRIIIIIIIIIIG!!*

Vi tager videre til Elise Smiths skole. Skolen var engang en ren pigeskole, men det ændrede sig så ingen ringere end Jacob Haugaard kunne tage sin realeksamen her i 1969. Tænk engang at Haugaard har gået her i 60erne og hørt Beatles. Det kan du jo tænke over mens du sidder på potten. Skolen er nemlig kendt for at have et toilet midt inde i klasseværelset i det lokale hvor man går i 10. Så kan man sætte sig derind og gøre hvad man nu skal uden at man går glip af noget og samtidig genere sine klassekammerater med både lyd og lugt. Høj klasse.

Haugaard anno 1967 foran Elise Smith i sin nyerhvervede 'Sgt. Pepper'-jakke

Så hopper vi et stort spring ud mod Skt. Anna Gades Skole. Her går de vilde kids der skater og den slags. Hvis du ikke gider at gå i folkeskole kan du benytte dig af skolens mange kulturtilbud. Engang i tidernes morgen blev der her holdt "Ungdomshus Nu!" møder her. Undertegnede deltog et par gange. Møderne blev dog ofte noget useriøse, da det viste sig at man kunne købe Blå Thor (nej, desværre ikke Blå Cola) i en af skolernes automater. Måske er det derfor Aarhus endnu ikke har fået et ungdomshus? Det var muligvis her at slagordet "Rød front, blå Thor!" blev opfundet, omend det nok er tvivlsomt. Desværre skal skolen moderniseres og gøres fancy. Endnu et nederlag for det Aarhus som bloggen repræsenter'.

Randers-øllen Blå Thor, sidst set på en skole i Aarhus C

Nu er det også snart ved at være nok med al den skolesnak. Vi mangler kun én skole. Samsøgades Skole. Skolen kan prale af at være den første skole i Danmark der havde en aula. Du læste det her først! Det vides ikke hvorvidt aulaen, ligesom i undertegnedes folkeskole, Sølystskolen, havde en lang række pæle hvor man så kunne få "pælere" i frikvarteret. Ouch. Pas dog på med at vælge denne skole. Pigerne her hedder ting som Janne og Marie Louise og vil sandsynligvis knuse dit hjerte. De er ganske enkelt uopnåelige. Du vil længes efter dem mens du trasker hjemad mod din respektive forstad, for atter engang at glemme at lave lektier fordi du er smuttet i klubben i stedet for.



Vi ses i næste frikvar.

onsdag den 10. november 2010

Under Masken

Du går rundt inde i Århus. Du har lyst til nachos. Du har lyst til kaffe. Du har lyst til gøgl. Du er i humør til en tryllekunst. Der er kun et sted som kan levere denne komplekse sammensætning. Under Masken. Som navnet antyder er stedet dekoreret med diverse masker, det ligner noget selveste overtossen Ovartaci har udsmykket.


Det er imidlertid ikke tilfældet. Indretningen står ejer Hans Krull for. Jacob Haugaards gamle homeboy som, sammen med Mickey Lee, reddede Jacob fra at dø, da denne opsøgte junkie-stedet kaldet Spytbakken – fast besluttet på at købe en overdosis narkotika og sige farvel til livet, som du kan læse her. En heltemodig handling som gør Hans K til en legende i AITMOOS' øjn.

"B.F.F."!

Når du så er kommet ind på Under Masken og sidder og venter på dine varme nachos med salsa og cheddar, kan du kigge på de akvarier der er indbygget i væggene. Som hvis du befandt dig i selveste Kattegatcentret kan du altså sidde og betragte diverse fisk som svømmer rundt omkring dig. Måske lærer du så meget om de eksotiske akvariefisk at du kan deltage i Kvit eller Dobbelt?

"48.000 kr., min dreng. Dem kan du få mange nachos for"

Som indretningen antyder er du også sikker på at høre god musik på Masken. Kan du lide verdensmusik? Hvad med lidt Buena Vista Social Club, lidt Manu Chao... og hvis det skal være i den rockede ende, lidt Ben Harper? Hvor ellers kan du sidde og fingertromme på de runde borde mens du groover ud til endeløse, pseudo-spirituelle jams sammen med ligesindede Dave Matthews-fans?

"Oh yeah, baby. Under Masken, killer nachos"
You go, Dave...

Tag en batiktrøje og en ruskindsvest på og kom da ned Under Masken. Tag "ja-masken" på, som Jim Carrey i The Mask. Tag Zorro-masken på som i Amelie. Men lov mig at lade være med at tage Scream-masken på. Det er simpelthen for uhyggeligt.


torsdag den 2. september 2010

Festugeminde: Boblen og Univers

Det helt centrale omdrejningspunkt for festugen har alle dage været Bispetorv. Området omkring Domkirken har dog ikke aldrig været det rene paradis, men ofte en kilde til uoverensstemmelser. Ikke nok med at man har fjernet byens narkomaner fra stedet og sat dårlige toiletter op i stedet for, Bispetorv har også været skueplads for nogle drabelige konflikter i forbindelse med festugen.

Boblen
optrådte første gang i festugen i de tidlige halvfjerdsere, da man stillede et musiktelt op ved siden af rytterstatuen af på Bispetorv. I starten var der problemer med at folk tissede op af statuen, hvilket betød at spiritusbevillingen var ved at ryge. Der kom dog styr på sagerne, og vejen var dermed banet for det legendariske jazzsteds succes.

I Boblen kunne man være heldig at se en banjospillende trad-jazzer være på vej på scenen med en fadøl i hver hånd. For at komme derop skulle man balancere på en oprejst kasse Ceres, der fungerede som trinbræt. Kassen havde engang været tungt lastet med øl, som dog i mellemtiden var blevet drukket. Ølkassen var derfor nu helt let og kunne dermed ikke så godt bære et beruset menneskes vægt. Resultatet var at ølkassen væltede og jazzmusikeren hamrede sit skinneben ind i scenekanten, samtidig med at han måtte jonglere med de to fyldte fadøl. Under ingen omstændigheder måtte de dyrebare dråber gå til spilde. Efter at have landet på benene uden at ene eneste milliliter var spildt, gik han nonchalant gå op på scenen, sluprede den ene af de to fadøl i et drag, og gav den så bare gas på banjoen. Dét er den ægte festugeånd.


Der var kort sagt tale om en lykkelig tid i over 25 år, hvor man ikke kunne nærme sig domkirken uden at høre New Orleans jazz. I 1999 fandt daværende festugechef Lars Seeberg dog på at oprette det såkaldte "Univers" på Bispetorv for at komme af med festugens image som et begivenhed for rødmossede jazzelskere. Derfor besluttede han at Boblen kunne blive flyttet ned på havnen, da man mente at jazzelskernes havnejargon passede bedst dernede. Som ved orkanen Katrina blev New Orleans i Århus altså skyllet væk fra overfladen. Folk protesterede, men det nyttede ikke. Bispetorv blev således overtaget af Univers, der med sit space age-agtige design lignede noget fra Star Trek.


Der blev dog rapporteret om stor utilfredshed fra folk, som i deres søgen efter Boblen var faret vild på havnen og nu ragede rundt. De risikerede at falde i havnebassinet eller, værst af alt, at ende på diskotek Broen.


"Hallo mand, hvor har I flyttet Boblen hen? Hvor skal jeg nu høre mit jazz?"

Univers blev dog hurtigt blev populært hos de mange århusianere der kunne lide en god, gedigen gang gratis dansk rock. Heller ikke dette varede dog ved. I 2007 blev Univers for første gang fjernet fra Bispetorv, men som det var tilfældet med Boblen blev beslutningen mødt stor med modstand. For eksempel blev der oprettet en gruppe på noget kaldet "Facebook". Dette enorme folkelige pres kunne Århus ikke modstå, og Univers blev lovet tilbage året efter. I år er den dog væk igen, erstattet af en Skanderborg-agtig festival, med alt hvad det indebærer af Jacob Haugaard. Stadig med gratis, dansk rock, men med bøgetræer frem for rumtelt.



Det er altså så som så med jazzen, som man måske føler bliver nok repræsenteret ved den årlige jazzfestival. Sidste år blev Boblen da også fjernet helt som del af festugen. AITMOOS-redaktionen er dog mere til jazz end dansk rock, og vi vil derfor gerne benytte lejligheden til at støtte udsagnet på den t-shirt der blev trykt første gang Boblen blev flyttet ned på havnen: ”Boblen tilbage til Bispetorv – Lars Seeberg ud af Århus.”

torsdag den 22. juli 2010

Mek Pek: Original Prankster

I vores persongalleri af ærkeårhusianaske kendisser er vi nu nået til en person der må siges at være indbegrebet af århusiansk underholdning: Mek Pek. Lige fra han slog sine lyse lokker løs som bassist i Århus' eneste punkband, Lost Kids, sidst i 70erne, har han været involveret i succeser som Pigen og trompeten, Mek & Warny, Åh Abe, rapmusik... for slet ikke at nævne at han har indspillet med både Jacob Haugaard og Anne Linnet. A'men, sker der! Jeg ku' blive ved. Total psykoabe.


Egentlig hedder Mek Pek Mikael Falk Petersen, men vi ved jo alle godt at der kun er plads til én Falcon i Danmark. Derfor måtte vores ven naturligvis finde sig et kunstnernavn. Hvorfor valget lige faldt på Mek Pek har bloggen ikke kunne finde frem til. Måske skyldes at han har en mega... pek? Svaret blæser i vinden, om man så må sige.



Meks forbilleder er James Brown, Miles Davis, Prince, Elvis og ikke mindst Dirch Passer. Det er store navne at leve op til, men Mek klarer det med bravour. Han ér the original prankster.



Edit: Videoen kom ikke med i første omgang

fredag den 21. maj 2010

Jadak

Du har jo prøvet det. Du skal med bussen hjem og har ikke lige fået købt et klippekort. Kontantbilletten er lige lovlig dyr, synes du. "Fuck det, jeg kører sort," tænker du og sætter dig ned. Dette er muligt for dig da man som bekendt går ind bag i busserne i Århus. Eller midti, hvis du skulle komme med en af de nyere busser. Der kan du oven i købet betale med dankort. Hvis du altså må få sådan et for banken... Så nu er der ingen undskyldninger for ikke at købe billet!

Denne 7'er kører i Århus, Danmark!

Netop som du sidder der i bussen og hygger dig på dit enmandssæde og håber der ikke kommer et gammelt menneske der vil have din plads får du øje på dem. De står der og prøver at skjule deres ølvom bag et busskur. Buskontrollørerne. Du overvejer desperat at løbe ned bagi bussen for at købe en billet inden de kommer ind, men du må opgive. Opgive dit navn og adresse så de kan tjekke om det er dig når de laver et online-opslag på deres cpr-register, du. Der er ikke noget at gøre. Du får en kontrolafgift på 600 kroner. Ej!

I de to klip nedenfor kan du nyde Århus' to største komikere gennem tiderne, Finn Nørbygaard og Jacob Haugaard, som buskontrollører i 80ernes Århus. Finn er jo som bekendt gået på røven på grund af Stein Bagger og har som resultat tidligere stukket af fra en benzinregning. Hvorvidt han også kører på røven i bussen (som vist er et københavnerudtryk? det er det der hedder at køre sård i Århus) melder historien ikke noget om...


- Jadak...


- ... ooooooog jadak.

onsdag den 13. januar 2010

Grøn Koncert i Århus

Jeg kommer her med en indrømmelse: Jeg har aldrig været til Grøn Koncert. Sorry, men jeg har bare aldrig følt mig tiltrukket af bridge-blandingen af Grøn Tuborg, muskelsvind og tvivlsomme danske kunstnere. Nej, jeg har aldrig stået på Tangkrogen og givet den gas til Sanne Salomonsen eller D.A.D.

Det viser sig nu at være en fejl. Som man kan se på indslaget nedenfor af endnu en af Århus' perlerække af lødige tv-journalister (udover Kurt Leth og Carsten Hjort), Jack "Fritten" Fridthjof, så var Grøn Koncert 2009 i Århus et regulært festfyrværkeri af århusianisme. Samtalen med Jacob Haugaard er så århusiansk som det kan blive. Hvis du lukker øjnene imens kan du ligefrem drømme dig væk til Spytbakken eller Guldsmedgade.

Ikke nok med det, så giver Haugaard dig en lang række gode råd om hvordan man skal agere for at beholde sin coolness. Mens det øser ned øser han ud af sin visdom. I en samtale som burde transkriberes og udgives som en samtalebog med Haugaard og Fritten kommer vi omkring så forskellige emner som løgne, amerikanere, farvestoffer, rigdom og ikke mindst den legendariske sætning: "Så hæver læberne både hér og dér". 

Haugaard - AITMOOS elsker dig.