Viser opslag med etiketten city vest. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten city vest. Vis alle opslag

mandag den 24. januar 2011

Århuspigen frk. Århus

Alle bloggens mandlige læsere kender til begivenheden. Hvis der måtte være en enkelt kvindelig læser har hun helt sikkert drømt om det. At blive årets Aarhuspige. En større ære fås ganske enkelt ikke hvis man er af hunkøn og bor i Aarhus.

Konkurrencen startede i 1943 som "Frøken Århus". Formålet var at kåre en sød og naturlig Århus-pige. For at kunne tilmelde sig skulle den unge pige have bopæl i Århus Kommune og være i alderen 16-25 år. I de feministiske 70ere blev konkurrencen aflyst, det var på samme tidspunkt man heller ikke gad Melodi Grand Prix. Men i 1988 blev konkurrencen genoplivet af Århus Stiftstidende i samarbejde med Tivoli-Friheden og en række sponsorer fra byen. Siden da har den skiftet navn til "Århuspigen", og fra nu af altså sandsynligvis "Aarhuspigen".

- Stem på mig...
- Nej, mig...
- Nej, mig...

Ja, traditionen tro er det nogle sødde tøser der stiller op til konkurrencen. For ligesom at fuldbyrde objektliggørelsen af hunkønnet tilknyttes der også sponsorer til pigens identitet, ofte lokale. Derfor kan du f.eks. stemme på "Storcenter Nord-pigen", "Salling-pigen"... eller hvad med "AGF-pigen"? I 2009 var det dog "City Vest-pigen" der vandt. Hun vandt ud over titlen en charterrejse Århus Charter, et gavekort på 3.000 kr. sponseret af City Vest samt produkter fra Pilgrim. Det er altså gode præmier.

- Hold kæft, hvor er det godt gået mand. City Vest, Århuspigen 2009!
- Ja, vi ta'r den også næst' år, næst' år, mand... Storcenter Nord kan ingenting!

Men neeeej, vagtmænd i City Vest. Der blev slet ikke afholdt Aarhuspigen i 2010. Hun skulle nemlig have en såkaldt ansigtsløfting:

"Vi vil prøve at lave noget andet. Vi har gået med nogle forskellige tanker i et par år, og nu skal vi til at udvikle konkurrencen og tilføre den lidt mere liv," udtalte Max Adelsbøll fra Jydsk Væddeløbsbane - en af de syv sponsorer, der pt. står bag Århuspigen - til jp.dk.

Hm hm. Det bliver nervepirrende spændende at se hvilket koncept der bliver disket op med i 2011. Indtil da kan du hygge dig med Frøken Århus 1991. Satme sød... Bemærk hvordan de mandlige gæster har svært ved at tage øjnene fra frøknens kavalergang, og hvordan intervieweren foregiver at læse i sine papirer mens han smugkigger.



Og ja, hvad blev der egentlig af "Mister Århus"??

fredag den 10. december 2010

Jul i Århus - Gellerup

AITMOOS forsætter følgetonen om Jul i Århus. Hvis du synes det bliver for meget med julelys, rensdyr på taget af Salling og Frelsens Hær der står og fyrer den op på Strøget, så kommer her et tip: Tag til Gellerup.

Det naturlige sted at tage hen når du tænker "Gellerup" er selvfølgelig City Vest. Her kan du ikke blot købe det samme som alle andre steder i Århus, her får du også chancen for at få en oplevelse for livet.


 
Smagfuld dekoration af City Vest

Ethvert raskt barn er kørt med sin farfar i hans østtyske Wartburg ud til City Vest for at opleve det enestående fænomen der får folk til at valfarte dertil.

- Gi' den gas, farfar!

Fænomenet som er så tiltrækkende er selvfølgelig den årlige juleudstilling. Her kan du drømme dig væk i en nisselandsby hvor mekaniske nisser står og bevæger sig i sælsomme ryk, som dansede de "robotten". Dag ud og dag ind laver de bevidstløst de samme bevægelser igen og og igen og igen. Måske som en kommentar til arbejdslivet?

Hvis du vil slippe helt væk fra julens stress og jag, så smut over i Bazar Vest. Her er ikke pyntet op med julepynt, kun med det sædvanlige farvestrålende mellemøstlige bling-bling.

Smagfuld dekoration af Bazar Vest



Kom ud af byen, af sted til Gellerup inden de jævner det med jorden.