Viser opslag med etiketten storcenter nord. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten storcenter nord. Vis alle opslag

mandag den 24. januar 2011

Århuspigen frk. Århus

Alle bloggens mandlige læsere kender til begivenheden. Hvis der måtte være en enkelt kvindelig læser har hun helt sikkert drømt om det. At blive årets Aarhuspige. En større ære fås ganske enkelt ikke hvis man er af hunkøn og bor i Aarhus.

Konkurrencen startede i 1943 som "Frøken Århus". Formålet var at kåre en sød og naturlig Århus-pige. For at kunne tilmelde sig skulle den unge pige have bopæl i Århus Kommune og være i alderen 16-25 år. I de feministiske 70ere blev konkurrencen aflyst, det var på samme tidspunkt man heller ikke gad Melodi Grand Prix. Men i 1988 blev konkurrencen genoplivet af Århus Stiftstidende i samarbejde med Tivoli-Friheden og en række sponsorer fra byen. Siden da har den skiftet navn til "Århuspigen", og fra nu af altså sandsynligvis "Aarhuspigen".

- Stem på mig...
- Nej, mig...
- Nej, mig...

Ja, traditionen tro er det nogle sødde tøser der stiller op til konkurrencen. For ligesom at fuldbyrde objektliggørelsen af hunkønnet tilknyttes der også sponsorer til pigens identitet, ofte lokale. Derfor kan du f.eks. stemme på "Storcenter Nord-pigen", "Salling-pigen"... eller hvad med "AGF-pigen"? I 2009 var det dog "City Vest-pigen" der vandt. Hun vandt ud over titlen en charterrejse Århus Charter, et gavekort på 3.000 kr. sponseret af City Vest samt produkter fra Pilgrim. Det er altså gode præmier.

- Hold kæft, hvor er det godt gået mand. City Vest, Århuspigen 2009!
- Ja, vi ta'r den også næst' år, næst' år, mand... Storcenter Nord kan ingenting!

Men neeeej, vagtmænd i City Vest. Der blev slet ikke afholdt Aarhuspigen i 2010. Hun skulle nemlig have en såkaldt ansigtsløfting:

"Vi vil prøve at lave noget andet. Vi har gået med nogle forskellige tanker i et par år, og nu skal vi til at udvikle konkurrencen og tilføre den lidt mere liv," udtalte Max Adelsbøll fra Jydsk Væddeløbsbane - en af de syv sponsorer, der pt. står bag Århuspigen - til jp.dk.

Hm hm. Det bliver nervepirrende spændende at se hvilket koncept der bliver disket op med i 2011. Indtil da kan du hygge dig med Frøken Århus 1991. Satme sød... Bemærk hvordan de mandlige gæster har svært ved at tage øjnene fra frøknens kavalergang, og hvordan intervieweren foregiver at læse i sine papirer mens han smugkigger.



Og ja, hvad blev der egentlig af "Mister Århus"??

lørdag den 17. oktober 2009

Storcenter Nord, ig'å

Der er et storcenter. Det ligger i Århus Nord. Det går under navnet... Storcenter Nord. Da jeg var omkring 11-13 år tilbragte jeg mange timer i dette center, primært når jeg skulle med min mor ud og købe tøj. Førhen var vi ofte taget den lange vej til Gellerup og City Vest (Cowboyland, anyone?), men nu var der altså kommet et storcenter der lå noget tættere på.

Jeg har ikke været der længe, men har kun gode minder derfra. F.eks. om dengang jeg gik på Prutten i Århus der lå lige i nærheden. Engang tog jeg ned i centret, og ved pizzeriaet så jeg en kvinde af anden etnisk herkomst en dansk, der kørte rundt med sin mand som sad i kørestol. Kvinden, der i øvrigt bar hovedtørklæde, havde nogle store flotte øjne, nogle dejlige dun på overlæben og en stor, karakteristisk næse som gjorde at hun lignede Klinger fra tv-serien M*A*S*H på en prik. Faktisk kan man sige at hun var som snydt ud af næsen på ham. (*ka-tjing!*)

Vi ses i Storcenter Nord

Derfor varmede det mit hjerte da jeg så at børnene stadig kommer i Storcenter Nord. Her er det i forbindelse med et AGF-arrangement i centret. Læg især mærken til den dreng der fører revolverjournalistik mod Jerry Lucena og stiller ledende spørgsmål hvor han slutter med et syngende "ig'å" - dét er noget der varmer i efterårskulden.