Viser opslag med etiketten arnbitter. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten arnbitter. Vis alle opslag

onsdag den 21. januar 2015

Bitter kaffe

Ak. 2015 har foreløbig vist sig at være et anus, øh... annus horribilis for byen, de kalder "Aarhus". Det er med sorg i tastaturet, at AITMOOS må viderebringe endnu en bitter nyhed. Nu er endnu et af byens varetegn væk. Sigfred's Kaffebar er gået konkurs.


Det er ellers ikke mere end 6 mdr. siden, at den gøglede kaffebar udvidede med en filial i, ja, Skagen, som ellers primært er kendt for Skagen Smackdown. Dengang havde man ellers lige lukket Sigfred's Kaffebar i Vangsgaards Boghandel, men som man kunne læse på stiften.dk:

Hrmf. Men nu er det så slut. Nøglen er drejet om, den sidste kop kaffe er brygget. Endnu et af Aarhus' særkender er forsvundet. Og vi er stadig kun i januar, folkens.

søndag den 4. januar 2015

Bitter afsked

Foreløbig har 2015 været et lorteår for alle, der elsker Aarhus. Først sagde vi farvel til Mickey Lee, og nu må vi så sige farvel til Arnbitter, der, som man kan læse, ikke længere produceres i Aarhus. Den hidtidige producent, Anthon Thorup & Søn i Fredensgade, er lukket og har solgt rettighederne til Arnbitter til det københavnske Just Drinks, som dog har beliggenhed i Århusgade på Østerbro. En ringe trøst.

- Mega bittert, mand.

Læs selv mere på Stiften, så længe artiklen altså er der. Stiften har jo for vane at fjerne sine artikler igen. Bloggen er for bitter til at skrive mere lige nu.

søndag den 2. februar 2014

På druk i Aarhus - Arnbitter

Af og til sker der det, at man opdager noget, som er decideret mindblowing. For eksempel, når man opdager, at den hæderkronede bitter Arnbitter stammer fra ... Aarhus! Oh yeah... that's right!
Læg mærke til, hvordan sloganet "The true spirit of Aarhus" spiller på både ånd og spiritus ... Ge-ni-alt! Hvor var de reklamefolk henne, da man fandt på "Danish for progress"? Og sprogforvirringen er ren The Julekalender. Stærkt!

Den bitre drik, som ifølge producenten kan spores tilbage til "engang i 60erne", er en "bitter i særklasse på 50% vol, som sammen med særligt udsøgte urter tilsat alkohol & blandet efter en hemmelig recept er med til at give ARNBITTER sin helt specielle styrke, karakter & smag". 

Rygtet siger, at Arnbitter fik sit navn, fordi opfinderen blev spurgt "Er'n bitter"? Dette rygte har AITMOOS dog ikke kunne bekræfte.

Arnbitter "vandt guldmedalje i 1970, ved den internationale vin & spiritusudstilling i Rotterdam. Arnbitter fik sølv ved The International Wine & Spirit Competition 2005 i London". Hmm, sølv. OK, men selvfølgelig lidt bittert.

Denne opdagelse får pludselig det hele til at gå op. Aarhus-sættet! Så er det derfor, det består af Ceres og en Arnbitter. Duh. En kold og en bette skarp. Det er sgu da gadesprog, mand!

Man kan få sig et Aarhus-sæt på adskillige brune værtshuse i byen, men som det fremgår af nedenstående annonce af "Meter Pikkelsen" (hohohohoho, byttet rundt på forbogstaverne!), kan man også få den natklubben på Store Torv:
"Keep it real Århus;-)!"
 
Efter sigende skrev Paul Weller dette hit efter en våd nat i Aarhus, hvor han hamrede adskillede Aarhus-sæt sammen med "den gamle mod".


Weller (tænker): - Årh, jeg har det ringe. Skulle ikke have drukket så mange Aarhus-sæt. 

Og husk, at det udtales "bitter" med [i], ikke med [e], som københavnerne siger det. B[i]tter, [e]kk'å?