Viser opslag med etiketten bispetorv. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten bispetorv. Vis alle opslag

lørdag den 30. oktober 2010

Guide til Århus: Tangkrogen

Hvor går du hen når du vil til Rock Show, Grøn Koncert, Kræmmermarked eller i cirkus? Svaret er Tangkrogen. Denne grønne plet som ligger på vej ud mod Marselisborg. Hvis der finder en større udendørs begivenhed sted kan du godt regne med at det er her det sker.


Grunden har kunnet præsentere alt lige fra en mut Bob Dylan i Open Air 1996 til en manisk, kokainpåvirket Robert Hansen der løb rundt på fra den ene ende af pladsen til den anden med en hund ved sin side. Han løb og han løb og han løb rundt og interviewede århusianske børn der var imponerede over hans energiniveau og nærmest overmenneskelige kræfter. Det var i børneprogrammet SommerSummarum.

"Årh, skal lige ligge her og hvile mig lidt på Tangkrogens kølige græs..."

Det er ikke kun en dopet Robert H der har løbet rundt her. Hvert år starter og slutter Marselisløbet herfra, og tusindvis løber rundt i skovene mens de desperat prøver at drikke af det lille plastickrus med Faxe Kondi der er stillet frem.


Undertegnede har kun løbet det én gang - der så jeg til gengæld også en mand ligge livløs på skovstien og blive forsøgt genoplivet, men forgæves. Han døde med løbeskoene på.

Som sagt er der ofte cirkus på grunden. Når man går forbi en sommerdag kan man nyde tonerne fra klovnemusik og duften af halm og elefantlort. Så ved man, man er på Tangkrogen.


Et cirkus der dog ikke er velkommen der, er Cirkus Nemo. I år blev det forvist til Mindeparken, og næste år er der slet ikke plads til det nogen steder. Ikke engang på Bispetorv, som jo ellers har gode erfaringer med store telte. »Hvis vi ikke kan være nogen af stederne, kan det ende med, at vi slet ikke kommer til Århus. Det vil være katastrofalt for min forretning og vel også lidt synd og ærgerligt for Århus,« siger cirkusdirektør Søren Østergaard til Stiften.dk. Han har AITMOOS' sympati.

mandag den 25. januar 2010

Bispetorv

Parkeringsplads til hverdag, vært for Univers i Festugen og Boblen under jazzfestivallen. Ja, Bispetorv har altid været omstridt. Med sin beliggenhed lidt over for Domkirken ligger pladsen bogstaveligt talt midt i Århus C. For en 10-15 år siden var det primært kendt som et sted hvor udmagrede junkier hang ud. De offentlige toiletter som lå nede under jorden var altid noia at bevæge sig ned i. Vanvittige speedfreaks, tandløse narkomaner og en crazy sort voodoo-kvinde med cigaretter i ørerne og mord i øjnene var blot nogle af de mennesker som opholdt sig der. Toiletterne lå ved siden af en karakteristisk trappe som blev kaldet "Spytbakken". Byens børn blev advaret mod at nærme sig stedet alene og mange bekymrede forældre har gnedet sig op og ned af deres bukseben og bidt negle under Festugen når deres børn var nødt til at bevæge sig ned på toiletterne for at træde af på naturens vegne.

"Schllll..."

Det var ikke noget Århus Kommune kunne arbejde med. Ligesom på Vesterbro Torv og Klostertorv blev junkierne på Bispetorv jaget væk. (Noget kunne i øvrigt tyde på at disse junkier ynder at opholde sig på torve. Men hvordan definerer man egentlig et torv? Og hvordan hænger det sammen med et fortorv? Kom evt. med dit bud i en kommentar nedenfor.) Toiletterne blev derfor lukket og der blev opsat et enkelt offentligt toilet. Som man kan se i følgende tv-indslag (af Jack Fridthjoff) er dette dog heller ikke lutter lagkage. Mickey fra Mackie's Pizza (manden bag den legendariske cd "Pizza Party") fortæller lidt om historien om Spytbakken og om hvordan der kommer folk og bare skal bruge hans toilet selvom de hverken drikker øl eller spiser mad. Det er en unik mulighed for at se en af de sande legender i Århus midtby samt fremragende journalistik indenfor kategorien "News & Politics". Kravet om gratis toiletter til alle er selvfølgelig også en sag som AITMOOS kun kan bakke op om.