Viser opslag med etiketten hvem vandt. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten hvem vandt. Vis alle opslag

onsdag den 29. maj 2013

"Hvor blev de af?" - Mysteriet om FC Kammeraterne, del 1.

Mange læsere på bloggen har sandsynligvis spillet fodbold som børn, måske ligefrem i HEI, som i mange år havde Danmarks bedste kvindehold. Ellers måske i VRI. Måske har visse læsere ligefrem spillet i den mest sagnomspundne klub i Aarhus' historie. Der er hverken tale om 'GF eller Fremad. Der er tale om en klub med det bedste navn nogensinde: FC Kammeraterne. Men hvor er klubben blevet af? Hvis man kigger på nettet er der stort set intet fornuftigt info at finde, blot en masse oversigter over kampe, som, vi kunne jo kalde dem Aarhus' FCK, har spillet. Det skal være lyv! AITMOOS er på sagen.

- Denne sag pirrer mine sanser, Watson. En fodboldklub kan ikke bare sådan forsvinde fra jordens overflade! Nej, der er mere på spil her. Jeg må udvide min bevidsthed for at finde svaret. Til opiumsbulen!

Først lidt baggrundsinfo. FC Kammeraterne var et integrationsprojekt fra Gellerup, som havde fået ry for at være et belastet område. Klubben blev stiftet i 1983. "Kammeraterne" havde hjemmebane på Tovshøjskolen, et sted som udeholdene frygtede, det var en sand heksekeddel.

Stemning på Kammi'ernes hjemmebane: der er ensrettet, fordi resultaterne kun gå én vej, en hjemmesejr! Klap klap klap klap!

FC Kammeraterne var et frygtindgydende hold, på godt og ondt. Holdets spillere spillede alle sammen lige som Ronaldinho, med vilde driblinger. Til gengæld var de også kendt for at gå lidt hårdt til modstanderholdets spillere, f.eks. at kalde folk med kort hår for "nazi". Det gav dem et lidt blakket ry, som man kan se af disse debatindlæg fra nettet (klik for fuld størrelse):

 ("FC Hjemmedrenge", ikke noget dårligt bud. Men hvad så, når man spiller på udebane?)

Det startede ellers så flot for klubben. I 1999 fik formand og stifter af klubben, Per Secher, den fornemme "Laudrup-pris", som han dog måtte dele med René Henriksen, også kendt som "den hvide etiopier". En stor anerkendelse.
To år efter blev der endda lavet en dokumentarserie i tre dele, som blev sendt på DR. Denne serie, med den dragende undertitel "På udebane i eget land", har AITMOOS dog desværre ikke kunnet støve op, trods en ihærdig og utrættelig indsats i form af en Youtube-søgning.

Tingene kørte altså tilsyneladende på skinner omkring årtusindskiftet. Men hvad skete der med klubben? Hvor blev den af? Få den rørende og spændende forklaring i næste og sidste del af Mysteriet om FC Kammeraterne. Kun her på bloggen! (Nu ikke noget med at søge på Google og snyde foran).

onsdag den 24. februar 2010

Stadionminder

På hjemmesiden hvemvandt.dk kan man gå tilbage gennem Superligaens historie, helt til dens start, og se hvem der vandt den og den kamp det og det år. Hvis man nu ikke har bedre ting at give sig til.

På siden har jeg fundet den første AGF-kamp jeg var inde og se, den 13. oktober 1991. Det var en kamp mod OB og den endte 1-1. OB kom foran i starten af 2. halvleg, men Søren "Røde" Andersen udlignede for AGF hvilket betød at undertegnede umiddelbart efter havde en drøm om at blive klippet karseklippet og få farvet håret rødt. En drøm der, ligesom mesterskabsdrømmene, desværre aldrig gik i opfyldelse.

Søren Andersen i færd med at lave en af sine utallige skudfinter

Interessant er det at både en ung Stig Tøfting og en endnu yngre Jesper Sørensen blev skiftet ind. Mest interessant er det dog at den senere EM-helt/new age-freak/nøgen på rulleskøjter Lars "Elsdyret" Elstrup scorede OB's mål.

"Fuck da om det er din første AGF-kamp. Jeg scorer når det passer mig!"

Se kampfakta fra den omtalte kamp her. Stærkt hold de hviii'e stillede med dengang. Nok stærkere end det skadesplagede hold de kan stille med i Parken mod FCK i slutningen af næste uge!