Viser opslag med etiketten skolegade. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten skolegade. Vis alle opslag

tirsdag den 17. maj 2011

Guide til Aarhus: Skoler

Aarhus råder over en række legendariske skoler. Både folkeskoler som private. Er du i tvivl om hvilken du skal vælge? Bare rolig. AITMOOS giver dig en hurtig gennemgang af de mest toneangivende skoler i Aarhus C.

Vi starter vores tur nede omkring Nørregaje og Nørrebrogaje. Her ligger Laursens Realskole. Her kan du gå i 10. hvis du er mega god til fodbold eller til at spille musik. Du kan altså vælge mellem fodboldlinjen og musiklinjen. Vælg musikken hvis du har lyst til at opføre musicalen Hair eller vil spille Sting-numre i takten 9/6-dele med en række ligesindede fremtidige MGK-studerende. Hvis du er bedre til fodbold får du måske chancen for at spille den traditionsrige turnering i skolefodbold. Laursen har flere gange kvalificeret sig til finalen i den præstigefyldte cup og spillet for et fuldstændig proppet Parken fyldt med skrigende børn.

*SKRIIIIIIIIIIG!!*

Vi tager videre til Elise Smiths skole. Skolen var engang en ren pigeskole, men det ændrede sig så ingen ringere end Jacob Haugaard kunne tage sin realeksamen her i 1969. Tænk engang at Haugaard har gået her i 60erne og hørt Beatles. Det kan du jo tænke over mens du sidder på potten. Skolen er nemlig kendt for at have et toilet midt inde i klasseværelset i det lokale hvor man går i 10. Så kan man sætte sig derind og gøre hvad man nu skal uden at man går glip af noget og samtidig genere sine klassekammerater med både lyd og lugt. Høj klasse.

Haugaard anno 1967 foran Elise Smith i sin nyerhvervede 'Sgt. Pepper'-jakke

Så hopper vi et stort spring ud mod Skt. Anna Gades Skole. Her går de vilde kids der skater og den slags. Hvis du ikke gider at gå i folkeskole kan du benytte dig af skolens mange kulturtilbud. Engang i tidernes morgen blev der her holdt "Ungdomshus Nu!" møder her. Undertegnede deltog et par gange. Møderne blev dog ofte noget useriøse, da det viste sig at man kunne købe Blå Thor (nej, desværre ikke Blå Cola) i en af skolernes automater. Måske er det derfor Aarhus endnu ikke har fået et ungdomshus? Det var muligvis her at slagordet "Rød front, blå Thor!" blev opfundet, omend det nok er tvivlsomt. Desværre skal skolen moderniseres og gøres fancy. Endnu et nederlag for det Aarhus som bloggen repræsenter'.

Randers-øllen Blå Thor, sidst set på en skole i Aarhus C

Nu er det også snart ved at være nok med al den skolesnak. Vi mangler kun én skole. Samsøgades Skole. Skolen kan prale af at være den første skole i Danmark der havde en aula. Du læste det her først! Det vides ikke hvorvidt aulaen, ligesom i undertegnedes folkeskole, Sølystskolen, havde en lang række pæle hvor man så kunne få "pælere" i frikvarteret. Ouch. Pas dog på med at vælge denne skole. Pigerne her hedder ting som Janne og Marie Louise og vil sandsynligvis knuse dit hjerte. De er ganske enkelt uopnåelige. Du vil længes efter dem mens du trasker hjemad mod din respektive forstad, for atter engang at glemme at lave lektier fordi du er smuttet i klubben i stedet for.



Vi ses i næste frikvar.

lørdag den 28. november 2009

På druk i Århus: Skolegade


Ah ja, Skolegade. Solidt plantet i smørhullet mellem Mejlgade og Åen ligger den der, lille og smal. Lad dog ikke størrelsen narre dig, når først du har bevæget dig ned i Skolegaa' er der lagt i kakkelovnen til en regulær night of craziness. Inden for ca. 100 meter er det muligt at foretage en pub crawl hvor du kan have oplevelsen af at være i himlen, for øjeblikket efter at være røget lige lukt i helvede.

Du starter ud på Billabong som reklamerer med at være en australsk inspireret bar som spiller den fede rock. Det sidste må siges at være sandt, f.eks. overværede denne skribent engang en live-duo der brillerede med selvkomponerede numre med tekster som "Kæmpe store patter, det er no'd der batter!". Himlen, anyone? Natten er dog stadig ung og du må videre. Smut over på den modsatte side på Fatter Eskild. Hvad fatter gør er som bekendt altid det rigtige, og i dette tilfælde er fatter lig med endeløse jamsessions med happy jazz. Klientellet ligner som regel noget der kun bevæger sig udenfor når der er festuge eller jazzfestival. Glubske kaster de rødmossede stamgæster sig over den ene store Ceres fa'j efter den anden som slubres til tonerne af en rusten mandestemme der scatter løs oppe fra scenen. Alternativt er der bluesjam - i så fald helle for at spille med på 'Still Got The Blues'.

"Sca sc-sca-sca sca ba-be-du ah, yeah!"

Skulle det usandsynlige ske at du får nok af dette scenarie må du tilbage på den anden side igen, over på Den Høje. Du vil stille dig om bag i køen i selskab med forstadsteenagere fra så fjerne egne som Lystrup, Tilst og Trige. Folk står i kø hele vejen ned til åen og tyller blå cola mens de rastløse venter på at blive lukket ind. Navnet 'Den Høje' dækker tilsyneladende over at man skal op af en høj trappe. Om torsdagen er der karaoke hvor du har mulighed for at fyre den op med 'Wonderwall' (oi oi oi!). Dog er stedet tilsyneladende blevet bygget om og profilerer sig nu på at være en "cocktailbar" (?). Næste gang AITMOOS sætter fod i Århus vil dette blive undersøgt nærmere.

Højere, Århus, Højere! Høyer!

Hvis det ellers er lykkes dig at slippe helskinnet ud fra Den Høje må du, efter at være kravlet ned af trappen, pligtskyldigt videre til Escobar. Tidligere lå Færgekroen på denne adresse, en bar som nok bedst kunne betegnes som et drankersted. Her kunne man nemt risikere at få en hård, flad lussing hvis man, rent hypotetisk, bad en ung telefontalende Brian-type om at lukke døren fordi der kom kulde ind. Nu hedder stedet altså Escobar og er knap så drankeragtigt. Ikke desto mindre reklameres der med at der spilles hævi mædl og fee' døø', altså ikke lige AITMOOS' kop te. Hvis du er en spillefugl vil du føle dig godt tilpas på næste stop på ruten, Casino Bar. Her kan du hive i en enarmet tyveknægt mens du hamrer Gajolshots ned i takt med at symbolerne på hjulene drejer rundt og rundt, ligesom rummet efterhånden gør det.

Efter sådan en omgang er du sandsynligvis blevet sulten. Hvis man ellers er til den slags kan man smutte ind på Skolegades Pizzeria (jeg ved hvad du tænker, men nej, Tinas Grill lukker kl. 23.00) og snuppe sig et slice eller lignende.

David Hasselhoff har været en tur forbi grillen efter en våd aften i Skolegade

Her skal du dog passe på at du ikke vapper til andre gæsters pizza, ellers risikerer du at blive jagtet hele vejen rundt om Domkirken og tilbage igen mens en frådende mand råber "Jeg slår dig ihjel! Jeg slår dig fandme ihjel!" efter dig.

Efter det er det hjem og gemme sig under dynen mens du drømmer bittersøde delirium-drømme om Skolegade...