Viser opslag med etiketten de nattergale. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten de nattergale. Vis alle opslag

torsdag den 13. november 2014

TEASER: AITMOOS-julekalenderen 2014

Traditionen tro fejrer AITMOOS julen i Aarhus, som du kender den fra traditionsserien "Jul i Aarhus". I år sker der dog noget helt særligt, nemlig AITMOOS-julekalenderen. Ja, du læste rigtigt! AITMOOS-julekalenderen!!

- AITMOOS-julekalenderen?!? Oooooooooooooh ho ho ho ho hooooooooo.
Den skal jeg følge med i! 
Hver dag den 1. og den 24. december vil der blive åbnet en låge i AITMOOS-julekalenderen. Ja, du læste rigtigt! Hver dag!!
Desværre kan AITMOOS ikke løfte sløret for, hvad julekalenderen går ud på. Det er kun en teaser. Vær artig og tålmodig, så får du tids nok at vide, hvad der kommer til at gå ned. Wooop!

tirsdag den 13. september 2011

Tøft-ring

Ethvert raskt barn kender historien om Guldhornene. Alle gymnasieelever, for slet ikke at tale om HF'ere, har pløjet igennem Oehenschlägers digt: "De higer og søger...". Zzzzz. Det er ganske enkelt dansk kulturarv. Imidlertid er der et guldtyveri som er langt mere interessant, og som ærligt talt burde overtage den noget slidte historie om de der guldhårn. Der er selvfølgelig tale om Tissø-ringen. Læs historien her - hvis du tør.

I 1994 var den næsten to kilo tunge "Tissø Ring", en såkaldt vikinge-halsring af guld, udlånt til Moesgaard Museum fra Nationalmuseet. Det benyttede nogle rambuk-tyve sig af og huggede ringen i nattens mulm og mørke. Aarhus var i panik. Det var for pinligt at man ikke engang kunne passe på de ting man havde lånt. Det tegnede ikke godt for byens storbydrømme. Noget måtte gøres. Der blev udlovet en dusør til den der kunne skaffe ringen tilbage. Det stod hurtigt klart, at dette var en sag for Stig Tøfting, byens søn. Rygterne siger at han konsulterede sin gode ven, Grauballemanden, for at få gode råd. Lidt ligesom i The Julekalender hvor nisserne besøger Gammelnok.

- Stiiiig! Du skal fiiiiinde riiiiiingen... Du mååååå fiiiiinde den, Stiiiiiig...!
- OK, Balle, jeg finder den.
[Rekonstruktion]

Stig finder ved et par hurtige telefonopkald ud af, hvem det er der har nakket hals-ringen. Han brugte simpelthen sine kontakter i det såkaldte "kriminelle miljø" til at skaffe den tilbage. Vi giver bolden videre til Stig: "Kun et kort øjeblik overvejer jeg, om det er for risikabelt for mig at være budbringeren. Men jeg mener, at det er i alles interesse, at ringen bliver fundet og afleveret, frem for at den bliver smeltet om," skrev Stig Tøfting i sin bog "No Regrets" i 2005.

- Gi' mig så den ring. Sig hvor den er!
[Rekonstruktion]

Og som vi alle ved endte historien lykkeligt. Guldet kom hjem til Aarhus, hvor det hører hjemme. Stig Tøfting, ydmyg som han er, valgte at være anonym i mere end 10 år før historien blev afsløret. AITMOOS, ja, hele Aarhus, skylder dig tak, Stig.

- Ooohh, ho ho ho, guldet skal hjem!

Som tak kan AITMOOS derfor præsentere et nyt digt til alle de aarhusianske gymnasieklasser der har dansk på skemaet. Meningen er altså at det skal erstatte det klassiske digt. Vi kan kalde det Tøft-ring. Det går sådan her:

"Stig Tøfting fandt ringen - mon han fik noget på drengen?"

Værsgo, kulturkanon.

- Hvaa', Erik, har jeg nogensinde fortalt dig om dengang jeg fandt Tissøringen?
- Tissemanden?! Nej, det har du sgu godt nok ikke, Stig...!

mandag den 12. juli 2010

Nattergalen


Carsten fra De Nattergale, spottet på Clemens Bro, fredag d. 9. juli 2010. Nu tror du måske han skal hen og jamme med de inkaer der plejer at stå der og spille inkamusik, men det var ikke tilfældet. "Nej, det er ikke en panfløjte", sagde han til en forbipasserende. Gad vide hvad det så er?

Her er denne nattergals bedste track:


Det' jaaazz!

mandag den 8. marts 2010

Alle Veje fører til Århus

Efter afklapsningen i Parken kan man jo overveje om man skulle skifte sportsgren. Måske var det noget at begynde at se håndbold. I den forbindelse er det en glæde at se at Benny fra the Julekalenders look-a-like, Erik Veje Rasmussen, igen skal være træner for håndboldholdet Århus GF.

"Bare lige til i morgen, ikk'?"

Danmarks dejligste midterskilning tilbage i Århus, det er godt at se!

mandag den 22. februar 2010

Hvad siger de? - 1

Fremover vil AITMOOS når lejligheden byder sig præsentere et billede hvor brugeren kan bidrage interaktivt (uha da da, uha da da da da) med at byde ind på hvad personerne på billedet siger til hinanden. På det første billede har vi AGF-træner Erik Rasmussen og den afgående, afdankede FCK-direktør, Don Ø.


Hvad siger de? Kom med dit bud i en kommentar.

onsdag den 27. januar 2010

Broken English

Luk øjnene. Drøm dig tilbage til folkeskolen. Ifølge skoleskemaet står den på engelsk. That's right. Det så velkendte århusiansk klingende engelsk, "yes øh... I'm very nice." Se dette indslag, ikke nok med det, nyd det. Duncan fortæller blandt andet om hvordan han fik sit kælenavn "15-16 years agos"... Åh, Trillebøren fra Tilst. Altid velkommen i Århus, hvis det står til AITMOOS. Satme god.

fredag den 23. oktober 2009

De Nattergale

Der kan vist ikke herske megen tvivl om at 90'erne var Århus' årti. Første halvdel af årtiet tilhørte i høj grad også De Nattergale som, høje på deres mange succeser, flyttede til Århus. Selv mindes jeg at være stødt på Carsten Knudsen i Center Øst i Egå, og jeg ved at Viggo Sommer ofte er blevet spottet i Risskov. Personligt holdt jeg da af trioen, men jeg var aldrig fanatisk, i modsætning til flere af mine venner. Da jeg gik i ca. 7. klasse gik der rygter om at De Nattergale var ved at indspille en ny cd på Gåseagervej i Egå. To af mine klassekammerater gik så langt i deres fandyrkelse at de i flere dage i træk stod uden for bygningen hvor indspilningerne foregik i håb om at få et glimt af deres helte, eller måske ligefrem en autograf. Til sidst blev gruppen vist ligefrem lidt træt af at de stod der og hang dagen lang.

Klippet nedenfor viser De Nattergale da de var absolut på toppen:


Gul' Ærter!

Tiden gik, 90'erne blev til 00'erne og det var på mange måder en forvirrende tid. Hvad nu? De Nattergale besluttede sig for at gentage succesen fra The Julekalender og lave en ny julekalender som skulle have en tv-station som omdrejningspunkt. Resultatet blev det omstridte Canal Wild Card (CWC). Danskerne blev sure over at det ikke var lige så sjovt som den gamle julekalender og udsatte nattergalene for en rendyrket hetz som ikke var set magen til siden den famøse julekalender "Poul og Nulle i Hullet", også kendt som "Jul og Grønne Skove". Imidlertid viste CWC sig i al sin bizarre glans faktisk at være sjovt. I et klip derfra står "Trafik Børge" i Hasle og med en formidabel Århus-accent orienterer han om trafikken i og omkring Århus:


"Skåde, Viby, Hasle, Risskov og Højbjerg..."

De Nattergale, altså. Hvem der bare var en 13-årig konfirmant igen...