Viser opslag med etiketten baglæns guitar. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten baglæns guitar. Vis alle opslag

fredag den 31. august 2018

Her er dit liv: Lars Muhl

Så er det atter blevet tid til at hylde en af Aarhus' sande helte. Denne gang er turen kommet til en "formidler af visdom. Han er esoteriker, metafysiker, musiker og forfatter". Han er: Lars Muhl!

Lars Muhl blev født i 1950 og er opvokset på Vestre Ringgaje i Aarhus. Her havde han sin gang på travbanen og Aarhus Stadion. På et tidspunkt boede han i Hasle, hvor han var barndomsvenner med faderen til et medlem af AITMOOS-redaktionen. Her gik drengene rundt i korte bukser og gjorde villavejene usikre, men Lars var ikke som de andre drenge. "Han fortæller, at han var et ensomt og indelukket barn med en evne til at se og lytte på det oversanselige niveau," udtalte han til JP i 2002. Derfor søgte han imod musikken. Han spillede blævre-orgel i den første aarhusianske supergruppe, Daizy, og det lød helt vildt. Så er der altså dømt progressiv rock.


Karrieren gik slag i slag, senere blev han sanger i new wave-bandet Warm Guns, men her på AITMOOS kender vi ham primært fra hans solokarriere.  Med sin eklektiske og excentriske tilgang kunne han minde om Danmarks svar på David Bowie, men han er nu nok snarere Aarhus' Bryan Ferry. Det er også fedt nok.


Det er nemlig rigtigt, Lars. I offentligheden huskes Muhl især for sine deltagelse i Melodi Grand Prix i 1995, som i et anfald af 90'er-agtigt storhedsvanvid havde fået det prætentiøse navn Musik Event '95. Ud over den senere vinder, Aud Wilken med "Fra Mols til Skagen", deltog også Master Fatman med rottehaler og to gravide korsangere, og ikke mindst havde Anne Linnet et nummer med, som blev sunget af Ulla Henningsen, den erotiske "Du kysser som en drøm", der vist nok satte diller-dalleren i brand hos mangen en pubertetsdreng (og -pige. Ikk', Linnet?). Som noget nyt var det ikke muligt at afgive sin stemme, da man ville straffe befolkningen for at have stemt på Seebachs "Under stjernerne på himlen", som floppede totalt ved Eurovision i 1993. Iskoldt. I stedet skulle det hele afgøres af en musikkyndig jury, der blandt andre bestod af Søs Fenger, Bent Fabricius-Bjerre og Sebastian. Satme godt nok også et stærkt hold.


Muhlen stillede op med sin egen komposition, den episke ballade "Europa", som blev nummer to, da alle juryens kvinder stemte på Aud Wilken. Undtagen Monica Krog-Meyer, som gav 12 point til Lars Muhl, men ingen på AITMOOS-redaktionen ved, hvem hun er, så ...



Lars Muhl blev således snydt for sejren, det ved alle. Prøv bare lige at se ham, mand. Prøv lige at se!


Efterfølgende droppede han populærmusikken - hvilket er forståeligt, hvis han er lige så skuffet, som AITMOOS-redaktionen var over, at han ikke vandt med "Europa". I stedet slår han sine folder som connoiseur i religiøs mystik, som han har udgivet flere bøger om. Han er også begyndt at lave new age-musik. Han har endda mødt selveste Dalai Lama, og han forærede ham en af sine bøger, som du kan se nedenfor.


Som man også kan se, ser Muhlen stadig særdeles skarp ud, som en hvid krist, ulasteligt klædt, og med en lille snert af Lykkedragen Falcor og fodboldtræneren Christian Andersen.


Nyd ham her på Roskilde Festival 1991 med cigaret i mundvigen, Sgt. Pepper-jakke og hvad der lyder som David Silver på sirligt elpiano. Et styks konge.


onsdag den 20. oktober 2010

Århus vs. Paris


AITMOOS-redaktionen er netop hjemvendt fra en vellykket inspirationstur til Paris, byen de kalder for "Byernes by". En benævnelse der er lige lovlig arrogant, cirka lige så arrogant som "Verdens mindste storby", som jo er Århus. Faktisk sidder man jo tit med tanken om hvor man helst ville tage hen. Hvad ville du vælge... Århus eller Paris? AITMOOS giver dig svaret.

Det første du tænker når du hører ordet "Paris" er selvfølgelig... Eiffeltårnet. Denne besynderlige konstruktion i flettet støbejern, der mest af alt ligner et olieboringstårn eller en elmast.


Men hey, hey, hey. Hvad med Århus Rådhus, tegnet af Arne Jakobsen og Erik Møller? Tårnet er 60 meter højt, tårnuret har en diameter på 7 meter; den lille viser er 2,5 meter og den store 3 meter lang. Når du er deroppe som 5-årig med børnehaven er du nødt til at kaste dig ned på maven af frygt for at blæse væk pga. den kraftige vind. En oplevelse der nok vil give dig permanent højdeskræk, men som er værd at tage med.


Noget andet Paris er kendt for er Moulin Rouge, hvor du kan se cancan-dansere svinge med deres lamselår. Hvordan kan Århus dog slå det, tænker du. Svaret er: La Belle. Stedet hvor det voksne publikum kan nyde den intime stemning til tonerne af lummer orgelmusik. Stedet behøver ingen yderligere introduktion. Hvis du er heldig kan personalet huske dit navn når du for gud ved hvilken gang kommer der.

 
"Oooh, jeg er klar på at tage på La Belle"

Sidst men ikke mindst er Paris og Frankrig kendt for sine mange strejker som bl.a. kan betyde at dit fly bliver aflyst når du skal hjem. Dét kan Århus da ikke hamle op med. Og dog.

Tænk tilbage på skraldekonflikten i Århus i 1996, der varede hele 111 dage og hvor tillidsmanden Louie Andersen blev fyret. Hvor skældsordet "Skruebrækker!" gjaldede i Århus' gader hver gang man så en skraldevogn. Hvor medlemmer af Konservativ Ungdom blev jaget på porten af vrede skraldemænd, hvorefter KU'ernes banner med teksten "Nej til blokade - ja til lov og orden" hurtigt blev revet itu. Jo tak, Århus. Vi har en vinder.

 
"You're trash - and you know you are!"

søndag den 16. maj 2010

Jeg gider ingenting i dag...

På sådan en deprimerende lortedag hvor AGF er røget ned i 1. division er der kun en ting der hjælper. Drop turen ind til Århus hvor du bare vil gå hvileløst rundt og kigge tomt på folk der kigger tomt tilbage på dig. Hør i stedet Povl Kjøllers mesterværk, den oversete "Jeg gider ingenting i dag". Med baglæns guitar og søvndyssende lyrik er det en tydelig reference til "I'm Only Sleeping" fra Beatles' Revolver.



Det er den perfekte illustration på dine følelser i dag. Profetisk. Lyt til den så mange gange det er nødvendigt og begynd så at drømme om alle de eventyrlige udebaneture du skal på i 1. division. "I've got the Hvidovre Blues" som Kjølleren sang i en anden god sang.

Og glæd dig så til VM...

- Spil noget mere baglæns guitar for os, Povl... Det trøster så godt.