Viser opslag med etiketten blå cola. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten blå cola. Vis alle opslag

torsdag den 8. august 2013

Et tilbud, du ikke kan modstå

Det var et hårdt slag for Aarhus, da Ceres lukkede og slukkede. Det flød med ondsindede rygter om, at øllen alligevel blev brygget i Randers, så det hele kunne alligevel være lige meget. Men nej, vi vil ikke rippe op i såret, men blot konstatere, at byen Aarhus nok aldrig kommer sig over tabet. Der er dog én ting, der gør allermest ondt: Tabet af Ceres Royal. "Blå Cola". Nuvel, øllen kan stadig fås under navnet "Royal Export", men dels er den grim, dels er bloggen ikke overbevist om, at det vitterligt er den samme øl. Er det? Okay, men den er i hvert fald grim. 

 - Nøj, den er grim. Ad! 
(Billede taget fra siden med det stærke navn alkoholtilbud.dk)
  
Men Ceres er nu engang fusioneret, hvilket jo ikke er nogen nyhed. Royal Unibrew, som dog var kloge nok til at lukrere på Royal-brandet, skriver om øllen:

 "Royal Export blev introduceret i 1985 og blev samme år kåret til årets øl i Danmark. Smagen er mild, aromatisk og velafbalanceret. Den specielle gær giver Royal Export en vinøs og letløbende karakter".

- Åhhh, den er så letløbende, denne øl! Aromatisk... Velafbalanceret... Vinøs...! Årets øl! Slurp, slurp, slurp, slurp.

Ak, ja, man kan kun drømme sig tilbage til de gamle tider, hvor en "blå cola" var en Ceres. Man kunne passende drikke dem i ly af sin Ceres Royal-kasket, som i dag kun befinder sig på hovedet af diverse AGF-fans. Ikke engang på AITMOOS' gamle blogindlæg kan man finde billedet af kasketten, der er blevet offer for internettets omskiftelighed, men fortvivl ej. Den kommer her:

Ceres Royal-kasketten beskytter mod det skarpe lys, der ofte forekommer, når man har indtaget den liflige og vinøse øl.

Nu er det bare at vente på, at 3D-printeren bliver så billig, at man kan printe sin egen version. Og så lige midt i modeugen! Men al denne nostalgi, kan den overhovedet bruges til noget? Ja, vi kan alle komme i tvivl. Så er det, at man kommer gående i en Netto midt inde i København K i august 2013 og ser følgende tilbud:


Ja da! Lige midt i tilbud på "Tuborg Ultra Grøn" (hvad helvede er det?), Corona, Leffe og Flensburger Pilsner: CERES ROYAL. Det er tydeligvis en fast læser af bloggen, der har udarbejdet dette skilt. Hvis du er heldig, kan du stadig nå at se det i Netto tæt på Rundetårn. Ja, faktisk spår AITMOOS, at reklameskiltet overtager Rundetårns plads som Københavns foretrukne turistattraktion. Du læste det her først! Skål.

onsdag den 29. juni 2011

På druk i Aarhus: Blå mandag

AITMOOS vil nu tage fat i en af de mest klassiske begivenheder i enhver aarhusianers liv. Der hvor drenge bliver til mænd og tøser bliver til kvinder. En overgangsrite der får stammeritualer til at blegne i solen. En forberedelse til din polterabend om 10-15 år. Jeg taler selvfølgelig om blå mandag, baby.


Du har selvfølgelig været ude og købe dit andendagstøj sammen med din mor. Hvis ellers den ikke havde været lukket, så kunne det måske være en cardigan med blå striber fra Raahauge. Og et par Paladium. Nu er du klar. Du har penge på lommen og, måske, farvet dit hår blåt i dagens anledning. Aarhus ligger for dine fødder.

- Ey, hva' så?

Du skal ud og fejre at du nu trådt ind i de voksnes rækker. Det gør du ved hæmningsløst at købe en masse lort du ikke har brug for. Nu er du virkelig en rigtig voksen. Du er mega klar på en tur op og ned ad Strøget. Her kan du købe dig fattig i oppustelige plastikhamre til at "dokke" folk i hovedet, og vandpistoler som du kan skyde efter almindelige mennesker med. Du skal selvfølgelig også flashe din Smartphone og dine dyre smykker, men pas på at du ikke bliver rullet. Sådan kan det nemlig gå når man spiller smart. Måske vil nogle også narre dig til at købe "hash", men så er det bare en bouillonterning. For dumt.

- Prøv det her, min dreng, du bliver sygt blæst af det

En del af riten går selvfølgelig ud på at drikke sig patte nede ved Trappen. Her kan du jo prøve at lokke flaskesamlerne hen til dig ved at signalere om de vil have din flaske, og så tyre den ud i åen. Dette vil resultere i at nogle hip-hoppere tager fat i dig og hænger dig ud over åen og truer med at hive dig i. Du gør det aldrig igen, vel?

- Nej, nej...

Måske skal du i Tivoli Friheden sammen med de andre konfi'er. Woosh, det er fee'. Du kan bruge dit Blå Mandag-kuponhæfte hvor du kan få rabat på alverdens ting. Så kan du bare prøve lige hvad du har lyst til. Bare køre rundt i rutschebanen til du bliver rundtosset og brækker dig af alle de Breezere og Cult Shakere du har drukket. Velkommen til de voksnes rækker.

- Fuck, det er fedt, det er?
- Høh, ja, ik'å...

Aftenen slutter af med en tur på sodavandsdiskotek, i 90erne kunne det måske have været på Davy Crockett i Frederiksgade. DJ'en spiller selvfølgelig Take That og spørger efterfølgende i sin mikrofon: "Vil I høre mere TT?", hvorefter alle pigerne råber "JA!" og alle fyrene råber "NEJ!". Du står sandsynligvis sammen med "Nazi-Michael" fra parallelklassen og råber "JAAA!" af dine lungers fulde kraft og hopper op og ned som en sinke. DJ'en siger med midtjysk accent "Jeg kan ikke høre hvad I siger, men de her fyre oppe foran mig vil i hvert fald godt".



Woooooh! Woo wooooh!!!

tirsdag den 17. maj 2011

Guide til Aarhus: Skoler

Aarhus råder over en række legendariske skoler. Både folkeskoler som private. Er du i tvivl om hvilken du skal vælge? Bare rolig. AITMOOS giver dig en hurtig gennemgang af de mest toneangivende skoler i Aarhus C.

Vi starter vores tur nede omkring Nørregaje og Nørrebrogaje. Her ligger Laursens Realskole. Her kan du gå i 10. hvis du er mega god til fodbold eller til at spille musik. Du kan altså vælge mellem fodboldlinjen og musiklinjen. Vælg musikken hvis du har lyst til at opføre musicalen Hair eller vil spille Sting-numre i takten 9/6-dele med en række ligesindede fremtidige MGK-studerende. Hvis du er bedre til fodbold får du måske chancen for at spille den traditionsrige turnering i skolefodbold. Laursen har flere gange kvalificeret sig til finalen i den præstigefyldte cup og spillet for et fuldstændig proppet Parken fyldt med skrigende børn.

*SKRIIIIIIIIIIG!!*

Vi tager videre til Elise Smiths skole. Skolen var engang en ren pigeskole, men det ændrede sig så ingen ringere end Jacob Haugaard kunne tage sin realeksamen her i 1969. Tænk engang at Haugaard har gået her i 60erne og hørt Beatles. Det kan du jo tænke over mens du sidder på potten. Skolen er nemlig kendt for at have et toilet midt inde i klasseværelset i det lokale hvor man går i 10. Så kan man sætte sig derind og gøre hvad man nu skal uden at man går glip af noget og samtidig genere sine klassekammerater med både lyd og lugt. Høj klasse.

Haugaard anno 1967 foran Elise Smith i sin nyerhvervede 'Sgt. Pepper'-jakke

Så hopper vi et stort spring ud mod Skt. Anna Gades Skole. Her går de vilde kids der skater og den slags. Hvis du ikke gider at gå i folkeskole kan du benytte dig af skolens mange kulturtilbud. Engang i tidernes morgen blev der her holdt "Ungdomshus Nu!" møder her. Undertegnede deltog et par gange. Møderne blev dog ofte noget useriøse, da det viste sig at man kunne købe Blå Thor (nej, desværre ikke Blå Cola) i en af skolernes automater. Måske er det derfor Aarhus endnu ikke har fået et ungdomshus? Det var muligvis her at slagordet "Rød front, blå Thor!" blev opfundet, omend det nok er tvivlsomt. Desværre skal skolen moderniseres og gøres fancy. Endnu et nederlag for det Aarhus som bloggen repræsenter'.

Randers-øllen Blå Thor, sidst set på en skole i Aarhus C

Nu er det også snart ved at være nok med al den skolesnak. Vi mangler kun én skole. Samsøgades Skole. Skolen kan prale af at være den første skole i Danmark der havde en aula. Du læste det her først! Det vides ikke hvorvidt aulaen, ligesom i undertegnedes folkeskole, Sølystskolen, havde en lang række pæle hvor man så kunne få "pælere" i frikvarteret. Ouch. Pas dog på med at vælge denne skole. Pigerne her hedder ting som Janne og Marie Louise og vil sandsynligvis knuse dit hjerte. De er ganske enkelt uopnåelige. Du vil længes efter dem mens du trasker hjemad mod din respektive forstad, for atter engang at glemme at lave lektier fordi du er smuttet i klubben i stedet for.



Vi ses i næste frikvar.

fredag den 3. december 2010

(G)Las Cola

Du, kære læser, er naturligvis allerede bekendt med den rystende historie om kvinden der fik glasskår i munden efter at have drukket af en cola light. Et kort resumé: Kvinden har købt en sixpack med Coops Cola Light i SuperBrugsen i Jægergårdsgade i Århus. Dagen efter får hun den velkendte urge (ikke læskedrikken) til den himmelske kombi af koffein, sødemiddel og syntetisk colanød. Hun sætter dåsen for munden, men efter et par mundfulde får hun hvad hun tror er et stykke metal i munden.

"Slurp, slurp, slu... what??"

Det viser sig dog ikke at være metal, men et lille stykke glasskår. Var det glasflaskernes hævn over at være forvist til det 21. århundredes losseplads, nu de har måttet vige pladsen for grimme 2-liters flasker og billige aluminiumsdåser? AITMOOS har forgæves forsøgt at få svaret, men uden held.

"Hævn... Hæææævn!"

Episoden er blot en af en lang række tragiske colarelaterede hændelser i Århus. Hvem husker ikke da folk forgæves løb rundt i Århus og ledte efter Las Cola for at få del i dens abnormt høje koffeinniveau, der var højere end Bjarne Riis' hæmatokritværdi under Tour de France 1996? Colaen blev forbudt i hele Århus, og man måtte så langt som til Hasle for at blive hooked op med de gyldenbrune dråber. Som en amerikansk high-school kid der forsøger at købe sprut, måtte de unge colafreaks konstant kigge sig over skulderen og håbe på det bedste. Indsatsen var stor, men belønningen kom prompte.

"Issh, cola-cola-cola-c-la, raaarh..."

AITMOOS vil naturligvis følge udviklingen. Indtil da; vogt dig når du drikker cola i Århus.

søndag den 22. august 2010

Blå Coli

"Der er lård i vandet". Så simpelt kan det faktisk siges. Der er konstateret colibakterier i drikkevandet i et område nord for Vennelyst Boulevard/Kaserneboulevarden til syd for Ringgaden og fra Frydenlund i vest til Århus Bugten i øst, oplyser Århus Vand. Mmm. Colibakterier forekommer i stort antal i varmblodede dyrs afføring (fækal) - altså stammer forureningen fra pøller. Og det er ikke sojapølser der er tale om...

Det bringer mindelser om dengang nogle duers afføring tvang hele det århusianske terrorberedskab i knæ. Den var heller ikke god. Historien var dog god.

"Ha ha, ja... God århushistorie"

Denne gang skal omkring 20.000 husstande nu koge deres vand i to minutter, indtil smittekilden er fundet. Det behøver dog ikke nødvendigvis at være en dårlig ting. AITMOOS kommer her med et tip til hvordan du twister hændelsen til en positiv oplevelse. For eksempel kan du og din familie holde konkurrencer om hvem der hurtigst kan drikke kogt vand. Man gør som følger: Kog noget vand og hæld det op i en kop. Nu gælder det om at se hvem der hurtigst kan drikke vandet. Pas dog på med at skolde tungen (AITMOOS fralægger sig ethvert ansvar for eventuelle forbrændinger af det kogte vand).

Er du berørt af det forurenede vand? Del din oplevelse i en kommentar.

fredag den 19. marts 2010

Er der rabat på Blå Cola?

Succesen fortsætter for AITMOOS. Ikke blot har Stiften ladet sig inspirere af bloggen. Nu har det også bredet sig til Århus' tv-flagskib, DR Provins' fineste: Rabatten! Dette forbrugervenlige program som sætter ethvert etisk aspekt til side i jagten for at spare nogle håndører. Det er noget vi ka' li' i Århus.

"Hvad fortæller du mig?? Kan jeg spare tre kroner ved at købe æg fra burhøns? Tak, Rabatten!"

I sidste program havde programmet, som engang hed Rene Ord For Pengene med en maniodepressiv ålborgenser ved navn Henrik Daaaaahl som vært, en test. Ikke nok med det, der var tale om en blindtest. Hvad smager bedst: En Blå Royal Eksport eller en eller anden tysk øl som hedder Hansa. Eller, som værten kalder det, den "klassiske blå cola" mod den tyske øl. Jamen, hov? Der er vist en der har læst med på bloggens blå cola-tema, der!

"Hvad fortæller du mig?? Er blå cola billigere i Tyskland? Afsted mod grænsen!"

Vi kan lige så godt afsløre at det bliver en overvældende 5-1 sejr til den blå cola. Og seks mennesker kan som bekendt ikke tage fejl. Du kan se indslaget her.

onsdag den 17. februar 2010

Breaking News! Bechmann køber grund i Egå!

AITMOOS vil gerne ønske Skæring-drengen Tommy Bechmann tillykke med at have købt en grund i Egå. I den forbindelse vil vi også gerne starte en ny kampagne for at Tommy kommer hjem og spiller for AGF.


 Fuck off, ref! Jeg tager hjem til Århus og spiller for AGF.

Kom hjem, Tommy. Så tager vi til halfest i Skæring. Du holder forfest og lejer et fadølsanlæg med blå cola. Har vi en deal? Kan du høre mig, Tommy? Kan du høre mig?

Tommy. Tommy. Tommy. Tommy.

lørdag den 21. november 2009

Julebob

Det er snart jul og vanen tro fejrer AITMOOS den i Århus. Egentlig har jeg været ret træt af denne højtid i de sidste 15 år, men efter at have set denne video har jeg fået julestemningen tilbage:



Ja tak. Jeg får lyst til at lade mit hår gro langt og glat, jeg får lyst til at købe den X-Mas julekalender jeg så i Netto for nylig - en ramme med 24 X-Mas juleøl, en til hver dag op til juleaften - og drikke dem på én gang, i ægte chokoladekalenderstil. Faktisk minder klippet mig om engang til en jule-Club Drive på Musikcaféen hvor der blev spillet "mus", kastet med pebernødder og hevet julepynt ned til den store guldmedalje. Skåååål.

Skål i Blå Julecola

onsdag den 4. november 2009

På druk i Århus: Blå Cola

Fortæl en københavner at du godt kunne drikke en Blå Cola lige nu og vedkommende vil sandsynligvis kigge på dig med et lige så tomt og spørgende blik som det MacGyver altid er sikker garant for. En indfødt århusianer vil vide at der naturligvis er tale om en Ceres Royal Export. Denne læskende guldøl som kan få voksne mænd til at græde og teens til at gå amok nede ved Åen. Den er Danmarks mest solgte stærkøl og bærer stolt sin alkohol vol. pct. på 5,8%.

"En Blå Cola...? Okay, jeg skal bruge en liter terpentin, et træben og saften fra en brændenælde."

Jeg stødte først på dens gyldne dråber engang til forfest før en halvfest i, ja, hvor ellers, Skæring. Ikke nok med at det var mit første stævnemøde med den Blå Cola, det viste sig at der i anledning af forfesten (en disciplin der altid er blevet taget uhyre seriøst i den ellers så triste forstad) var blevet investeret i et fadølsanlæg. Den ene 'cola' efter den anden blev skænket, samtidig med at den ene teenager efter den anden måtte ud på toilettet og brække sig. Folk løb rundt i strømpesokker på den rimfrosne græsplæne og råbte i ekstase, mens de kiggede med vilde øjne op på den stjerneklare himmel - som havde de drukket af selve lyksalighedens kilde.

I årerne derefter er Royal'en blevet en trofast følgesvend på byturene i Århus, ikke blot hos mig, men for så godt som alle århusianere. Hvis man kan tale om en århusiansk nationaløl, er der næppe ret mange andre kandidater. Hvem husker ikke da Ceresbryggeriet valgte at skifte deres gamle, flotte murstensskorsten ud med en højere slank og moderne Royalblå, vist nok til ære for Prismet ved den gamle by. Desuden berigede de gaderne i Århus med merchandise. Jeg erindrer at have set flere elever fra min folkeskole gå rundt i Ceres Royal t-shirts. Derudover blev der fremstillet kasketter med det royale logo som blev båret med stolthed af en vis MetroExpress-sælgende stamgæst på Sherlock Holmes Pub, samt ikke mindst formanden for AGF's fanklub.

Den slidte kasket efterlader et stærkt indtryk af ægte århusiansk autencitet. Læg mærke til hvordan den mørkeblå farve efterhånden er blevet koksgrå. Lige så stærkt som øllen, kunne man fristes til at sige.

Jo, den Blå Cola har mange fans i Århus, og forståeligt nok også i resten af landet. Den fås både i flaske og på fad, men alle ved at den bør nydes direkte fra dåsen. Iskold.