Viser opslag med etiketten århus havn. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten århus havn. Vis alle opslag

mandag den 8. august 2011

Store Robert, lille Aarhus

Det er ingen hemmelighed at Aarhus længe har lidt af mindreværdskomplekser i forhold til København. Jooooh - det passer altså. Det er et kompleks som AITMOOS har forsøgt at komme ud over, blandt andet i forbindelse med kampagnen for at gøre Aarhus til Danmarks nye hovedstad, men indtil videre er det altså forgæves.

Nu kommer der så endnu et eksempel på dette mindreværdskompleks. Opførelsen af "Store Robert" nede på Aarhus Havn. "Jamen, Store Robert", tænker du. "Er det ikke butikken på Valby Langgade som sælger tøj til mænd med usædvanlig meget pondus?". Jo, er svaret. "Der hvor Nik & Jay købte deres bukser så store, og så baggy tøj, at de blev kaldt for stofmisbrugere?". Du har helt ret. Selvsamme sted.


Reelt er der tale om en 72 meter høj skulptur, højere end Rundetårn og lige så høj som Frihedsgudinden. Men hvad har det med mindreværdskomplekset over for København at gøre? Jo, nu skal du høre. København har tidligere sagt nej tak til projektet. Her, godt tre år efter, siger Aarhus så "ja tak". Er det Aarhus værdigt, at sige nej til levningerne fra Københavns storbydrømme? Er det godt nok til til "Verdens mindste storby"?

Lille udgave af "'Store Robert"

Kom nu, Aarhus. Som om det ikke var nok at indføre A-busser ligesom i København. Hvad bliver det næste? At man laver et fodboldhold der hedder FC Aarhus? Nåh, nej...


mandag den 28. februar 2011

Højt at flyve...

Som Peter Belli har fortalt os, så er det angiveligt et smukt syn at se København fra en DC-9. Det er dog ikke noget der kan imponere AITMOOS. Du husker nok hvordan det var at se Aarhus fra toppen af Rådhustårnet. Du ved, der hvor du er nødt til at smide dig ned på maven af frygt for at blive blæst ud over kanten. Måske du endda har set Aarhus fra byens (Danmarks...?) højeste bygning, Prismet. Du tror måske du har set det hele. But you ain't seen nothin' yet, baby! Har du måske nogensinde set Aarhus fra en helikopter?

- Nej?! Kan man det? Hvorfor er der ingen der har fortalt mig det! Gudfader i skuret, mand.

Ja, du læste rigtigt. Firmaet Aarhus Flight Academy vil udbyde helikopterture over Aarhus. For en plov! God pris.

»Vi vil arrangere, at folk kan komme op i luften, så de kan se byen på en helt anden måde. Helikopteren har plads til fire personer inklusiv piloten, og turene kommer til at koste 500 kroner for seks-syv minutters flyvning,« siger Rico Gissel fra Aarhus Flight Academy til Stiften.dk.

- Er I der, Aarhuuuuuus??

Helikopterturen får start fra Aarhus Havn, hvor du sandsynligvis kan se en silo der står i brand. Det må være et flot syn fra luften. Flyveturen kan bookes til alskens begivenheder, f.eks. polterabend og bryllup. Så kan du selv bestemme om det skal være før eller efter turen på skydebanen.

Du er go', Belli, men det her kan København fra en DC-9 altså ikke hamle op med

Du kender sikkert allerede historien om dengang John Lennon skulle op og flyve helikopter med Maharishi. Ellers får du den her. Og så har AITMOOS også bare ventet på at kunne poste denne Aarhus-klassiker. Endda med WoW-tema. Den går ud til bloggens mest anonyme læser. Mere anonym end den trofaste læser "Anonym"...

tirsdag den 2. november 2010

Guide til Århus: Havnen

Når man kommer gående hen ad stranden neden for Risskov kan du ikke undgå at lægge mærke til havnen ud for Århus. Specielt de karakteristiske blå kraner der rager op i horisonten ligner noget fra Star Wars, de såkaldte "AT-AT Walkers".

"De skal ligne kranerne på Århus havn, koste hvad det vil!"


Rygter vil vide at unge hip-hoppere, og i enkelte tilfælde deres ikke-hip-hoppede venner, i ny og næ klatrede op i kranerne og røg marihuana deroppe om aftenen. De måtte dog flygte derfra i hast da der blev tændt lys. Zoom, ned ad de smalle stiger, uha, der var langt ned. (Har jeg hørt).

Det er dog ikke kun røg fra en marihuanacigaret man har kunnet se på Århus Havn. Der har været adskillige brande på havnen, senest den 20. oktober 2010 hvor der opstod brand i et pakhus. Den største brand var i juli 2008, hvor der stod 30-40 meter høje flammer op fra nogle tanke med palmeolie. Den sorte røg kunne ses langt væk. Det var noget der skabte angst i Århus.

"Ej, er det nu de der hip-hoppere oppe i kranerne igen?"

Ud over brande og kraner er havnen især kendt for er de besværlige tilkørselsforhold, hvor man skal køre slalom frem og tilbage, foruden at holde øje med om der kommer et tog forbi. Nogle der af og til har formået at finde hen til havnen har været hvaler, både en pukkelhval i 1995 og en såkaldt vågehval i 2002.

"Woop woop, Århuuuus..."

Derudover husker vi selvfølgelig alle da den gråvingede måge var en smuttur forbi havnen. Det kan være den ville i byen dernede, enten på Broen eller Studenterhuset. I så fald er den fløjet forgæves. Studenterhuset har flyttet adresse væk derfra, og selvom Broen åbnede under det nye navn "Spektrum", var det en stakket frist. Den gamle Kalundborgfærge skal være flydende natklub i forskellige byer i såvel Danmark som det øvrige Skandinavien. Færgen forlader derfor Århus Havn. Skuffende - ikke mindst for hvaler og måger som kommer langvejs fra for at gå byen der.

torsdag den 21. januar 2010

Broen to be wild

Først var det Bodega 65. Så var det Raahauge. Og nu springer så endnu en bombe: Broen lukker. Jeg har faktisk aldrig været på Broen. Dette skib i Århus Havn hvor man drikker helflasker og knapper skjorten op mindst én knap for meget. Nu er det for sent.

Screenshot fra Broens hjemmeside. Ser ellers fe'j nok u'j.
Breezer, Cult, Hawaiikranse... Crazy Friday! :-)

Dette er måske en et par uger gammel nyhed, og er som sådan ikke Breaking. AITMOOS tipper alligevel på hatten af nyheden. Ikke så meget pga. at Broen lukker, fred være med det. Men hatten af for den måske mest melankolske overskrift nogensinde:

Broen sejler ikke længere - tør de øjn, kammerat. Hvor er det smukt skrevet.

Broen... adjøs, siger jeg bare. Men hvorfor mon det ikke gik? Det virkede sgu ellers til at være et okay fedt sted?

mandag den 30. november 2009

Årh? HUS!

Som læsere af denne blog vil vide er Århus på alle måder andre byer overlegen. Nu har byen så gjort det igen!

Sensationel måge set på Århus Havn


"Hva' så der, Århuuuuuus!"

Ikke siden en hval var forbi havnen for nogle år siden har der været et mere prominent dyrebesøg i Århus. Det drejer sig, som man måske kan se, om den gråvingede måge der har været en tur forbi Århus havn. Normalt findes den kun i stillehavsområdet. Det fremgår i øvrigt at det er mågen i sig selv der er sensationel og f.eks. ikke at mågen sensationelt er blevet set på Århus Havn. Nuvel. Efter at have vist sig tog den flugten og gemmer sig nu for diverse ornitologer. Tease!