Viser opslag med etiketten grydehår. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten grydehår. Vis alle opslag

torsdag den 20. marts 2014

Her er dit liv - Poul Krebs

AITMOOS vil gerne bringe en uforbeholden undskyldning. I bloggens lange levetid har vi ganske enkelt overset, at Poul Krebs var fra Aarhus. Det er skandaløst! På talrige opfordringer (1 styks) kommer derfor her et indlæg som en slags plaster på såret. Forbered dig på at møde manden, du ikke vidste var fra Aarhus: Krebsen.

- Kom me'et

Poul Krebs er opvokset i det sorgløse Aarhus Nord, hvor han i sine unge dage angiveligt var en talentfuld håndboldspiller på Skovbakkens førstehold. "Med dette hold deltog Krebs bl.a. i Europa Cuppen," som det tørt konstateres på Wikipedia.

Det var dog ikke som håndboldspiller, at Krebsen skulle finde sin lykke, men derimod i musikkens verden, hvor det folkelige gennembrud kom med albummet "Små Sensationer" i 1995. Hvem husker ikke at sidde og se musikprogrammet Puls, hvor der nærmest dagligt blev vist videoer med manden med det modne publikum, selvom det var et ungdomsprogram. Sange med mundrette titler som "Sådan nogen som os", "Johnny han var lige ved at blive sindssyg" og ikke mindst bangeren "Morrison, Dylan og Elvis".


"Kan ikke glemme det nummer. Vil høre det igen!", er der så sent som for nyligt blevet sagt om dette nummer

Denne signatur havde fornøjelsen af at gå på skrivekursus på Aarhus Daghøjskole med noget så sjældent som en jævnaldrende Krebsfan tilbage i 2001. Vi kunne jo kalde ham "Kasper". "Kasper" skrev engang en beretning, hvor han alene var taget den lange vej fra Odder, hvor han boede, til Samsø for at opleve et velgørenhedsarrangement, som Krebsen deltog i. Det drejede sig om projektet med det beskedne navn Showstars, hvor musikere og film- og fodboldstjerner mødtes og spillede musik og fodbold. Vi snakker altså gutterne fra EM 92, drenge: Schmeichel, Piechnik, Høeghen, Laudrup osv. Musikerne? Krebs, Falch, Amin Jensen, you name it. I "Kaspers" levende beretning kunne man høre, hvordan Amin Jensen gik over og købte to hotdogs midt under kampen, mens hans stod på mål. Målet var tomt! Det er humor på højt plan, det er show og det er stars.

Falch (til Mads Mikkelsen): - Kom lii' og læg dig ...
Mads M (tænker) - ...
Krebs (tænker) - Ja tak!
Rystende stærkt billede fra Showstars

Showstarz

Krebsen - eller er det Ian Brown? - klar til at være en ægte showstar

I 2011 fik Krebsen opfyldt en mangeårig drøm, da han indspillede det engelsksprogede album "Magnolia Dreams". Han tog dog ikke navn til sit engelske navn Poul Crayfish, som Henning Stærk ("Henry Strong"), endda Krebsens tidligere korsagner, og Esther Brohus ("Esther Bridgehouse") ellers tidligere har haft succes med. Måske havde et sådant navneskifte betydet, at Gaffa havde været mere rundhåndet med karaktergivningen. Nu blev det så til 3 stjerner ud af 6, men som man kan se fra kommentarfeltet, var det ikke noget, Krebsens fanskare lod sig mærke af:

Nynne63 giver albummet "6 stjerne" - og jo, hun HAR hørt hele albummet! 

Men der kom også nye fans til:
  
fjoggedelic glæder sig til at høre albummet, efter at have været skeptisk i starten (vi husker her, at Krebsen har udgivet et album ved navn "Usund Skepsis"), men han er også kun "stegen på Krebs toget" efter det sidste album

Krebsen hygger sig i sit studio på Samsø, hvor blandt andet Popstars-vinderne, Jon og Eye-Q, har indspillet deres materiale. I de senere år er Krebsen begyndt at sporte et mere "indie" look, med hat og kraftige briller, hvilket får ham til at minde en lille smule om hans ven, Falchen, som også er en ven af bloggen.


Det er for vildt, at Poul Krebs er fra Aarhus. Vildt! AITMOOS vil gerne foreslå, at Poul Krebs samler alle sine venner og laver et gedigent rockalbum, som han kalder "Krebsens Vennekreds". Værsgo, Poul. Du læste det her først.

- Godt råd, AITMOOS. Jeg ta'r det med på vejen.
(Vi hører den lige igen)

 

lørdag den 13. november 2010

Hvad siger de? - 5

Det er ved at være noget tid siden at der har været en "Hvad siger de?" her på bloggen. Her ser vi Odense-drengen Thomas Helveg sammen med en ung dreng i form af Martin Jørgensen. Hvad siger - eller tænker - de? Du ved det jo godt!

torsdag den 5. august 2010

Guide til Århus: Salling

"Jeg smutter lige en tur i Salling." Hvor mange gange har du ikke tænkt det. Salling. Denne lillebror til Magasin der kun findes i Århus. Okay, og Ålborg, men ligger det overhovedet i Danmark? Det er et spørgsmål der deler bloggen. Den ægte Salling ligger på Strøget i Århus, period.


Der har den ligget siden at Ferdinand Salling grundlagde sin beskedne manufakturhandel i Søndergade i 1906. Siden tog sønneke Herman Salling over og skabte Dansk Supermarked med Netto, Bilka og Føtex. Men det handler altså om Salling, det her. Hvem kender ikke duften fra deres parfumeafdeling, med de sminkede ekspedienter der lokker dig med deres dufte, som de flittigt sprayer efter dig, tssssst. Eller Salling Super, deres delikatesseafdeling i kælderen. Eller Salling Sport hvor enhver rask dreng har stået og kigget på fodboldtrøjer i timevis. Eller Salling Bageren hvor man kan få en ægte frøsnapper med krydret pikantost og sesamfrø, ikke de der københavnerbirkes som 7-11 prøver at prakke dig på under det falske frøsnappe-mærkat. Du kan kort sagt få alt. Og hvem her har ikke taget elevatoren op på øverste etage for at bruge deres toilet? Guilty as charged.


I de senere år har Salling udvidet og gennemgået en renovering hvilket betyder at charmen er gået lidt af stedet. Førhen var det meget brunt og lidt dateret, men de tider er forbi. Nu skal alting være lyst og skinnende, ligesom de nye afsnit af Hammerslag. Det er en kedelig tendens som desværre gør sig gældende alt for mange steder i Århus.

Nedenfor kan du se en fremragende guidet tur gennem alle Sallings 6 etager. Desværre er videoen en smule ude af sync, men på en måde er det med til at gøre oplevelsen endnu stærkere. For at citere vores fantastiske videovært, der har taget den lange tur fra Svendborg: "Jeg synes at det her personligt er noget af det sjoveste, jeg nogensinde har set".

søndag den 23. maj 2010

Breaking News! Årtiets skilsmisse!

Stig Tøfting skal skilles. BUM! Ja, det er noget af en nyhed Plæneklipperen smed i et direkte radioprogram tidligere i dag. Stig og Betiina var ellers noget nær de århusianske Beckhams, hvis det altså ikke havde været for Thomas og Renée

... Ja, alting ramler lige nu. Trænerfyring, nedrykning, navneskift. Det er hårdt. Men fortvivl ej. AITMOOS er her stadig. Som afslutning på radioprogrammet ønskede Stig Tøfting at høre 'I will always love you' med Whitney Houston. Værsgo'.


AITMOOS vil også altid elske dig.


Det skal nok gå.