Viser opslag med etiketten her er dit liv. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten her er dit liv. Vis alle opslag

onsdag den 11. februar 2015

Her er dit liv - Kurt Thyboe

For nylig gav AITMOOS dig historien om Helmigs "Malaga". Nu hylder vi en indfødt aarhusianer, der stadig bor i Malaga, og som, til trods for sit efternavn, aldrig har boet i Thy. Kurt Thyboe: Her er dit liv, champ.


Kurt Thyboe blev født i Aarhus d. 24. januar 1940. Han er altså netop fyldt 75 år. Kurt var en arbejderknægt, hans far var søfyrbøder, men han lærte angiveligt at læse fra han var 3-4 år. Han brugte sine læsefærdigheder på  Møllevangsskolen, hvor lærerne sagde, at han var for klog. Han gennemførte hele folkeskolen og gymnasietiden på 10 år. Kurt gik Marselisborg Gymnasium, hvor han tog studentereksamen med de højeste karakterer og blev Danmarks yngste student. Her mødte også sin ven, Jørgen Leth, som engang holdt en "Jazzfest" i Brabrand, hvor Kurt blev forført for første, men ikke sidste gang.


Efter gymnasiet blev Kurt lidt af en rod. Han blev "anderumpe" og kom blandt andet i knivkamp på Aarhus Havn. Han tog en tur til søs, ligesom farmand, og besluttede sig for at blive journalist. Det ville selvfølgelig have været oplagt at søge ind hos Aarhus Stiftidende, men allerede dengang var Kurt klar over, hvor meget Stiften ville synke i forfald. Derfor endte han på Aalborg Stiftidende. I dette klip kan du se ham fortælle en virkelig episode, som indrammer livet i provisen helt perfekt.



Senere blev han chefredaktør på det kulørte blad "Ugens Rapport", hvis indhold ikke kan interessere AITMOOS' læsere. Det er også på denne tid, at Thyboe møder det amerikanske rockband Dr. Hook og spørger dem: "Can I ride with you guys"? Og de svarer "Sure, Kurt". Altså ikke "sure Kurt!", men "helt sikkert, Kurt!" I tourbussen lå Kurt og røg marihuana og drak whisky og blev "godt støvet". Oh yeah. Måske var det på denne tour, at Kurt tillagde sig sin vane med at blande dansk og engelsk?


Efterhånden blev Kurt kendt som en gudsbenådet storyteller og selvfølgelig som boksekommentator. Hvem husker ikke den legendariske episode i et opgør mellem "Iron" Mike Tyson og Lennox Lewis, hvor Thyboes favorit, Mike Tyson, fik gedigne prygl, hvilket fik Kurt til at råbe "Mike Tyson! Som en skoledreng modtager han spanskrøret!". Eller hvad med Kurts helt specielle sejrshyl?



Kurt Thyboe er en uddøende race, en ægte aarhusiansk fighter og ener, som der desværre bliver færre og færre af. Tillykke med de 75 år, Kurt. Vi ses i byen. Champ.



torsdag den 20. marts 2014

Her er dit liv - Poul Krebs

AITMOOS vil gerne bringe en uforbeholden undskyldning. I bloggens lange levetid har vi ganske enkelt overset, at Poul Krebs var fra Aarhus. Det er skandaløst! På talrige opfordringer (1 styks) kommer derfor her et indlæg som en slags plaster på såret. Forbered dig på at møde manden, du ikke vidste var fra Aarhus: Krebsen.

- Kom me'et

Poul Krebs er opvokset i det sorgløse Aarhus Nord, hvor han i sine unge dage angiveligt var en talentfuld håndboldspiller på Skovbakkens førstehold. "Med dette hold deltog Krebs bl.a. i Europa Cuppen," som det tørt konstateres på Wikipedia.

Det var dog ikke som håndboldspiller, at Krebsen skulle finde sin lykke, men derimod i musikkens verden, hvor det folkelige gennembrud kom med albummet "Små Sensationer" i 1995. Hvem husker ikke at sidde og se musikprogrammet Puls, hvor der nærmest dagligt blev vist videoer med manden med det modne publikum, selvom det var et ungdomsprogram. Sange med mundrette titler som "Sådan nogen som os", "Johnny han var lige ved at blive sindssyg" og ikke mindst bangeren "Morrison, Dylan og Elvis".


"Kan ikke glemme det nummer. Vil høre det igen!", er der så sent som for nyligt blevet sagt om dette nummer

Denne signatur havde fornøjelsen af at gå på skrivekursus på Aarhus Daghøjskole med noget så sjældent som en jævnaldrende Krebsfan tilbage i 2001. Vi kunne jo kalde ham "Kasper". "Kasper" skrev engang en beretning, hvor han alene var taget den lange vej fra Odder, hvor han boede, til Samsø for at opleve et velgørenhedsarrangement, som Krebsen deltog i. Det drejede sig om projektet med det beskedne navn Showstars, hvor musikere og film- og fodboldstjerner mødtes og spillede musik og fodbold. Vi snakker altså gutterne fra EM 92, drenge: Schmeichel, Piechnik, Høeghen, Laudrup osv. Musikerne? Krebs, Falch, Amin Jensen, you name it. I "Kaspers" levende beretning kunne man høre, hvordan Amin Jensen gik over og købte to hotdogs midt under kampen, mens hans stod på mål. Målet var tomt! Det er humor på højt plan, det er show og det er stars.

Falch (til Mads Mikkelsen): - Kom lii' og læg dig ...
Mads M (tænker) - ...
Krebs (tænker) - Ja tak!
Rystende stærkt billede fra Showstars

Showstarz

Krebsen - eller er det Ian Brown? - klar til at være en ægte showstar

I 2011 fik Krebsen opfyldt en mangeårig drøm, da han indspillede det engelsksprogede album "Magnolia Dreams". Han tog dog ikke navn til sit engelske navn Poul Crayfish, som Henning Stærk ("Henry Strong"), endda Krebsens tidligere korsagner, og Esther Brohus ("Esther Bridgehouse") ellers tidligere har haft succes med. Måske havde et sådant navneskifte betydet, at Gaffa havde været mere rundhåndet med karaktergivningen. Nu blev det så til 3 stjerner ud af 6, men som man kan se fra kommentarfeltet, var det ikke noget, Krebsens fanskare lod sig mærke af:

Nynne63 giver albummet "6 stjerne" - og jo, hun HAR hørt hele albummet! 

Men der kom også nye fans til:
  
fjoggedelic glæder sig til at høre albummet, efter at have været skeptisk i starten (vi husker her, at Krebsen har udgivet et album ved navn "Usund Skepsis"), men han er også kun "stegen på Krebs toget" efter det sidste album

Krebsen hygger sig i sit studio på Samsø, hvor blandt andet Popstars-vinderne, Jon og Eye-Q, har indspillet deres materiale. I de senere år er Krebsen begyndt at sporte et mere "indie" look, med hat og kraftige briller, hvilket får ham til at minde en lille smule om hans ven, Falchen, som også er en ven af bloggen.


Det er for vildt, at Poul Krebs er fra Aarhus. Vildt! AITMOOS vil gerne foreslå, at Poul Krebs samler alle sine venner og laver et gedigent rockalbum, som han kalder "Krebsens Vennekreds". Værsgo, Poul. Du læste det her først.

- Godt råd, AITMOOS. Jeg ta'r det med på vejen.
(Vi hører den lige igen)

 

torsdag den 24. marts 2011

Her er dit liv: Søren Sko

Den 4. juli 1963 blev en dreng født i Aalborg. Man kaldte ham Søren. Sørens far havde en skoforretning, og derfor var det åbenlyst for klassekammeraterne at kalde Søren for "Sko". Som 9-årig flyttede drengen til Hammel, det lugter trods alt lidt mere af Aarhus. Og efter gymnasietiden tog Søren så skridtet fuldt ud og flyttede til Aarhus.

Denne Sko bruger størrelse 42 i sko

Søren, som ikke kunne spille på et eneste instrument, begyndte at synge kor for Sanne Salomonsen, et fascinerende studie i rødt. Under en jamsession på Aarhus Universitet mødte han guitaristen og keyboardspilleren Palle Torp, som havde spillet sammen med Henning Stærk samt AITMOOS-kæledækken Thomas Helmig. Sammen dannede de to duoen Sko & Torp. Med et langt hår, der var renere end selv forsangeren fra Horsens-bandet Pretty Maids' hår, trådte Skoen for alvor ind på scenen, i Aarhus og i Danmark.

- Bare rolig, du har stadig det reneste hår... i Horsens
- Nu surmuler jeg

Sko/Torp fik kæmpesucces med nummeret On a Lonely Night fra LP'en af samme navn. Pladen solgte over 200.000 eksemplarer, ja så stor var succesen at denne skribents mor købte den. Åbningsnummerets liflige toner af el-piano, en hård, men elegant knipsen og en lettere nasal, men kæk røst ramte denne 8-9 årige i ørerne først og i hjertet lige bagefter. Lige i plet.



Pladerne strømmede ud fra den sympatiske duo, men så vidt bloggen husker blev de to dødeligt uvenner over et eller andet. I hvert fald kastede Sko(hit-)mageren sig ud i en solo-karriere. Hvem husker ikke coveret til albummet Shine (som i shoe shine... fik du den?) der hang over hele Aarhus? Hvor Sko havde fået havde fået voks i det ellers så fine hår så det strittede i flammende pinde lige op i luften. Resultatet blev et såkaldt "morgen-bolle-hår", som man kunne læse i et legendarisk interview i Gaffa.

 
Klik for kæmpe billede

På samme tid var Søren involveret i tv-succesen Pop Stars. Men det var med sin homeboy Palle at Skoen var i sit rette element, og i 2009 kunne man læse i Se & Hør at de to var sammen igen. De spillede godt nok deres comebackkoncert i Randers, men det er bloggen villig til at se gennem fingre med. AITMOOS kender ikke andre numre end hittet, men det er altså også et godt hit.

Søren Sko? Her er dit liv. VærSko.

mandag den 3. januar 2011

Her er dit liv: Flemming Knudsen

Efter Bamses triste og alt for tidlige farvel vælger AITMOOS at se fremad ved at fokusere på en af dennes venner og navnebror: Flemming Knudsen. Den old-school socialdemokrat med samme frisure som Anker Jørgensen. Tidligere byrådsmedlem og borgmester i Århus. Ja, Århus. Flemming er nemlig imod navneskiftet til Aarhus, så derfor skriver vi altså Århus.


 
- Det' i orden det der, AITMOOS, det' i orden.

Flemming Knudsen blev født 31. maj 1946 og blev valgt ind i Århus Byråd allerede som 20-årig i 1966. Kedeligt, vil manges første indskydelse være, men Flemming er alt andet end kedelig. En stor interesse for sport har betydet at man har kunnet møde manden rundt omkring på stadions i Århus, både AGFs og Århus Fremads. Hvem husker ikke da Flemming ikke havde fået nok penge med til fadøl på Riisvangen Stadion, og meddelte over speakeranlægget at øllene derfor var sat ned fra 30 til 20 kr. stykket? Det, kære læsere, er en mand af folket.



Desuden har man ofte kunnet træffe Flemming K rundt omkring i diverse øltelte til Århus Festuge eller jazzfestivallen. Imidlertid var der nogle der ikke kunne tolerere at byens borgmester bevægede sig rundt blandt pøblen og nød en øl med jævne folk. Flemming blev derfor døbt til "Ølknudsen" eller "Flemming Fadøl". Godt fundet på, jovist, men også et cheap shot. Han vandt dog især AITMOOS' hjerter da han, stik imod sit sidste øgenavn, opfordrede århusianerne til at bestille Ceres på flaske frem for fadøl.

»Nu skal vi stå sammen om Ceres TOP og forlange den alle steder - også i stedet for Royal fadøl! Køb TOP på flaske og støt byens øl, som de gjorde i Randers, da Thor lukkede,« skrev rådmanden i sit indlæg på Facebook-gruppen ”Bevar Ceres i Århus” den 29. oktober 2008.
 
Minsandten om ikke også Flemming blev udnævnt til ridder af Dannebrog. En stor ære, men næppe så stor som at blive slået til ridder af Århus, hvilket skete med bogudgivelsen "Ridder Flemming af Århus", der kom på gaden i september 2009. Nyd klippet nedenfor, hvor Flemmings karisma brænder igennem skærmen til tonerne af happy jazz og de kolde dråber af Ceres. På fad...


søndag den 8. august 2010

Her er dit liv: Bamse

Han er kendt som den eneste mand i verden der kan få en Rickenbacker-bas til at se lille ud. Den høje, skærende vibrato der synger "de hviie, vi flå-å-år dem!" i AGF-hymnen "De Hvide fra Fredensvang". Derfor kommer det nok som et chok for dig at Bamse rent faktisk er født i Randers. Men bare rolig, hans barndomshjem lå trygt lige midt i Viby Jåj, som du nok kan høre på hans accent. Du har sikkert set ham køre rundt i sin store Citroën i Risskov eller omegn. Måske er du stødt på ham på Oasen Grill i Risskov, mens han står og tæller sine byttepenge og drikker Cocio.


Du husker sikkert også da hans hus, der lå nede ved stranden i Risskov, brændte. Folk valfartede dertil for at se de forkullede rester af Bamses hus. I dag bor han i Egå. Jo tak.


Bamse i ensom majestæt på Egå Marina

Flemming "Bamse" Jørgensen slog for alvor igennem midt i 1970erne med gruppen Bamses Venner, der blev dannet i 1973. Med et stilrent image bragede de ind på de danske hitlister ved hjælp af Bamses insisterende og kraftfulde vibrato. Der befandt de sig godt, og derfor er de blevet der helt op til i dag.


I starten af dette årtusinde skabte han overskrifter ved at tabe sig ikke mindre end 50 kg alene ved at drikke Cocio light. Det medførte et regulært imageskifte hvor en strømlinet Bamse med stram, slikket hestehale gik all in og udsendte mesterværket "Stand By Me" med engelsksprogede sange. Den solgte 200.000 cd'er, sandsynligvis fordi hver eneste familie i Århus købte et eksemplar. Bamse havde jo ellers mest været kendt for sine danske oversættelser som "Vimmersvej", "Er du langsom i nat" og "Jeg har kun tre tænder". Han droppede da også hurtigt både kuren og det engelske igen og gik tilbage til danske sange og solid dansk mad.

Dette kunne man konstatere ved selvsyn da han fik en rolle som troubadour i julekalenderen "Brødrene Mortensens Jul". I starten af hvert afsnit leverede Bamse sin punchline "Ka' I huske i går?" på klingende århusiansk, hvor han smukt kaldte julenissen J.N. for "Jåj N".

"Hva' så knejter, ka' I huske i går?"
Sidenhen har han også været med i et obskurt program der hedder "All Stars" hvor han ledte et kor bestående af folk fra Århus. Bamse vil dog altid stå stærkest med sin lille bas på sin store krop, eksemplificeret ved klippet nedenfor:



AITMOOS bøjer sig i støvet for en af Århus' ægte sønner. Her kan du læse et hudløst ærligt interview med manden selv. Det er stærke sager. Stort, som manden selv.