- Oslo, Nordens Aarhus? Nej, nu! Hvilken ære!
Viser opslag med etiketten paris. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten paris. Vis alle opslag
tirsdag den 16. december 2014
tirsdag den 24. april 2012
Guide til Aarhus: Klostertorv
Vi husker alle, hvordan Pizza Hut lukkede. Dets spøgelse hjemsøger stadig pladsen, hvor det vandrer hvileløst rundt og spørger sig selv, hvorfor restaurantmarkedet i Danmark har det svært især inden for pizza.
Engang var Klostertorv primært kendt for at være tilholdssted for drankere, junkier og deres løse hunde. De sad under det store træ for enden af pladsen, mens de kommenterede på de folk, der gik forbi. Det var ikke noget for den almindelige aarhusianer. Hvis folk ikke har noget arbejde, skal de i det mindste blive hjemme hos sig selv. Derfor blev der iværksat et tiltag, der skulle rydde Klostertorv for misbrugere. Det er det, man kalder for urban gentrificering, et begreb, som altid har ligget latent i AITMOOS' analyser, men som først nu bliver kaldet ved dets rette navn.
I dag er sandheden snarere den, at torvepladsen karakteriseres af de butikker, der omgiver den og de varer, man kan købe i dem. Medmindre man vil sidde på de omkringliggende caféer, hvor navnet Smagløs bedst karakteriserer den generelle stemning, er selve torvet ikke ment som et sted, man opholder sig til hverdag. I stedet er det blot et sted, man krydser, enten for at komme ned til Strøget, eller for at komme hen til bussen og hjem med sine varer. Engang imellem bliver der dog opstillet en storskærm eller en scene, hvor man kan følge en kulturel begivenhed. Her kan folk sidde på de kolde brosten og se en landskamp, eller nyde tonerne af konservatoriejazz, mens de betragter sponsorernes logo, der kan tage æren for begivenheden.
- Wuhuhuuuuh, Klostertorv. Hvorfor købte I ikke min pizza? Den var så gu'r...
Levende byliv på Klostertorv
I dag er sandheden snarere den, at torvepladsen karakteriseres af de butikker, der omgiver den og de varer, man kan købe i dem. Medmindre man vil sidde på de omkringliggende caféer, hvor navnet Smagløs bedst karakteriserer den generelle stemning, er selve torvet ikke ment som et sted, man opholder sig til hverdag. I stedet er det blot et sted, man krydser, enten for at komme ned til Strøget, eller for at komme hen til bussen og hjem med sine varer. Engang imellem bliver der dog opstillet en storskærm eller en scene, hvor man kan følge en kulturel begivenhed. Her kan folk sidde på de kolde brosten og se en landskamp, eller nyde tonerne af konservatoriejazz, mens de betragter sponsorernes logo, der kan tage æren for begivenheden.
- Æh, er der nogen, der ved hvordan man kommer tilbage til MGK herfra?
Engang imellem bliver disse scener befriet, som for eksempel når berusede mennesker en tidlig sommermorgen hopper op på scenen og råber obskøniteter deroppe fra, iskolde over for om naboerne hører det. Hæmmede og generte drenge stopper deres affekterede fnisen og frigiver en latter, som de ikke vidste de havde. Al pladsens ophobede apati uddrives gennem de grænseoverskridende, primitive udråb.
Etiketter:
brosten,
gentrificering,
gu'r,
guide,
klostertorv,
paris,
pizza hut,
totalitarisme
onsdag den 20. oktober 2010
Århus vs. Paris
AITMOOS-redaktionen er netop hjemvendt fra en vellykket inspirationstur til Paris, byen de kalder for "Byernes by". En benævnelse der er lige lovlig arrogant, cirka lige så arrogant som "Verdens mindste storby", som jo er Århus. Faktisk sidder man jo tit med tanken om hvor man helst ville tage hen. Hvad ville du vælge... Århus eller Paris? AITMOOS giver dig svaret.
Det første du tænker når du hører ordet "Paris" er selvfølgelig... Eiffeltårnet. Denne besynderlige konstruktion i flettet støbejern, der mest af alt ligner et olieboringstårn eller en elmast.

Men hey, hey, hey. Hvad med Århus Rådhus, tegnet af Arne Jakobsen og Erik Møller? Tårnet er 60 meter højt, tårnuret har en diameter på 7 meter; den lille viser er 2,5 meter og den store 3 meter lang. Når du er deroppe som 5-årig med børnehaven er du nødt til at kaste dig ned på maven af frygt for at blæse væk pga. den kraftige vind. En oplevelse der nok vil give dig permanent højdeskræk, men som er værd at tage med.

Noget andet Paris er kendt for er Moulin Rouge, hvor du kan se cancan-dansere svinge med deres lamselår. Hvordan kan Århus dog slå det, tænker du. Svaret er: La Belle. Stedet hvor det voksne publikum kan nyde den intime stemning til tonerne af lummer orgelmusik. Stedet behøver ingen yderligere introduktion. Hvis du er heldig kan personalet huske dit navn når du for gud ved hvilken gang kommer der.
"Oooh, jeg er klar på at tage på La Belle"
Sidst men ikke mindst er Paris og Frankrig kendt for sine mange strejker som bl.a. kan betyde at dit fly bliver aflyst når du skal hjem. Dét kan Århus da ikke hamle op med. Og dog.
Tænk tilbage på skraldekonflikten i Århus i 1996, der varede hele 111 dage og hvor tillidsmanden Louie Andersen blev fyret. Hvor skældsordet "Skruebrækker!" gjaldede i Århus' gader hver gang man så en skraldevogn. Hvor medlemmer af Konservativ Ungdom blev jaget på porten af vrede skraldemænd, hvorefter KU'ernes banner med teksten "Nej til blokade - ja til lov og orden" hurtigt blev revet itu. Jo tak, Århus. Vi har en vinder.
Tænk tilbage på skraldekonflikten i Århus i 1996, der varede hele 111 dage og hvor tillidsmanden Louie Andersen blev fyret. Hvor skældsordet "Skruebrækker!" gjaldede i Århus' gader hver gang man så en skraldevogn. Hvor medlemmer af Konservativ Ungdom blev jaget på porten af vrede skraldemænd, hvorefter KU'ernes banner med teksten "Nej til blokade - ja til lov og orden" hurtigt blev revet itu. Jo tak, Århus. Vi har en vinder.
Etiketter:
baglæns guitar,
la belle,
paris,
skraldekonflikt,
skruebrækker
Abonner på:
Opslag (Atom)

.jpg)





