Viser opslag med etiketten per secher. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten per secher. Vis alle opslag

fredag den 31. maj 2013

"Hvor blev de af?" - Mysteriet om FC Kammeraterne, del 2.

Vi er nu nået til anden og sidste del i opklaringsarbejdet om, hvad der skete med fodboldklubben FC Kammeraterne. Hvor blev de af? Du får svaret nu. Klik evt. her, hvis du ikke fik læst den første episode. I sidste afsnit hørte vi, hvordan det kørte derudaf for klubben. Det blev både til en tv-dokumentar og såmænd også til "Laudrup-prisen", ja, man kan spekulere i, om Brian Laudrup og Lars Høgh har ladet sig inspirere til deres gadefodboldsprojekt.

Kammerater.
Desværre varede fodboldklubbens og integrationsprojektets succes ikke ved. Kammeraternes dårlige ry, som måske var baseret på fordomme, måske erfaringer, måske begge dele, fik desværre endnu et hak i tuden i 2005 efter en voldsepisode i en Serie 6-kamp mod holdet med no-nonsense-navnet "FC Vietnam". 


Som man kan læse blev en dommer, som muligvis havde lort i sine lommer, angrebet med en sten, hvilket selvfølgelig ikke er okay. Som om det ikke var nok, nedbrændte Kammeraternes klubhus under en række påsatte brande i Gellerup i 2006.


Deprimerende læsning, næsten som en dårlig kliché. Det var dog en endnu mere tragisk begivenhed, der satte en stopper for FC Kammeraterne. Formanden og stifteren for klubben, Per Secher, som havde modtaget "Laudrup-prisen" i 1999, gik hen og døde.

 

Som man kan se arbejdede manden frivilligt de sidste år af hans liv, selv efter at det økonomiske tilskud var bortfaldet, hvilket muligvis hænger sammen med den daværende (og ikke den nuværende) borgerlige regerings nedskæringspolitik.

Det blev desværre også døden for FC Kammeraterne. Ikke flere Ronaldinho-driblinger på Tovshøjskolen. Medlemstallet faldt til et rundt 0.


Ja, det var jo en trist afslutning på fortællingen om holdet med verdens bedste navn, FC Kammeraterne. Her er det vigtigt at huske på, at det jo handlede om kammeratskab og glæden ved fodboldspillet. Så tør dine øjn. Kammeraterne vil altid leve videre i AITMOOS' drømmehjerte. Den her går ud til Per Secher, spillerne fra FC Kammeraterne og alle AITMOOS' læsere.

 

Den kan man lytte til, mens man tænke over, om "FC Kammeraterne" skal udtales "KAM-meraterne", ligesom i "karma", som i "Karma Chameleon", eller "Kamme-RAT-erne", som i "cigaret". Ved du hvad? Er sikker på at Kammeraterne kunne rumme begge dele.